Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija nostaa esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan Toyotan uudesta ralliautosta – kilpailijoita vaanii vaara: "Rengaskuluma voi olla isompi"

Julkaistu 20.01.2022 16:52
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kun uudet Rally1-hybridiautot esiteltiin viime viikonloppuna Salzburgissa, monet panivat merkille, että Toyotan, Hyundain ja M-Sportin autot muistuttavat ulkonäöltään kovasti toisiaan. C Moren asiantuntijana tällä kaudella toimiva Teemu Suninen on kuitenkin merkille yhden asian, jossa Toyota eroaa hieman kilpailijoistaan.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Saudi-Arabian MM-ralli 26.–29.11.

Ke: EK1 klo 19.15

To: EK2–8 klo 6.50 alkaen

Pe: EK9–14 klo 7.15 alkaen

La: EK15–17 klo 7.45 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: Sebastien Ogier pitää Esapekka Lappia jännityksessä – tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vakuuttunut yhdestä seikasta

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä vapautti hevosvoimat testierikoiskokeella – tältä Toyotan uusi rallitykki näyttää ja kuulostaa tositoimissa

Eri tallien autojen yhdenmukaisuuden taustalla on se, että Rally1-autot on suunniteltu putkirunkoon samaan tapaan kuin 80-luvun B-ryhmäläiset; niiden ei tarvitse enää perustua vastaavan automallin tuotantoversioon niin kuin vanhojen WRC-autojen.

Toyotan GR Yaris -autossa Suninen on pannut Monte Carlo -rallin alla merkille sen muita korkeamman perän.

– Auton koria on nostettu ylös, jotta saadaan kääntyvyyttä. Se on ihan fysiikan laki, Suninen sanoo.

Kääntyvyys, ja ajettavuus ylipäätään, on Rally1-autoihin liittyen äärimmäisen kriittinen ja mielenkiintoinen asia, sillä aiempaan verrattuna näiden uusien autojen aerodynamiikkaa on karsittu, jousituksen joustovaraa on pienennetty ja voimansiirtoa yksinkertaistettu merkittävästi.

Autoista on muun muassa poistettu aktiivinen tasauspyörästön keskilukko, joka teki viimeksi käytössä olleista WRC-autoista nopean reagoimaan ja sai auton kääntymään mutkiin helpommin. Sähköä, mekaniikkaa ja hydrauliikkaa yhdistänyt lukko mahdollisti sen, että etu- ja taka-akselille pystyttiin ohjaamaan eri määrä vääntöä automaattisesti esimerkiksi ohjauspyörän asennosta riippuen, mikä paransi autojen kääntyvyyttä.

Edellisten autojen aikakaudella kuljettajien oli mahdollista säätää keskilukkoa haluamaansa suuntaan, eli samankin tallin autot saattoivat olla ajettavuudeltaan keskenään hyvin erilaisia riippuen kuljettajan mieltymyksistä.

– Rally1:ssä on vain yksi voimansiirto luokiteltu. Soralla ja asfaltilla ajetaan hyvin erilaisilla voimansiirroilla, ja nyt on pitänyt tehdä kompromissi, että millä ajetaan, koska se yksi voimansiirto on käytössä läpi kauden. Tiimeillä on vain se yksi vaihtoehto, Suninen painottaa.

– Nyt näyttää siltä, että Toyota on voinut tehdä kompromissia asfalttilukon kanssa, että he saavat soralle paremman lukon. He joutuvat ajamaan asfaltilla aika korkealla perällä, jolloin he saavat kääntyvyyttä.

Korkealla perällä Suninen viittaa siihen, että Toyotan auton pohja on muotoiltu niin, että se on etupuskurista eturenkaaseen asti hyvin tasainen, mutta etupyöristä takapyöriä kohti mentäessä pohja nousee, ja takapyöristä takapuskuria kohti mentäessä se nousee vielä entisestään.

Tällä muotoilulla on mahdollista kompensoida sitä, että autojen takapäässä viime vuosina ollut diffuusori kiellettiin tälle kaudelle. Diffuusorilla pystyttiin nostamaan auton alapuolelta kulkevan ilmavirran nopeutta, mikä fysiikan lakien mukaan johtaa ilmanpaineen laskuun auton alapuolella ja tätä kautta downforcen lisääntymiseen.

Mitä enemmän downforcea, sitä paremmin auto painuu tien pintaan. Ja mitä paremmin auto painuu tien pintaan, sitä parempi sitä on ajaa.

– Muilla tiimeillä näyttää olevan (takalukossa) tosi järkyttävä "pre-load", jolla he tekevät perästä kääntyvän. Perä on vähän irti koko ajan, ja he kääntävät auton sillä tavalla. Rengaskuluma voikin olla heillä vähän isompi. Suninen arvioi.

Sunisen mainitsema lukon "pre-load" on taka-akselilla olevan tasauspyörästön lukkoon tehty esijännitys.

– Mitä isompi se luku on, sitä voimakkaampi lukko siellä on.

Lisää aiheesta:

MM-rallin mahtitalli kaivoi itselleen kammottavan kuopan – asiantuntijan kesämökkivertaus kertoo karua kieltäToyotan hurja etumatka paljastui – Kalle Rovanperä harmittelee tehtyä muutosta: "Saattavat sopia muille"Rallin MM-sarjaan tehtiin merkittävä muutos – kaksijakoiset seuraukset: "Ei ollut muuta vaihtoehtoa"Rallin MM-sarjan voimasuhteissa tapahtumassa merkittävä keikahdus? Thierry Neuvillen ja Sébastien Loebin lausunnoissa raju ristiriita: "Vetäkää siitä omat johtopäätöksenne"WRC-tähden arvio: tähän asiaan voi ratketa jopa ensi kauden maailmanmestaruus – "Ei tule olemaan helppoa"MM-rallin muutoksiin liittyy Jari-Matti Latvalan kannalta kiehtova näkymä – Sébastien Loeb aloitti vallankumouksen, joka vaikuttaa yhä: "Siihen kiinnitettiin huomiota aika tavalla"
RalliToyotaHyundaiM-SportTeemu SuninenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 13:36
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä: Erityinen varuste viimeisessä MM-rallissa

  • 06:02
    MM-ralli

    Kommentti: Kolme kiehtovaa vaihtoehtoa – MM-rallihistoriaan piirtyy poikkeuksellinen tarina

  • Eilen13:35
    MM-ralli

    MM-rallitähteä uhkaa kiusallinen kohtalo – "Ei mitään hävittävää"

  • Eilen12:02
    MM-ralli

    MM-rallissa fiaskon mahdollisuus – "Pitää olla avarakatseinen"

  • Eilen05:57
    MM-ralli

    Päättyykö MM-rallikausi skandaaliin? Saudi-Arabian osakilpailun ja sääntöjen välillä hämmentävä ristiriita