Näin saksalaisjätin uutispommi vaikuttaa Uudenkaupungin autotehtaaseen: "Olemme avoimia tarjouksille"

Näin Mersuja maalataan Uudenkaupungin autotehtaalla 3:14
Kurkkaa Uudenkaupungin autotehtaan korimaalaamoon!

Uudenkaupungin autotehtaalla ei olla huolissaan Daimlerin ison peliliikkeen vaikutuksista.

Saksalaisen autojätin Daimlerin jakautuminen kahteen erilliseen yhtiöön heijastuu konsernin sopimusvalmistajana toimivan Valmet Automotiven eli kansan suussa Uudenkaupungin autotehtaan toimintaan hyvin vähän.

– Mehän olemme ennen kaikkea Daimlerin henkilöautojen sopimusvalmistaja, joten meidän suuntaan tällä ei oikeastaan ole minkäänlaisia vaikutuksia, Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki toteaa.

Tammikuun lopuilla autotehdas kuitenkin kertoi jo toisesta uuden akkutehtaansa kanssa sopimuksen tehneestä isosta autoalan toimijasta. Oliko mahdollisesti ennakoitu tuleva tilanne ja sovittu Daimlerin kuorma-autopuolen kanssa yhteisistä akkuhankkeista?

– Akkupuolella emme ole ainakaan toistaiseksi neuvotelleet yhteistyöstä Daimlerin kuorma-autotuotannon kanssa, mutta never say never, kuten sanonta kuuluu, Mäki toteaa.

– Olemme tietysti avoimia mahdollisille tarjouksille, mutta aloite on aika pitkälle asiakkaan käsissä ja tässä tapauksessa Daimlerilla, Mäki linjaa.

Periaatteellisella tasolla hän ei näe esteitä mahdolliselle yhteistyölle.

– Totta kai mielellään heitä kuuntelemme, jos he katsovat että voimme heidän tuotantoaan jollakin tavalla auttaa. Siinä tapauksessa katsomme, mitä mahdollisuuksia meillä heidän suhteensa olisi.

On myös pohdittu, kuinka hyvin sähköiset voimalinjat ylipäätään soveltuvat raskaan liikenteen tarpeisiin. Mäen mukaan tämäkin tilanne on muuttumassa.

– Kyllä ratkaisuja alkaa tulla muiltakin kuin Teslalta, mutta toisaalta raskaan liikenteen energiainfra on erilainen kuin kevyessä liikenteessä. Onkin keskusteltu, otettaisiinko vetykäyttöiset polttokennoautot ensiksi käyttöön juuri raskaan liikenteen puolella, Mäki pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat