Alinopeutta moottoritiellä ajavat kuumentavat tunteita – "Olisiko järkevämpää pysyä poissa jaloista?"

Aiheuttaako alinopeutta ajaminen vaaratilanteita moottoritiellä?

Eilen julkaistussa artikkelissa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastasi kysymykseen, miksi moottoritiellä ajetaan alinopeutta, vaikka vieressä kulkisi myös alemman nopeuden maantie.

Vesalainen kertoi, että suurimmalta sallitulta tai rakenteelliselta nopeudeltaan yli 50 kilometriä tunnissa kulkevien moottoriajoneuvojen liikkuminen moottoritiellä on sallittu ja tämä on myös kaikkien moottoritietä käyttävien hyväksyttävä. 

Hän perusteli vastaustaan lukuisilla näkemyksillä siitä, minkä vuoksi moottoritiellä ajaminen on tavallista maantietä turvallisempaa.
Vesalaiselle eilisen artikkelin pohjalta esitetty jatkokysymys kirvoitti hänet kommentoimaan asiaa vielä perusteellisemmin.

"Olisiko järkevämpää pysyä poissa jaloista, sillä vaaratilanteita syntyy nopeuserojen takia sekä itselle että muille?"

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä kysymyksessä esitettyä ongelmaa. Moottoritiellä kulkee joka tapauksessa paljon raskasta liikennettä, joka saa edetä vain 80 kilometriä tunnissa. Joukossa samalla nopeudella ajava henkilöauto ei mielestäni ole mikään ongelma. Hätäisemmät ja nopeammin etenevät kuljettajat voivat sujuvasti vaihtaa vasemmalle kaistalle ja pyyhkäistä ohi. Moottoritiellä ohittaminen sitä paitsi onnistuu turvallisesti, kun vastaantulevaa liikennettä ei ole.

Monta muuttujaa

Kuljettajien tulisi hyväksyä se tosiasia, että liikenteessä liikkuu monenlaista väkeä ja välinettä. Hitaasti ajava saattaa olla kokemattomuuttaan arka ajamaan maantienopeuksia. Hän saattaa olla myös ikäautoilija, joka vastuullisesti tiedostaa oman reaktiokykynsä heikentyneen ja kompensoi sitä ajamalla rauhallisemmin.

Itsekin jään usein ruuhkaisella moottoritiellä ajamaan riittävällä turvavälillä oikeaa kaistaa etenevien yhdistelmien letkaan. Ajaminen on näin paljon leppoisampaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa. Polttoainettakin kuluu merkittävästi vähemmän ajettaessa 80–100 kilometriä tunnissa kuin 120 km/h:n nopeudella.

On tärkeää, että kukin kuljettaja huolehtii siitä, että liikenne voi sujua turvallisesti. Suurin sallittu nopeus ei todellakaan aina ole se turvallinen tilannenopeus, vaan tilannenopeutta valittaessa on huomioitava myös omat henkilökohtaiset seikat, käytettävä ajoneuvo sekä ajoympäristö ja -olosuhteet – vain muutamia mainitakseni.

Asennekysymys tai -ongelma?

Siinä, että joku haluaa ajaa moottoritiellä hieman hiljempaa, ei ole mitään pahaa, eikä se aiheuta vaaraa, kunhan takaa nopeammin tulevat keskittyvät ajamiseen ja havainnoivat riittävän pitkälle eteenpäin.

Sähköpostia lukevan tai selfietä ottavan kuljettajan hitaasti ajava voi luonnollisesti yllättää. Tällöin vaaratilanteen todellinen aiheuttaja on kuitenkin ihan joku muu kuin hitaammin etenevä kuljettaja, joka haluaa hyödyntää erinomaisten moottoriteiden turvallisuusvaikutukset.

Lue myös:

    Uusimmat