Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ilman latauspisteitä tai tankkauspisteitä ihmiset eivät hanki vähäpäästöisiä autoja – ilmastoministeri Krista Mikkonen puolustaa kiisteltyä ehdotustaan: ”Tämä on munakana -ongelma"

All Over Press
Julkaistu 26.10.2019 16:13
Toimittajan kuva

Eeva Lehtimäki

@EevaLehtimaki

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen puolustaa kiisteltyä lakiluonnosta sähköautojen latauspisteistä MTV:n Uutisextran haastattelussa.

Lausuntokierroksella oleva lakiesitys tekisi sähköautojen latauspisteistä pakollisia esimerkiksi monissa kauppakeskuksissa ja toimistorakennuksissa.

– ­­Sähköautojen ja biokaasuautojen kohdalla on tämä munakana- ongelma. Ihmiset eivät ole valmiita hankkimaan niitä autoja, jos latauspisteitä tai tankkauspisteitä ei ole riittävästi, Mikkonen puolustaa ehdotustaan.

Latausvalmiutta pitäisi rakentaa myös kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa.

Vihreiden hallituskumppani keskusta on vastustanut hanketta. Puolueen mielestä aikataulu on liian kireä ja kustannusarvio on alimitoitettu.

EU-direktiiviin perustuvan lainsäädännön pitää ympäristöministeriön mukaan astua voimaan viimeistään ensi vuoden maaliskuussa.

Ehdotus polttoaineiden päästökaupasta ei kelpaa hallitukselle

Mikkonen myöntää, että liikenteen päästöjen vähentäminen on kova urakka. Hallitus on sitoutunut puolittamaan nämä päästöt jo vuoteen 2030 mennessä. Autoiluun ja ihmisten liikkumiseen puuttuminen herättävät helposti myös ärtymystä äänestäjissä.

– Liikenne on melkeinpä se vaikein rasti, kun katsotaan esimerkiksi eri Euroopan maita, kun ne ovat tehneet päästövähennyksiä, Mikkonen arvioi.

Ilmastoministeri ei tyrmää suoralta kädeltä Aalto-yliopiston tutkijoiden ehdotusta, jonka mukaan polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Käytännössä huoltamoketjut ostaisivat valtiolta lupia hiilidioksidipäästöjä tuottavien polttoaineiden myymiseen. Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.), liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) sekä elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk.) eivät lämmenneet asiantuntijoiden raportille.

– Minusta tämä oli hyvä ja konkreettinen raportti siinä mielessä, että tämä näytti sen, että meillä on todella paljon tehtävää, jos aiomme puolittaa liikenteen päästöt. Tämä selvitys on tehty kuitenkin puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta ja malli on vaikea toteuttaa sellaisenaan.

– Meidän täytyy huolehtia siitä, että siirtymä on oikeudenmukainen sekä alueellisesti että taloudellisesti, kuten hallitusohjelmaan on kirjattu, Mikkonen summaa. 

Lisää aiheesta:

Suomen ilmastopaneeli arvostelee Orpon hallitusta liikenteen ilmastotoimien hidastamisestaAsiantuntija olisi kaivannut hallituksen ilmastopakettiin näkemystä teollisuuden kehittämisestä – "Ehkä se puoli jäi öisissä väännöissä vähemmälle"Ohisalo MTV:n Uutisextrassa: Vihreät pitää kiinni polttoaineverojen korotuksista – asia repii hallitusta Maria Ohisalo: Päästötavoitteisiin ei päästä, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta – hallituskumppani keskusta vastustaa tiukastiAalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivatKeskusta ei hyväksy vihreiden ministeri Mikkosen lakiesitystä sähköautojen latauksesta – "Satojen miljoonien hukkainvestointi"
SähköautotYmpäristöHallitusKrista MikkonenMTV UutisextraKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X