Ilman latauspisteitä tai tankkauspisteitä ihmiset eivät hanki vähäpäästöisiä autoja – ilmastoministeri Krista Mikkonen puolustaa kiisteltyä ehdotustaan: ”Tämä on munakana -ongelma"

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen puolustaa kiisteltyä lakiluonnosta sähköautojen latauspisteistä MTV:n Uutisextran haastattelussa.

Lausuntokierroksella oleva lakiesitys tekisi sähköautojen latauspisteistä pakollisia esimerkiksi monissa kauppakeskuksissa ja toimistorakennuksissa.

– ­­Sähköautojen ja biokaasuautojen kohdalla on tämä munakana- ongelma. Ihmiset eivät ole valmiita hankkimaan niitä autoja, jos latauspisteitä tai tankkauspisteitä ei ole riittävästi, Mikkonen puolustaa ehdotustaan.

Latausvalmiutta pitäisi rakentaa myös kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa.

Vihreiden hallituskumppani keskusta on vastustanut hanketta. Puolueen mielestä aikataulu on liian kireä ja kustannusarvio on alimitoitettu.

EU-direktiiviin perustuvan lainsäädännön pitää ympäristöministeriön mukaan astua voimaan viimeistään ensi vuoden maaliskuussa.

Ehdotus polttoaineiden päästökaupasta ei kelpaa hallitukselle

Mikkonen myöntää, että liikenteen päästöjen vähentäminen on kova urakka. Hallitus on sitoutunut puolittamaan nämä päästöt jo vuoteen 2030 mennessä. Autoiluun ja ihmisten liikkumiseen puuttuminen herättävät helposti myös ärtymystä äänestäjissä.

– Liikenne on melkeinpä se vaikein rasti, kun katsotaan esimerkiksi eri Euroopan maita, kun ne ovat tehneet päästövähennyksiä, Mikkonen arvioi.

Ilmastoministeri ei tyrmää suoralta kädeltä Aalto-yliopiston tutkijoiden ehdotusta, jonka mukaan polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Käytännössä huoltamoketjut ostaisivat valtiolta lupia hiilidioksidipäästöjä tuottavien polttoaineiden myymiseen. Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.), liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) sekä elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk.) eivät lämmenneet asiantuntijoiden raportille.

– Minusta tämä oli hyvä ja konkreettinen raportti siinä mielessä, että tämä näytti sen, että meillä on todella paljon tehtävää, jos aiomme puolittaa liikenteen päästöt. Tämä selvitys on tehty kuitenkin puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta ja malli on vaikea toteuttaa sellaisenaan.

– Meidän täytyy huolehtia siitä, että siirtymä on oikeudenmukainen sekä alueellisesti että taloudellisesti, kuten hallitusohjelmaan on kirjattu, Mikkonen summaa. 

Lue myös:

    Uusimmat