Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Anna mulle tähtitaivas: Rolls-Royce teki uudesta Ghostista ensin vahingossa liian hiljaisen

6:39Luksusauton uusi määritelmä: Tässä on seuraava Rolls-Royce GhostRolls-Royce on esitellyt uuden sukupolven Ghostin, joka on tyyliltään aiempaa minimalistisempi. Kyseessä on brittivalmistajan myydyin malli.Rolls-Royce
Julkaistu 02.09.2020 18:01

Ville Järveläinen

Uusi Ghost on heille, jotka haluavat aavistuksen hillitymmän Rollsin.

Brittiläinen luksusautovalmistaja Rolls-Royce on esitellyt toisen sukupolven Ghostin.

Valmistajan mukaan uusi Ghost on teknologisesti heidän kaikkien aikojen edistynein autonsa. Eikä se ole mikään yllätys, sillä vuonna 2009 esitelty ensimmäisen sukupolven Ghost on 116-vuotiaan valmistajan historian myydyin malli.

Uuteen painokseen on näin ollen ladattu valtavasti odotuksia.

Lue myös: Ranskalainen edustusauto oli liian ruma markkinoille – muotoiluosaston varjelema salaisuus pelasti ainakin maineen, jopa koko yhtiön

Kaksitoista sylinteriä

Skandinaavista tyyliä henkivä uusi Ghost on edeltäjäänsä minimalistisempi muodoiltaan. Tämä on Rolls-Roycen mukaan seurausta siitä, että valtaosa Ghostin ostajista arvostaa tyyliä, joka ennemmin henkii kuin huutaa luksusta.

Pinnan alla muutokset ovat aavistuksen suurempia. Siinä missä vanha Ghost jakoi osan alustastaan BMW:n 7-sarjan kanssa, on uusi Ghost täyttä Rolls-Roycea puskurista puskuriin.

Uuden Ghostin konepellin alta löytyy 6,75-litrainen kaksoisahdettu V12, joka tarjoilee 570 hevosvoiman edestä tehoa ja peräti 850 newtonmetrin verran vääntöä. Auto on aina nelivetoinen ja varustettu nelipyöräohjauksella. Painojakauman kerrotaan olevan optimaalinen 50/50 etu- ja taka-akseleiden välillä.

Sisätiloissa, kuten esimerkiksi ohjaamossa, tyylivaikutteita on otettu lippulaivamalli Phantomista. Yli viisimetrisen auton takapenkillä istuvalla on ruhtinaallisesti jalkatilaa, ja raskaat ovet avautuvat ja sulkeutuvat sähköavusteisesti.

Kuten sopii olettaakin, koristaa Ghostin kattoverhoilua tuttuun tapaan keinotekoinen tähtitaivas. Tähtiä löytyy myös kojelaudasta, jossa ne ympäröivät näyttävää Ghost-tekstilogoa auton sisävalojen ollessa päällä.

Autosta tehtiin ensin liian hiljainen

Autossa on äänieristeitä yli 90 kilon edestä, joten kateellisten herjat eivät kantaudu kuljettajan korviin. Ja nimenomaan kuljettajan, sillä Ghost on auto, jolla Rolls-Roycen asiakkaat kertovat ajavansa mieluiten ihan itse. Phantom on sitten se, jossa istutaan ennemmin takapenkillä.

Itse asiassa uuden Ghostin äänieristyksestä tuli CNN:n mukaan ensin niin hyvä, että auton kyydissä oleminen koettiin oudoksi – jopa epämiellyttäväksi.

Jotta esimerkiksi istuinrunkojen pieni resonointi ei kuulostaisi häiritsevän kovalta, oli niihin asennettava vaimentimia.

Insinöörit joutuivat myös miettimään, miten matkustamoon saataisiin totaalisen hiljaisuuden sijaan tasaisen miellyttävä äänimaisema auton liikkuessa, ettei myöskään muiden matkustajien hengitys tai housujen hankaaminen istuimiin kuulostaisi häiritsevältä.

Edellisen sukupolven Ghostin veroton hinta lähti noin 230 000 eurosta. Suomalainen autoverojärjestelmä ei kuitenkaan ole koskaan kohdellut tällaisia autoja hellästi, vaan vanhankin Ghostin hinta lähenteli Suomeen kilvitettynä puolta miljoonaa euroa.

Lähteet: Rolls-Royce, CNN

Lue myös: Japanin uusi keisari saa alleen aivan järjettömän siistin Toyotan – valmistetaan käsityönä

Lisää aiheesta:

Jääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapariVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavastiKoeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaanKuvat: Detroitin amerikkalaiset tähdet – tässä on messujen suurin yllätysKoeajo: Detroitin rähinärauta räjäyttää tajunnan
AutotRolls-RoyceLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas