Näin mopoautoilijaa kohdeltiin Vantaan ja Lahden välillä – törkyohituksia ja keskisormia

Liikenteessä vallitsee eri tienkäyttäjäryhmien vastakkainasettelu.

Syytä vaaratilanteeseen haetaan helposti toisesta, vaikka usein olisi peiliin katsomisen paikka.

Erityisen paljon kritiikkiä saavat mopoautot. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tutustui mopoautoilun haasteisiin ajamalla 400 kilometriä uudella Aixam-mopoautolla, erilaisilla teillä. 

Kaupunkinopeuksissa ohitukset ovat turhia

Vesalainen aloitti empiirisen kokeensa ajamalla mopoautolla pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä. Hänen 15 kilometrin työmatkallaan on 60, 50, 40 ja 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksia.

Aikaa matkan tekemiseen kului täsmälleen saman verran kuin henkilöautolla.

– Puolet työmatkastani on 60 kilometrin rajoituksella varustettua tietä. Siinä henkilöautot kiirehtivät ohi, mutta aina seuraavissa liikennevaloissa saavutin ohittajat, Vesalainen naurahtaa.

Vesalaisen mukaan ohitukset olivat turhia ja puurouttivat liikennettä. 

Tietyt tilanteet taajamassa edellyttävät autoa alhaisempien nopeuksien käyttöä

Taajamassa takana ajavia autoilijoita tuntui ärsyttävän myös se, että mopoautolla joutui hiljentämään nopeutta hidastetöyssyihin, käännöksiin ja liikenneympyröihin enemmän kuin henkilöautolla ajettaessa.

– Mopoauton alustarakenteet ja kallistuksen vakaajat eivät ole henkilöauton tasolla. Liian kova tilannenopeus hidastetöyssyyn tai kuoppaan ajettaessa saattaa vaurioittaa rakenteita tai kaarteessa jopa kaataa koko vehkeen, Vesalainen kertoo.

Nopeuden alentaminen on siis tervettä itsesuojeluvaistoa mopoauton kuljettajalta. Eikä alhaisen tilannenopeuden pitäisi edellä kuvatuissa tilanteissa vaarantaa muidenkaan tienkäyttäjien turvallisuutta – pikemminkin päinvastoin.

Mopoautolla ajoreitin ja –ajankohdan valinta korostuvat

Vesalainen piipahti mopoautolla myös Lahdessa, jolloin suurin osa matkasta taittui 80 kilometrin nopeusrajoituksella varustettua vanhaa Lahden-tietä (tie 140). Vesalainen ei kokenut oloaan vaaralliseksi maantielläkään, koska valtaosa liikenteestä kulkee viereistä moottoritietä pitkin. Vanhalla tiellä sai siis ajella melko rauhassa.

– Mikäli rauhallista rinnakkaistietä ei ole, on tärkeää, että ajoajankohta valikoidaan huolellisesti. Ruuhkaiselle valtatielle ei mopoautolla kannata lähteä provosoimaan, Vesalainen kiteyttää.

Maantiellä huomattavan paljon vaarallisia ohituksia

Mopoautolla maantieliikenteessä ajaessaan Vesalainen totesi, että ihmisillä on suunnaton tarve ohittaa hidas ajoneuvo välittömästi – omaa ja vastaantulevien henkeä uhmaten.

Mopoauto on käytännössä lähes henkilöauton levyinen ja sen ohittaminen edellyttää siirtymistä vastaantulevien kaistalle. Tämä ei ole turvallista eikä luvallista, jos tieosuudella on ohituskielto, sulkuviiva, sulkualue tai näkyvyyttä ei ole riittävästi.

– Myös hitaan ajoneuvon ohittaminen on kielletty, jos ohittaminen on kielletty, Vesalainen muistuttaa.

Hän kertoo, että matkalla pääkaupunkiseudulta Lahteen hänet ohitettiin noin 20 kertaa sellaisessa paikassa, jossa ohittaminen oli selkeästi kielletty. 

– Vaaratilanteet syntyivät juuri näistä riskiohituksista. Jos autoilija olisi malttanut odottaa keskimäärin noin 10 sekuntia, olisi edessä ollut turvallinen ohituspaikka, Vesalainen toteaa.

Voidaankin kysyä, aiheuttiko vaaratilanteet tässä kohtaa mopoauto vai olisiko autoilijalla peiliin katsomisen paikka? 

– Seurasin koko ajan ajaessani taustaa hyvin tarkasti. Jos perässäni oli enemmän kuin kaksi autoa, päästin letkan ohi turvallisessa paikassa. Näin piti toimia edestakaisen matkan aikana vain pari-kolme kertaa, Vesalainen muistelee.

Asennekasvatusta käsimerkein

Keskisormiltakaan Vesalainen ei välttynyt. Räikein suoritus oli avoauton tekemä ohitus Lahden päässä, jossa ainakin molemmat avoauton oikeanpuoleisilla istuimilla istuneet matkustajat näyttivät rehvakkaasti keskisormea.

Tämä ja muutamat muut käsimerkit saivat Vesalaisen pohtimaan toiminnan vaikutuksia nuoren kuljettajan liikenneasenteen muovautumiseen.

Mopoauto on monen nuoren ensimmäinen moottoriajoneuvo, jolla lähdetään opettelemaan vuorovaikutusta liikenteessä. 

– Jos päivittäin joutuu katselemaan kokeneempien autoilijoiden keskisormea ja nyrkin heristelyä, saattaa toimintatapa välittyä myös nuoren omaan liikennekäyttäytymiseen, Vesalainen muistuttaa.

Nuoret seuraavat kokeneempien kuljettajien toimintaa ja ammentavat sieltä asioita omaan ajamiseensa. 

– Ajattelemattomalla toiminnalla kokeneemmat kuljettajat näyttävät erittäin huonoa esimerkkiä ja kierouttavat nuorten liikenneasennetta, Vesalainen toteaa surullisena.

Lue myös:

    Uusimmat