Altia ostaa Larsen-konjakin

Alkoholijuomayhtiö Altia hakee kasvua konjakkimarkkinoilla ostamalla Larsen-tuotemerkin Remy Cointreau -konsernilta. Kauppa tuplaa Altian konjakkiliiketoiminnan, ja siitä tulee maailman kuudenneksi suurin konjakkiyhtiö.

"Viikinkikonjakkina" tunnetulla Larsenilla on merkittävä markkinaosuus Pohjoismaissa. Tärkein vientimarkkina on Aasia, jossa kalliit konjakit maistuvat varsinkin kiinalaisille.

– Hankinta avaa meille uusia vientikanavia, uskoo Altian toimitusjohtaja Antti Pankakoski. Erittäin merkittävänä hän pitää myös sitä, että Altia saa kaupassa omat tuotantotilat ja isot kypsytysvarastot konjakin kotiseudulta, Ranskan Cognacista.

– Meistä tulee aivan toisen luokan konjakkitalo kuin aiemmin. Koko tuotantoketju on nyt hallussa samaan tapaan kuin isoilla toimijoilla.

Altia saa kaupan myötä palvelukseensa myös 20 uutta konjakinvalmistuksen asiantuntijaa.

Kaupan toteutuminen edellyttää vielä hyväksyntää Ranskassa. Se on tarkoitus vahvistaa kesän loppuun mennessä.

Altialla on tukku tunnettuja juomabrändejä

– Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomayhtiö, jonka tuotevalikoima koostuu viineistä ja väkevistä alkoholista.

– Altian liikevaihto on noin 500 miljoonaa euroa. Henkilöstöä on noin 1100.

– Suomessa Altia tunnetaan yhä lähinnä Koskenkorvan tehtaasta, mutta yhtiön strategiana on hakea kasvua hankkimalla tunnettuja ulkomaisia tuotemerkkejä.

– Altian omia brändejä ovat mm. Blossa, Chill Out, Explorer, Grönstedts, Jaloviina, Koskenkorva, O.P. Anderson, Renault, Xante ja Skåne Akvavit.

Pörssilistaus toisi rahaa kasvuun

Pohjoismaissa ja Baltiassa Altia on nyt 17 prosentin osuudella konjakkimyynnin markkinajohtaja. Se on kuitenkin roimasti pienempi kuin alan jättiläiset Hennessy, Martell, Remy-Martin ja Courvoisier, joilla on yhteensä yli 90 prosenttia koko maailman konjakkimarkkinasta.

Altian strategiana on jo pitkään ollut kasvaa ostamalla maailmalta tunnettuja tuotemerkkejä. Yhtiö osti Grönstedts- ja Amundsen-konjakkibrändit vuonna 2009 ja Renault- konjakkibrändin vuonna 2010. Tuoreita hankintoja ovat myös Xante-liköörin ja Arsenitch-vodkan brändit.

Larsen-ostos maksoi Pankakosken mukaan noin 40 miljoonaa euroa. Lisäksi yhtiö kertoi maanantaina ostaneensa tanskalaisen Bröndums-akvaviitin tuotemerkin norjalaisyhtiöltä 11 miljoonalla eurolla.

Pankakosken mukaan molemmat ostokset kustannettiin pankkirahoituksella. Altian mahdollista pörssilistausta hän kommentoi sanomalla, että myös uusi oma pääoma olisi Altialle tervetullutta.

– Jos valtio-omistajan suunnitelmat meitä siihen suuntaan vievät, niin kyllä se näissä kasvupyrkimyksissä auttaisi

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat