Viime lauantaina julkaisimme kertomuksen, millaisia törkeyksiä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kohtasi ajaessaan mopoautolla Länsi-Vantaalta Lahteen. Mutta mikä ihme sai Vesalaisen lähtemään moiselle matkalle ja miten matka sujui?
Vesalainen perustelee tempaustaan sillä, että hän on seurannut jo pidemmän aikaa eri tienkäyttäjäryhmien vastakkainasettelua ja halusi samaistua ehkä parjatuimman ajoneuvon kuljettajan rooliin.
Hän on ajellut mopoautolla ennenkin, mutta edellisestä kerrasta mopoauton ratissa oli ehtinyt kulua jo viitisen vuotta. Alun perin Vesalaisen tarkoituksena oli ajella mopoautolla lähinnä kaupunkiliikenteessä. Nälkä kuitenkin kasvoi syödessä.
– Yhtäkkiä hoksasin, että Lahdessa on Classic Motor Show samaan aikaan, kun minulla on mopoauto käytössä. Varovasti ehdottelin vaimolle, jos Skodan sijaan lähtisimmekin matkaan Aixamilla, Vesalainen naurahtaa.
Uusia reittimalleja
Retki alkoi reitinsuunnittelulla. Luonnollista oli, ettei moottoritietä pitkin ajeta, koska se on laissa kielletty. Myös kehäteitä Vesalainen halusi välttää. Länsi-Vantaalta pääsee hyvin etenemään Lahden tielle (140) kehäkolmosen välittömässä läheisyydessä ajellen.
Vesalainen eteni reittiä Varisto – Martinlaakso – Kivimäki – Vantaanlaakso – Ylästö – Helsingin pitäjän kirkko – Viertola – Tikkurila – Porttipuisto – Lahden tie (140).
Paluumatkalla retkikunta oikaisi Järvenpäästä Tuusulanjärven rantaan, josta ajeli Hyrylän, Ruotsinkylän ja Myllykylän kautta takaisin kotiin.
– Nämä vaihtoehtoreitit avarsivat maailmankuvaa. Vaikka olen asunut pääkaupunkiseudulla kahdeksan vuotta ja liikkunut täällä paljon jo ennen sitä, tuli tämän kokemuksen myötä tutustuttua uusiin reitteihin ja maisemiin, Vesalainen naurahtaa.

