Alennuskortit puolueiden jäsentaistelun aseiksi

Erilaiset alennuskortit ovat syrjäyttämässä aatteen ja perinteiset jäsenkirjat puolueiden jäsenkilpailuissa. Esimerkiksi kokoomus haalii uusia jäseniä lupaamalla alennuksia teattereihin ja hotelleihin. Kaikille aatteiden alennusmyynti ei kuitenkaan kelpaa.

Puolueet ovat omaksumassa kauppaketjuilta ja ay-liikkeeltä tuttua konstia, jolla jäseniä houkutellaan merkittävillä alennuksilla eri liikkeisiin. MTV:n Sunnuntairaportin mukaan pisimmälle alennuskorttikisassa on ehtinyt kokoomus, joka otti korttinsa käyttöön jo viime keväänä ja nyt se kuluu jo kuudentuhannen kokoomuslaisen lompakossa. Aate ei kuuleman mukaan ole silti myytävänä.

Jossakin ovat vielä vanhat arvot kunniassaan. Keskustassa puolueen nokkamiesten autot vaeltavat pitkin pimeää maakuntien Suomea keräämässä entiseen tyyliin jäseniä ja rahaa puolueelleen talosta taloon. Puolue valmistelee jäsenkortiuudistusta, mutta puoluesihteeri Eero Lankia pitää aatteen rappiona, jos keskustan jäsenyyttä pitäisi kaupitella alennus-pizzalla.

SDP:ssä punakorttia kaavailtiin kolme vuotta sitten. Hankkeesta luovuttiin - osittain sen kalleuden takia. Suurista puolueista SDP:llä on kuitenkin kaikkein kovin jäsenkato, jolle etsitään lääkettä jäsenmaksujen alentamisesta.
(MTV3)


Lue myös:

    Uusimmat