Alennushintainen viinakauppa ravintoloille aukesi netissä

Vuorokauden toiminnassa ollut nuorten yrittäjien nettipalvelu myy ravintoloille suoraan maahantuojien, valmistajien ja panimoiden tuotteita.

Palvelun kehittäjä uskoo sen antavan helpotusta esimerkiksi markkinoinnin rajoituksista kärsiville pienpanimoille. Maahantuojat luovat itse oman markkinointimateriaalinsa ja kampanjansa palveluun.

Tuotteita tarjotaan hyvin erilaisilta yrityksiltä pienistä kotimaisista panimoista arvokkaita samppanjoita ja viskejä myyviin tuottajiin.

Tunnetuillakaan alkoholin valmistajilla ja maahantuojilla ei ole enää varaa kierrättää myyntimiehiä pitkin maata.

– Ei kauheasti ole mitään valonhäivähdyksiä alkoholialalla ollut. Ihmiset saavat kenkää, Winetto Oy:n toimitusjohtaja Daniel David Farzan sanoo.

Uusista tuotteista eivät maakuntien kuppilat saa tietoa myyntimiesten kadottua juuri millään. Suomessa tällaisia ravintoloita on 3000–4000.

– Pienet ravintolat ovat ihan pimennossa, Farzan jatkaa.

Mennyttä ovat päivät, jolloin alkoholia saatettiin ostaa suoraan myyntimiehen takaluukusta. Ravintoloissa juodun alkoholin määrä on laskenut Suomessa tasaisesti.

– Tilanne on aikoinaan ollut niinkin hyvä, että 20 prosenttia alkoholin kulutuksesta on juotu ravintoloissa, alkoholialalla pidempään toiminut Farzan kertoo.

Uusi yritys ja toimintamalli eivät ole joutunut byrokratian rattaisiin.

– Valvira on ollut erittäin lempeä tässä. Saimme luvan ja he eivät ole olleet sen enempää yhteydessä.

Poikkeuksellisen palvelusta tekee se, että kilpailijat tekevät saman palvelun kautta yhteistyötä. Säästöjä syntyy kaikille toimittajille samaan tapaan, kuin kilpaileville kiinteistövälitysyrityksille asuntoja kootusti myyvillä nettisivuilla, kuten Etuovessa.

– Tämä on kateellisessa Suomessa suhteellisen ennenkuulumatonta, Farzan sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat