Liikenteessä vallitsee eri tienkäyttäjäryhmien vastakkainasettelu.
Syytä vaaratilanteeseen haetaan helposti toisesta, vaikka usein olisi peiliin katsomisen paikka.
Erityisen paljon kritiikkiä saavat mopoautot. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tutustui mopoautoilun haasteisiin ajamalla 400 kilometriä uudella Aixam-mopoautolla, erilaisilla teillä.
Kaupunkinopeuksissa ohitukset ovat turhia
Vesalainen aloitti empiirisen kokeensa ajamalla mopoautolla pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä. Hänen 15 kilometrin työmatkallaan on 60, 50, 40 ja 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksia.
Aikaa matkan tekemiseen kului täsmälleen saman verran kuin henkilöautolla.
– Puolet työmatkastani on 60 kilometrin rajoituksella varustettua tietä. Siinä henkilöautot kiirehtivät ohi, mutta aina seuraavissa liikennevaloissa saavutin ohittajat, Vesalainen naurahtaa.
Vesalaisen mukaan ohitukset olivat turhia ja puurouttivat liikennettä.
Tietyt tilanteet taajamassa edellyttävät autoa alhaisempien nopeuksien käyttöä
Taajamassa takana ajavia autoilijoita tuntui ärsyttävän myös se, että mopoautolla joutui hiljentämään nopeutta hidastetöyssyihin, käännöksiin ja liikenneympyröihin enemmän kuin henkilöautolla ajettaessa.