Älä hyppää kuskin paikalle ylensyöneenä – näin vältät rattiin nukahtamisen jouluna

Asiantuntijan vinkit joululiikenteeseen ja ruuhkaisiin parkkihalleihin 6:59
Mikä on jouluviikon ruuhkaisin päivä? Miten pakkaat auton oikein? Katso asiantuntijan viime hetken vinkit joululiikenteeseen!

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Saako ylensyöneenä hypätä rattiin?

Vastaus: Rattiin nukahtaminen on torjuttavissa kuljettajan vastuuntunnolla ja matkustajien tarkkaavaisuudella. 

Runsas syöminen on olennainen osa suomalaista joulunviettoa. Kun pari kolme päivää on mättänyt hyvällä sykkeellä jouluherkkuja ja mahdollisesti vielä valvonut normaalia enemmän, alkaa paluumatkan aikana herkästi väsyttää.

Kuljettajan tulisi ennakoida tilanne ja pyrkiä lepäämään riittävästi ennen paluumatkalle lähtöä. Jos tästä huolimatta alkaa väsyttää, on tärkeää, että kuljettaja tunnistaisi väsymyksensä ja olisi valmis sen myös myöntämään. 

Matkustajien tulisi omalta osaltaan seurata kuljettajan olemusta ja tarvittaessa kehottaa vaihtamaan kuljettajaa tai pitämään tauko, jos kuljettaja ei näitä oma-aloitteisesti ymmärrä ehdottaa. Ongelmana on usein juuri se, ettei kuljettaja itse uskalla tunnustaa väsymystään. 

Näin tunnistat kuljettajan väsymyksen

Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisi pitää tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella. 

Haukottelua seuraa usein silmien siristely. Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely, hiuksien harominen tai rummuttaminen polviin, reisiin tai auton sisäosiin, kuten penkkiin, oveen tai ohjauspyörään.

Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja. Tällöin vastaantulevien autojen kuljettajat häikäistyvät ja huomauttavat asiasta kohteliaasti, kaukovaloja vilkuttamalla.

Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja kuljettajan korjaavat ohjausliikkeet ovat tyypillisesti nopeita ja kulmikkaita, mikä tekee etenemisestä epävarmaa ja huojuvaa. 

Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Tällöin ollaankin jo pisteessä, että kuljettaja  torkahtelee lyhyitä hetkiä.

Näillä vinkeillä et nukahda rattiin 3:56
KATSO MYÖS: Näin väsymys näkyy autoilijassa.

Väsymystä voi myös torjua

Ajorupeamat on syytä suunnitella järkevästi eli myös matka kohteeseen tulisi ottaa loman kannalta. Paras tapa torjua väsymystä, on nukkua riittävästi ennen ajoon lähtöä. Tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä tulisi välttää ennen ajoon lähtöä ja kesken matkan. Joulupöydän herkkujen ääressä tämä on hyvä pitää mielessä. 

Matkalla tulisi pitää riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä. Lyhyelläkin tauolla voi nukkua hetken - vaikkapa autossa. Kuljettajan kannattaa juoda kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun hän herää ja jatkaa ajamista. Kofeiinin piristävään vaikutukseen ei saa kuitenkaan luottaa liikaa. Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.

Teknisiä ratkaisuja nukahtamisonnettomuuksien ehkäisyyn

Nykyaikaisissa autoissa on paljon taustalla toimivaa tekniikkaa. 

Kuljettajan vireystilan valvonta luo kuljettajasta ajoprofiilin ja kehottaa pitämään tauon, mikäli huomaa kuljettajan toiminnassa poikkeavuuksia, jotka kielivät väsymyksestä.

Kaistavahti varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pientareelle tai vastaantulevien kaistalle.

Kehittyneempi kaistallapysymisjärjestelmä (kaista-avustin) pyrkii pitämään auton keski- ja reunaviivan välissä eli ohjaa tarvittaessa autoa kuljettajan puolesta.

Jos joku näistä järjestelmistä joutuu toimimaan, on kuljettaja jo ehdottomasti liian väsynyt ajamaan. Tällöin on etsittävä mahdollisimman nopeasti turvallinen pysähdyspaikka ja pidettävä tauko tai vaihtoehtoisesti vaihdettava pirteämpi kuljettaja rattiin.

Jotta ajoneuvotekniikasta saataisiin suunniteltu hyöty irti, on tärkeää, ettei järjestelmiä kytketä pois toiminnasta. Ne auttavat vain päälle kytkettyinä. 

Rauhallista joulua!

Lue myös:

    Uusimmat