Alma Median liikevoitto puolittui

Mediakonserni Alma Median viime vuoden liikevaihto oli 2,88 miljardia markkaa (2,911 mrd vuotta aiemmin). Yhtiön liikevoitto pieneni edellisvuodesta puoleen. Viime vuonna voittoa kertyi 93 miljoonaa markkaa, kun vielä vuonna 1999 voitto oli 188 miljoonaa markkaa.

Yhtiön divisioonista Alpress ja Business Information Group (BIG) tekivät erinomaiset tulokset. MTV Oy:n tulos heikkeni selvästi. Lisäksi Alprintin kertaluonteiset 40 miljoonan markan kustannukset sekä edellisvuotta 22 miljoonaa markkaa suuremmat tuotekehityspanostukset pienensivät liikevoittoa.

Sanomalehtiä kustantavan Alpressin kannattavuus parani, ja sen liikevoitto nousi ennätystasolle. BIG:n liikevaihto kasvoi 9 prosenttia ja liikevoitto kohosi yli 20 prosenttiin liikevaihdosta.

MTV Oy:n liikevaihto ja liikevoitto jäivät odotettua pienemmiksi. Vuoden 2000 jälkipuoliskolla MTV-konsernissa tehtiin kattava toiminta-analyysi. Analyysin perusteella tehtiin suunnitelma, mikä tähtää toimintaprosessien tehostamiseen 150 henkilötyövuoden verran. Neuvottelut näiden toimenpiteiden toteuttamisesta ovat meneillään. Näiden toimenpiteiden vaikutukset näkyvät MTV-konsernin parantuvana kannattavuutena vuoden 2001 viimeiseltä vuosineljännekseltä lähtien, Alma Media kertoo tulostiedotteessaan.

Kasvaneet ohjelmistokustannukset ja panostukset helmikuussa aloittaneeseen TVTV!-kaapelikanavaan lisäsivät televisiotoiminnan kokonaiskustannuksia. Mainosajan myynnin liikevaihto laski 5 prosenttia. Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevaihto ja liikevoitto olivat selvästi vertailujaksoa pienemmät. Jakson aikana Alma Media nosti omistuksensa Oy Suomen Uutisradio Ab:sta (Radio Nova) 48 prosentista 61 prosenttiiin.

New Media -liiketoimintaryhmän kustannuksia lisäsivät merkittävästi koko vuoden ajan jatkuneet markkinointipanostukset, lisääntyneet tuotekehityskustannukset sekä vuoden lopulla aloittaneiden uusien yhtiöiden käynnistämis- ja kehittämiskustannukset. Markkinointipanostusten ansiosta Alma Median verkkopalveluiden käyttäjämäärät ovat kehittyneet hyvin. Vuoden lopulla Alma Median verkkopalveluilla oli yli 700 000 aktiivista käyttäjää. New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto kasvoi lähes kolminkertaiseksi 80 miljoonaan markkaan (vuotta aiemmin 29 miljoonaa). Ryhmän liiketappio oli 60 miljoonaa (-28 miljoonaa vuotta aiemmin. Tulokseen vaikuttivat voimakkaasti kasvaneet tuotekehityskustannukset, joiden odotetaan tuottavan tulevina vuosina. Liiketoimintaryhmän tutkimus- ja tuotekehityskustannukset olivat yhteensä 38 miljoonaa markkaa (23 miljoonaa).

Alma Media hallitus ehdottaa osingoksi 2,50 markkaa (vuotta aiemmin 4 markkaa) osakkeelta.

Kuluvan vuoden liikevoiton odotetaan kasvavan edellisvuodesta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat