Autoilija, älä sekoita näitä kahta massaa – B-kortti ei oikeuta vetämään mitä tahansa kevytperävaunua millä tahansa henkilöautolla

Näin sijoitat kuorman peräkärryyn 5:29
Näin sijoitat kuorman peräkärryyn turvallisesti.

Autoliiton mukaan moni kuljettaja on tietämätön siitä, millaisia yhdistelmiä omalla ajokortilla on sallittua vetää.

Perävaunun luokittelumassalla tarkoitetaan suurinta teknisesti sallittua pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. Tätä massaa käytetään ajoneuvoluokan määrittämisessä. Kevytperävaunujen luokittelumassa on enintään 750 kilogrammaa, ja niiden ajoneuvoluokka on O1.

Isolle osalle nykyään myytävistä kevytperävaunuista, eli O1-luokan ajoneuvoista, on määritelty suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi 825 kiloa ja suurimmaksi sallituksi akselimassaksi 750 kiloa. Koko kuormauskyky hyödynnettäessä ne on siis kuormattava niin, että renkaiden kautta tiehen kohdistuu enintään 750 kiloa ja loput 75 kiloa kohdistuu aisapainona auton vetokoukkuun.

Auton rekisteritiedoissa määritelty maksimipaino jarruttomalle perävaunulle rajoittaa kuitenkin usein kärryn koko kapasiteetin käyttöä. Lisäksi on huomattava tarkastaa, paljonko auton vetokoukulle saa kohdistua pystykuormaa eli aisapainoa. Asia selviää ajoneuvon teknisistä tiedoista tai koukunvalmistajalta. Koukkuakaan ei pidä kuormittaa suunniteltua enempää.

Ajokorttivaatimus kokonaismassan mukaan

Pelkkä B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kiloa. B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla myös kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä siinä tapauksessa, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa Autoliiton tiedotteessa, että rekisteritiedoissa ilmoitetut suurimmat sallitut kokonaismassat määrittelevät ajo-oikeuden riittävyyden.

Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kiloa, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto, Vesalainen ohjeistaa.

Jos taas perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on korkeintaan 750 kiloa, sitä saa B-luokan ajokortilla vetää B-ajokortilla ajettavalla, enintään 3 500 kilon painoisella ajoneuvolla. Yhdistelmä voi tällöin olla korkeintaan 4 250 kilon painoinen. Sillä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, ei ole vaikutusta ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa.

Luulo ei ole tiedon väärti

Vesalaisen mukaan Autoliitto on saanut asiaan liittyen paljon tiedusteluja.

– Usein autoilijoilla menevät luokittelumassa ja kokonaismassa sekaisin. Osa autoilijoista on siinä uskossa, että B-luokan ajokortti oikeuttaa vetämään mitä tahansa O1-luokan perävaunua millä tahansa henkilö- tai pakettiautolla. Jos halutaan vetää kokonaismassaltaan 825 kilon painoista kevytperävaunua henkilö- tai pakettiautolla siten, että yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, tarvitaan joko B/96- tai BE-ajokortti, Vesalainen valistaa.

Kesäkuun alusta alkaen luokittelumassaltaan korkeintaan 750 kilon painoisten perävaunujen suurin sallittu nopeus henkilö- tai pakettiautolla vedettäessä on ollut 100 kilometriä tunnissa tiekohtaisen rajoituksen salliessa. Tämä koskee siis myös kokonaismassaltaan 825-kiloisia O1-luokan kevytperävaunuja.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat