Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
8:11Mitä Suomi juo kesällä?Katso videolta keskustelu siitä, mitä alkoholia suomalaiset kesäisin juovat
Julkaistu 08.08.2019 06:13
Toimittajan kuva
Hanna Vaittinen

hanna.vaittinen@mtv.fi

Alko alkaa tänään myydä verkkokaupassaan t-paitoja, joissa on teksti "Ei tippa, vaan tapa". Paitojen viesti ei kuitenkaan ole ollut kaikkien mieleen.

Ensimmäisen kerran "Ei tippa, vaan tapa" -teema näkyi keväällä Alkon myymälöissä ja myyjien t-paidoissa. Alkon mukaan kyseisellä tekstillä varustettuja paitoja tuodaan myyntiin asiakkaiden toiveesta.

"Ei tippatissuttelua, vaan rehellistä taparyyppäämistä"

Alkon tviitti herätti nopeasti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Osan mielestä paidan teksti nimenomaan kehottaa kevyen, satunnaisen juomisen sijaan runsaaseen ja säännölliseen juomiseen.

Kommentoijien mielestä sanaleikki ei ole onnistunut.

– Tulee kyllä aivan toinen mielikuva: ei mitään tippatissuttelua silloin tällöin, vaan rehellistä taparyyppäämistä, eräs kommentoija kirjoitti.

Näin Alko vastaa

Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho kertoo MTV Uutisille sähköpostitse yhtiön pohtineen keväällä 2018, miten saisi nostettua alkoholinkäytön haittoja keskusteluun. Tuon pohdinnan seurausta on paitaankin painettu slogan.

Alko alkaa myydä asiakkaidensa toiveesta t-paitoja, mutta kaikkia vaatteen sanaleikki ei miellytä – yhtiön mukaan slogan on mietitty: "Kyseessä täysin päinvastainen viesti"

– Kyseessä on täysin päinvastainen viesti, kuin tunnetussa lausahduksessa ”ei tippa tapa”, Iso-Aho sanoo.

Iso-Ahon mukaan sloganin tarkoituksena ei ole kannustaa juomaan enemmän vaan pohtimaan omia alkoholinkäyttötapojaan.

– Idea on sama kuin aiemmin tänä vuonna lanseeraamassamme Välivedessä, jolla haluamme kiinnittää huomiota vedenjuonnin tärkeyteen, myös silloin, kun nautitaan alkoholia.

Asiakkaiden toiveesta myyntiin

Ei tippa, vaan tapa -teema on saanut Iso-Ahon mukaan hyvän vastaanoton. Kyselyn perusteella neljä viidestä asiakkaasta piti teemaa tärkeänä.

Slogan on vilissyt Alkon käyttämänä aiemminkin. Viime vuoden lokakuussa yhtiö järjesti Ei tippa, vaan tapa -seminaarin, jossa keskusteltiin alkoholista työelämässä henkilöstö- sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kesken.

Tämän vuoden alkukeväästä koko Alkon myymälähenkilökunnalla oli yllään kolmen viikon ajan Ei tippa, vaan tapa -t-paidat samannimisen vastuullisuuskampanjan tiimoilta.

Paidat tuodaan myyntiin asiakkaiden toiveesta.

– Kun myyjät ovat pitäneet t-paitaa myymälässä, ovat asiakkaat halunneet ostaa paitoja, Iso-Aho kertoo.

Veikkaus laittoi mainontansa jäähylle

Valtionyhtiöiden mainonta on herättänyt enemmänkin keskustelua tällä viikolla. 

Viimeksi kohua herätti Veikkauksen radiomainos, jossa henkilö soittaa terapeutille kysyäkseen, onko hyväksyttävää haluta jännitystä elämäänsä rahapelien avulla. Mainoksessa terapeutti vastaa myöntävästi.

Mainos herätti laajan keskustelun poliitikkoja myöten. Lopulta Veikkaus myönsi tehneensä virheitä mainonnassaan, ja veti suurimman osan ostetusta mainonnastaan pois.

Markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti, määritellään arpajaislaissa rahapelien markkinoinnista.

Alkon paidan herättämästä keskustelusta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Lisää aiheesta:

Keskon pääjohtaja julisti puheessa Suomen olevan "Pohjois-Korean tiellä" – ja somemyrskyhän siitä syntyi: Nyt Helander kommentoi "harkitsematonta heittoaan""Pitäkää ryyninne" – ikonisen Elovena-tytön uusi tyyli sai somen raivon valtaan, nyt markkinointijohtaja kommentoi kohuaMenestyvä suomalaispanimo ei saa enää kertoa ansioistaan somessa – perustaja kiellosta: ”Onhan se aika kaksinaismoralistista"Jälleen kohu Veikkauksen mainoksesta: "Terapeutti" hyväksyi rahapelit jännityksen lisääjinä – laki kieltää runsaan pelaamisen myönteisen markkinoinnin"Asentees on vaarallinen, ulos!" SAK:n kampanja raivostuttaa, syytöksiä valehtelusta – järjestön mukaan joskus tarvitaan kärjistyksiäOppikirjan esimerkki ihmetyttää: Jenni Haukio sosiaalista ja taloudellista asemaa tavoitteleva nainen?
MainontaAlkoAlkoholiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 10:29
    Kuluttajariidat

    Kodinkoneketjun tarjoukset pahasti pielessä – Powerin muutettava toimintaansa

  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin