Asiantuntija: Oppivelvollisuuden pidentäminen purisi pudokkaisiin

Oppivelvollisuuden pidentäminen saa tukea Tilastokeskuksen kehittämispäälliköltä Pekka Myrskylältä. Nykyinen 15 vuoden oppivelvollisuus on hänen mielestään peräisin toisenlaisesta yhteiskunnasta.

– Tämähän on vanha systeemi ja suunniteltu varmaan joskus itsenäisyyden alussa senaikaista kansakoulua varten. Kun saavutettiin 15 vuoden ikä, mentiin töihin, MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut Myrskylä huomauttaa.

Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd.) kaavailema oppivelvollisuuden pidentäminen purisi hänen mukaansa siihen noin kymmeneen prosenttiin nuorista, jotka eivät löydä paikkaansa yhteiskunnassa ja putoavat koulutusverkon ulkopuolelle.

Myrskylän mukaan ainakin Tanskassa on järjestelmä, jossa työvoimaviranomaisilla on velvollisuus ottaa yhteys niihin nuoriin, jotka eivät jatka peruskoulun jälkeen opintojaan ja selvittää, mitä nämä aikovat tehdä.

– Sillä, että joku on edes jonkin verran kiinnostunut, mitä aikoo tehdä, voi olla suuri merkitys, Myrskylä sanoo.

Hänen mielestään ainakin kannattaisi yrittää miettiä, toimisiko tämän kaltainen järjestelmä Suomessakin.

Koulupudokkaiden työurat huomattavasti lyhemmät

Myrskylä kertoo selvittäneensä sitä, miten opiskelut peruskouluun jättäneiden työurat kehittyvät.

– Niistä 16-vuotiaista, jotka ovat ulkopuolisina, enää 40 prosenttia koskaan suorittaa minkään tutkinnon. 60 prosenttia jää siihen tilaan, hän kertoo.

Työvuosia ilman ammatillista koulutusta jäävillä kertyy hänen mukaansa lähes kymmenen vuotta muita vähemmän. Lisäksi työuriin kertyy työttömyyttä ja epävakautta.

Kymppiluokka-ajattelua voisi Myrskylän mielestä myös kehittää.

– Itse ajattelen, että pidennyksessä voisi olla kyse siitä, että kymppiluokkaa yleistettäisiin. Yksikin vuosi voisi auttaa monia.

(MTV3)

Katso Tilastokeskuksen kehittämispäällikön Pekka Myrskylän haastattelu: (Huomenta Suomi 25.4.2012)

Lue myös:

    Uusimmat