Peräkärryä saa kohta vetää satasta, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia – älä tee näitä kuormausvirheitä

Kesäkuun alussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki nostaa kevytperävaunun nopeusrajoitusta. Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että nopeuksien kasvaessa on huomiota kiinnitettävä entistä enemmän myös peräkärryn kuntoon ja kuormaamiseen.
Kevät ja alkukesä ovat rakennusurakoiden ja piharemonttien kulta-aikaa, ja moni hyödyntää tavaraa kuljettaessaan peräkärryä.
Peräkärryn vetämiseen liittyy kuitenkin lukuisia seikkoja, jotka on syytä kerrata näin kärrykauden kynnyksellä.
Suurin sallittu nopeus kasvaa
O1-luokan kevytperävaunua eli luokittelumassaltaan maksimissaan 750-kiloista kärryä vedettäessä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus kasvaa kesäkuun alussa voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä 80 kilometristä tunnissa 100 kilometriin tunnissa.
On kuitenkin aiheellista pitää mielessä, että suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus.
– Kaikissa tilanteissa ei kannata ajaa sitä satasta, vaikka se sallittua olisikin. Turvallinen tilannenopeus ottaa huomioon keliolosuhteiden lisäksi myös esimerkiksi muun liikenteen sekä ajoneuvon ja renkaiden kunnon, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.
Mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton
Peräkärryn kuormaamisessa on syytä olla tarkkana, jotta kuljetusoperaatio sujuu niin turvallisesti kuin mahdollista. Nopeuksien kasvaessa on kuormaukseen kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota. Auton rekisteriotteesta löytyy tieto siitä, miten painavaa kärryä autolla saa vetää.
– Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan. Jos luokittelumassaltaan 750 kilon kärry painaa jo itsessään 300 kiloa, ei kuormaa saa olla yli 450 kiloa. Esimerkiksi multasäkitkin painavat jo sen verran, että moni yllättyy, kuinka monta säkkiä lopulta voi kyytiin kerralla ottaa. On siis aina parempi tehdä useampi turvallinen reissu kuin yksi turvaton, Elovaara kannustaa.

Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomulla varustetussa kärryssä.
– Kannattaa kiinnittää huomiota aisapainoon, jota pitää olla sopivasti mutta ei liikaa – maksimi on kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin mutta ei liian kevyesti, on aisapaino usein sopiva, vinkkaa Elovaara.
Tarkista kärrysi kunto ja aja ennakoiden
Ennen lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn kunto – varsinkin jos se on seissyt talven yli käyttämättömänä. Ovatko renkaat ehjät ja niiden ilmanpaineet kohdillaan? Renkaiden ikä ja pyörien laakerit kannattaa myös tarkistaa. Entä toimivatko kaikki valot? Liikenneturva muistuttaa, että maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.
Lisäksi monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 kilometriä tunnissa, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin.
– Turvallinen vetonopeus riippuu siis perävaunun kunnosta, kuormauksesta, kiinnityksestä ja painopisteestä. Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita. Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia, toteaa Elovaara.
Lähde: Liikenneturva
Uusimmat
-
00:07
Jääkiekon MM-kisat 2022: Otteluohjelma, tulokset ja tv-lähetykset
-
23:59
Kanadan piina päättyi helpotukseen – MM-debytantti ratkaisi hattutempulla
-
23:46
Tulinen kuti pudotti NHL-järkäleen polvilleen MM-jäällä – tarvitsi apua päästäkseen kaukalosta
-
23:45
MTV:n kirjeenvaihtaja: Puolustusvoimilla tarkasti tiedossa, miten Yhdysvallat voi auttaa Suomea Naton ”harmaan ajan”
-
23:31
Jalkapallon miesten MM-kisoissa nähdään historiallinen hetki
-
23:25
Suomalaistähdelle tappio Ranskan avoimien viimeisellä karsintakierroksella – "Tavallaan olen onnellinen"
-
23:15
Arvio: Biden tukee Suomen ja Ruotsin Nato-tietä koko arvovallallaan – näillä aseilla USA yrittää voittaa Turkin puolelleen
-
23:05
Kari Jalosen Tshekki pesi kasvonsa shokkitappion jälkeen MM-kisoissa – NHL-supertähdelle maali ja syöttö
-
22:16
Suomi voi hyötyä maailmalla virinneestä vetyinnostuksesta – "Tosi merkittävässä roolissa esimerkiksi vaikeasti vähennettävien päästöjen kanssa"
-
22:13
EK1: Portugalin MM-ralli käynnistyi – Thierry Neuville iski pohjat, Kalle Rovanperältä mallikas lähtö
-
22:10
Kanadan MM-ottelu käynnistyi reilun tunnin myöhässä – Kazakstan hämmensi kahdella johtomaalillaan
-
22:00
Suomalainen Jessica Wolff tekee historiaa iranilaiselokuvassa – paljastaa, miten kulttuuriin liittyvät seikat näkyivät elokuvaa tehdessä
-
21:56
Sauli Niinistö sodan ja sairauden keväästä: "Vieläkin vähän jaloissa painaa"
-
21:32
Siirtääkö Venäjä sotakalustoaan lähelle itärajaa, entä millainen pelinappula Ahvenanmaa on? Näin vastaa Euroopan hybridikeskuksen johtaja
-
21:20
Harlinit poseeraavat tyylikkäinä Cannesin elokuvafestivaaleilla – Johannan raskaustyyli ihastuttaa
-
21:18
Kari Jalosen Tshekiltä murskaava erä MM-kisoissa – NHL-supertähti namutteli upean osuman
-
21:12
Niinistö kertoi Yhdysvaltain vierailun annista – Turkin vaatimukset käsiteltävä asiallisesti: "Tärkeä perata, mistä kenkä puristaa"
-
21:04
NHL-tähti viimeisteli hämmentävän osuman MM-kisoissa
-
20:58
Pentagon: USA:n ja Venäjän armeijan edustajat ovat puhuneet ensi kertaa sitten Venäjän hyökkäyksen alkamisen – MTV seuraa sotaa Ukrainassa
-
20:52
Näin Miro Heiskanen ja Esa Lindell tuodaan mukaan Leijoniin – tulikuumaan tehoviisikkoon ei kosketa
-
Lataa lisää