Alkon suosikkituote pitää pintansa

Väkevät viinat hallitsevat Alkon myydyimpien tuotteiden listaa.

Vaikka suomalaiset ostavat kokonaisuudessaan enemmän viiniä kuin väkeviä, suosikkituotteiden joukosta löytyy pääosin kirkasta alkoholia.

Myydyimmän juotavan paikkaa pitää edellisen vuoden tapaan Original Long Drink. Seuraavat kolme sijaa menevät Koskenkorva-, Leijona- ja Suomi-viinoille.

Alkon myydyimmät tuotemerkit 2012

1. Original Long Drink (4,1 miljoonaa litraa)

2. Koskenkorva Viina (3,7 milj.litraa)

3. Leijona Viina (3,2 miljoonaa litraa)

4. Suomi Viina (2,6 miljoonaa litraa)

5. Karhu A (1,7 miljoonaa litraa)

6. Olvi Export IV A (1,2 miljoonaa litraa)

7. Tapio Viina (1,2 miljoonaa litraa)

Alkon tuoteryhmäpäällikkö Petri Aalto kertoo, että tuotesuosikit pysyvät hyvin pitkälti samoina vuodesta toiseen.

Muutokset kärkijoukossa eivät tapahdu hetkessä.

– Vähemmän myydyissä tuotteissa on sitten enemmän vaihtelua, Aalto sanoo.

Myydyin viini, Gato Negro, löytyy vasta listan sijalta yhdeksän.

Aallon mukaan matala sijoitus selittyy sillä, että suomalaiset ovat alkaneet ostaa viiniä enemmän omien mieltymystensä kuin suosikkilistojen mukaan.

– Kuluttaminen on pirstaloitunut myös viineissä niin kuin kaikilla muillakin aloilla, Aalto toteaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat