Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten rattiin nukahtamisen voi estää?
Vastaus: Rattiin nukahtaminen on torjuttavissa kuljettajan vastuuntunnolla ja matkustajien tarkkaavaisuudella. Myös ajoneuvotekniikka tuo helpotusta asiaan.
On tärkeää, että kuljettaja tunnistaisi väsymyksensä ja myöntäisi sen – ennen kuin on liian myöhäistä.
Matkustajien tulisi omalta osaltaan seurata kuljettajan olemusta ja tarvittaessa kehottaa pitämään tauko, jos hän ei sitä oma-aloitteisesti ymmärrä tehdä. Ongelmana on usein juuri se, ettei kuljettaja itse uskalla tunnustaa väsymystään.
Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä
• Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisi pitää tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
• Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
• Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely, hiuksien harominen tai rummuttaminen (polviin, reisiin tai auton sisäosiin, kuten penkkiin, oveen tai ohjauspyörään).
• Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.

