Peräkärryä saa kohta vetää satasta, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia – älä tee näitä kuormausvirheitä

Näin toimii peräkärryavustin 3:16
Moniin nykyautoihin on saatavissa peräkärryn hallintaa peruuttaessa helpottava avustin. Tällä videolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa avustimen käyttöön.

Kesäkuun alussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki nostaa kevytperävaunun nopeusrajoitusta. Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että nopeuksien kasvaessa on huomiota kiinnitettävä entistä enemmän myös peräkärryn kuntoon ja kuormaamiseen.

Kevät ja alkukesä ovat rakennusurakoiden ja piharemonttien kulta-aikaa, ja moni hyödyntää tavaraa kuljettaessaan peräkärryä.

Peräkärryn vetämiseen liittyy kuitenkin lukuisia seikkoja, jotka on syytä kerrata näin kärrykauden kynnyksellä.

Suurin sallittu nopeus kasvaa

O1-luokan kevytperävaunua eli luokittelumassaltaan maksimissaan 750-kiloista kärryä vedettäessä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus kasvaa kesäkuun alussa voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä 80 kilometristä tunnissa 100 kilometriin tunnissa.

On kuitenkin aiheellista pitää mielessä, että suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus.

– Kaikissa tilanteissa ei kannata ajaa sitä satasta, vaikka se sallittua olisikin. Turvallinen tilannenopeus ottaa huomioon keliolosuhteiden lisäksi myös esimerkiksi muun liikenteen sekä ajoneuvon ja renkaiden kunnon, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton

Peräkärryn kuormaamisessa on syytä olla tarkkana, jotta kuljetusoperaatio sujuu niin turvallisesti kuin mahdollista. Nopeuksien kasvaessa on kuormaukseen kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota. Auton rekisteriotteesta löytyy tieto siitä, miten painavaa kärryä autolla saa vetää.

– Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan. Jos luokittelumassaltaan 750 kilon kärry painaa jo itsessään 300 kiloa, ei kuormaa saa olla yli 450 kiloa. Esimerkiksi multasäkitkin painavat jo sen verran, että moni yllättyy, kuinka monta säkkiä lopulta voi kyytiin kerralla ottaa. On siis aina parempi tehdä useampi turvallinen reissu kuin yksi turvaton, Elovaara kannustaa.

Näin pihalaatat tulee kuormata peräkärryyn 4:26
VIDEO: Näin esimerkiksi pihalaatat tulee kuormata peräkärryyn.

Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomulla varustetussa kärryssä.

– Kannattaa kiinnittää huomiota aisapainoon, jota pitää olla sopivasti mutta ei liikaa – maksimi on kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin mutta ei liian kevyesti, on aisapaino usein sopiva, vinkkaa Elovaara.

Tarkista kärrysi kunto ja aja ennakoiden

Ennen lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn kunto – varsinkin jos se on seissyt talven yli käyttämättömänä. Ovatko renkaat ehjät ja niiden ilmanpaineet kohdillaan? Renkaiden ikä ja pyörien laakerit kannattaa myös tarkistaa. Entä toimivatko kaikki valot? Liikenneturva muistuttaa, että maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.

Lisäksi monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 kilometriä tunnissa, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin.

– Turvallinen vetonopeus riippuu siis perävaunun kunnosta, kuormauksesta, kiinnityksestä ja painopisteestä. Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita. Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia, toteaa Elovaara.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat