Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilija, älä sekoita näitä kahta massaa – B-kortti ei oikeuta vetämään mitä tahansa kevytperävaunua millä tahansa henkilöautolla

5:29Näin sijoitat kuorman peräkärryynNäin sijoitat kuorman peräkärryyn turvallisesti.
Julkaistu 10.06.2020 12:59

Ville Järveläinen

Autoliiton mukaan moni kuljettaja on tietämätön siitä, millaisia yhdistelmiä omalla ajokortilla on sallittua vetää.

Perävaunun luokittelumassalla tarkoitetaan suurinta teknisesti sallittua pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. Tätä massaa käytetään ajoneuvoluokan määrittämisessä. Kevytperävaunujen luokittelumassa on enintään 750 kilogrammaa, ja niiden ajoneuvoluokka on O1.

Isolle osalle nykyään myytävistä kevytperävaunuista, eli O1-luokan ajoneuvoista, on määritelty suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi 825 kiloa ja suurimmaksi sallituksi akselimassaksi 750 kiloa. Koko kuormauskyky hyödynnettäessä ne on siis kuormattava niin, että renkaiden kautta tiehen kohdistuu enintään 750 kiloa ja loput 75 kiloa kohdistuu aisapainona auton vetokoukkuun.

Auton rekisteritiedoissa määritelty maksimipaino jarruttomalle perävaunulle rajoittaa kuitenkin usein kärryn koko kapasiteetin käyttöä. Lisäksi on huomattava tarkastaa, paljonko auton vetokoukulle saa kohdistua pystykuormaa eli aisapainoa. Asia selviää ajoneuvon teknisistä tiedoista tai koukunvalmistajalta. Koukkuakaan ei pidä kuormittaa suunniteltua enempää.

Lue myös: Perävaunun käyttö vaatii huolellisuutta nyt enemmän kuin koskaan – muista tämä nyrkkisääntö kuormaa sijoittaessa

Ajokorttivaatimus kokonaismassan mukaan

Pelkkä B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kiloa. B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla myös kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä siinä tapauksessa, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa Autoliiton tiedotteessa, että rekisteritiedoissa ilmoitetut suurimmat sallitut kokonaismassat määrittelevät ajo-oikeuden riittävyyden.

Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kiloa, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto, Vesalainen ohjeistaa.

Jos taas perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on korkeintaan 750 kiloa, sitä saa B-luokan ajokortilla vetää B-ajokortilla ajettavalla, enintään 3 500 kilon painoisella ajoneuvolla. Yhdistelmä voi tällöin olla korkeintaan 4 250 kilon painoinen. Sillä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, ei ole vaikutusta ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa.

Luulo ei ole tiedon väärti

Vesalaisen mukaan Autoliitto on saanut asiaan liittyen paljon tiedusteluja.

– Usein autoilijoilla menevät luokittelumassa ja kokonaismassa sekaisin. Osa autoilijoista on siinä uskossa, että B-luokan ajokortti oikeuttaa vetämään mitä tahansa O1-luokan perävaunua millä tahansa henkilö- tai pakettiautolla. Jos halutaan vetää kokonaismassaltaan 825 kilon painoista kevytperävaunua henkilö- tai pakettiautolla siten, että yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, tarvitaan joko B/96- tai BE-ajokortti, Vesalainen valistaa.

Kesäkuun alusta alkaen luokittelumassaltaan korkeintaan 750 kilon painoisten perävaunujen suurin sallittu nopeus henkilö- tai pakettiautolla vedettäessä on ollut 100 kilometriä tunnissa tiekohtaisen rajoituksen salliessa. Tämä koskee siis myös kokonaismassaltaan 825-kiloisia O1-luokan kevytperävaunuja.

Lähde: Autoliitto

Lue myös: Peräkärryä saa kohta vetää satasta, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia – älä tee näitä kuormausvirheitä

Lisää aiheesta:

Saako BC-kortin omaava vetää autotraileria pakettiautolla? Asiantuntija kertoo, mitä tulee huomioida: "Ei auta tässä kohtaa yhtään"Mitä autoilijan pitää ottaa huomioon ennen venetrailerin vetämistä? Asiantuntija muistuttaa kahdesta olennaisesta asiastaB-ajokortti ei oikeuta vetämään mitä tahansa kevytperävaunua millä tahansa henkilöautollaAjokorttisi ei välttämättä riitä kevytperävaunun vetämiseen – ongelma ratkeaa tarrallaTavallisella B-ajokortilla ei saa ajaa kaikkia henkilöautoja – varo myös yleistä kärrymokaa: "Nämä kaksi asiaa menevät ihmisiltä valitettavan usein sekaisin"Vedätkö usein peräkärryä? Huomioi nämä seikat autovalintaa tehdessäsi
AutotAjokorttiLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!