Aloite ilmastohaitallisista mainoksista kuumentaa tunteita: "Aikooko Helsinki taistella ilmastonmuutosta vastaan kieltämällä HK:n sinisen mainonnan?"

9:57
Pitäisikö ilmastolle haitallisten tuotteiden ulkomainonta kieltää? Katso Uutisaamun väittely videolta.

Helsingissä on tehty aloite ilmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden ulkomainonnan kieltämisestä kaupungin omilla mainospaikoilla. Kokoomuksessa pidetään vasemmistoliitosta lähtöisin olevaa aloitetta näennäisenä ja vaikutuksiltaan jopa haitallisena.

Aloitteen takana on Vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelä.

– Helsinki on sitoutunut ilmastotyöhön. Olemme asettaneet ilmastotavoitteita, tehneet ilmasto-ohjelmaa ja jopa julistaneet ilmastohätätilan, mutta ilmastotekoja tarvitaan vielä lisää, sanoo Kivelä Uutisaamun väittelyssä.

– Kaupunkilaisten kulutus on yli puolet kaupungin omista suorista päästöistä. Sen takia ajattelen, että on tärkeää puuttua kulutuksen ilmastopäästöihin.

Käytännössä kielto koskisi esimerkiksi lentoliikennettä, suoraan fossiiliteollisuutta koskevia tuotteita ja eläinkunnan tuotteita ruokateollisuudessa.

Aloite ei miellytä kaikkia. Kritiikkiä tulee esimerkiksi kokoomukselta yritysten oikeuksiin puuttumisesta.

– Ensimmäisenä mieleen tuli, että aikooko Helsinki taistella ilmastonmuutosta vastaan kieltämällä HK:n sinisen mainonnan, sanoo Otto Meri, kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Helsingissä.

– Näen, että tarvitsemme aitoja, konkreettisia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi, mutta tällainen yritysten sananvapauteen kajoava toiminta ei ole sellainen tehokas ja aidosti vaikuttava toimenpide.

Rajanvetoa tehdään jo nyt

Myös rajanveto, mikä tuote on riittävän haitallista ilmastolle, on vaikeaa, myöntää Mai Kivelä. Mutta hankalaa rajanvetoa tehdään jo nyt, kun esimerkiksi tulkitaan hyvän maun vastaista mainontaa.

Kivelä toppuuttelee kritiikkiä. Kyse on siitä, millaisia ehtoja kaupunki haluaa asettaa omiin mainossopimuksiinsa.

Aloite ei ole poikkeuksellinen, sillä ehtoja asetetaan jo nyt. Helsingin kaupunki ei esimerkiksi hyväksy joukkoliikenteen vastaista mainontaa joukkoliikenteeseensä.

– Kyse on Helsingin kaupungin omista ulkomainospaikoista. Kaupunki ei voi kieltää kaikkea yritysmainontaa alueellaan, siitähän tässä ei ole kyse.

Otto Meri pitää aloitetta teholtaan näennäisenä ja vaikutuksiltaan jopa haitallisena, koska se saattaisi viedä mainostuloja helsinkiläisiltä.

– Jatkossakin Finnair ja HK pystyisivät mainostamaan kaikkialla muualla kaupungissa.

Katso koko väittely videolta jutun ylälaidasta!

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja