Helsingissä on tehty aloite ilmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden ulkomainonnan kieltämisestä kaupungin omilla mainospaikoilla. Kokoomuksessa pidetään vasemmistoliitosta lähtöisin olevaa aloitetta näennäisenä ja vaikutuksiltaan jopa haitallisena.
Aloitteen takana on Vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelä.
– Helsinki on sitoutunut ilmastotyöhön. Olemme asettaneet ilmastotavoitteita, tehneet ilmasto-ohjelmaa ja jopa julistaneet ilmastohätätilan, mutta ilmastotekoja tarvitaan vielä lisää, sanoo Kivelä Uutisaamun väittelyssä.
– Kaupunkilaisten kulutus on yli puolet kaupungin omista suorista päästöistä. Sen takia ajattelen, että on tärkeää puuttua kulutuksen ilmastopäästöihin.
Käytännössä kielto koskisi esimerkiksi lentoliikennettä, suoraan fossiiliteollisuutta koskevia tuotteita ja eläinkunnan tuotteita ruokateollisuudessa.
Aloite ei miellytä kaikkia. Kritiikkiä tulee esimerkiksi kokoomukselta yritysten oikeuksiin puuttumisesta.
– Ensimmäisenä mieleen tuli, että aikooko Helsinki taistella ilmastonmuutosta vastaan kieltämällä HK:n sinisen mainonnan, sanoo Otto Meri, kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Helsingissä.
– Näen, että tarvitsemme aitoja, konkreettisia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi, mutta tällainen yritysten sananvapauteen kajoava toiminta ei ole sellainen tehokas ja aidosti vaikuttava toimenpide.
Rajanvetoa tehdään jo nyt
Myös rajanveto, mikä tuote on riittävän haitallista ilmastolle, on vaikeaa, myöntää Mai Kivelä. Mutta hankalaa rajanvetoa tehdään jo nyt, kun esimerkiksi tulkitaan hyvän maun vastaista mainontaa.
