Jouluähky voi olla hengenvaarallinen tila – ole varovainen, jos lähdet ylensyöneenä rattiin

3:56
Väsymys voi iskeä ratissa joulun pyhinä. Näillä vinkeillä torjut väsymystä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten välttää rattiin nukahtaminen joulun paluuliikenteessä?

Vastaus: Rattiin nukahtaminen on torjuttavissa kuljettajan vastuuntunnolla ja matkustajien tarkkaavaisuudella. 

Runsas syöminen on olennainen osa suomalaista joulun viettoa. Kun pari kolme päivää on mättänyt hyvällä sykkeellä jouluherkkuja ja mahdollisesti vielä valvonut normaalia enemmän, alkaa paluumatkan aikana herkästi väsyttää.

Kuljettajan tulisi ennakoida tilanne ja pyrkiä lepäämään riittävästi ennen paluumatkalle lähtöä. Jos tästä huolimatta alkaa väsyttää, on tärkeää, että kuljettaja tunnistaisi väsymyksensä ja olisi valmis sen myös myöntämään. 

Matkustajien tulisi omalta osaltaan seurata kuljettajan olemusta ja tarvittaessa kehottaa pitämään tauko, jos hän ei sitä oma-aloitteisesti ymmärrä tehdä. Ongelmana on usein juuri se, ettei kuljettaja itse uskalla tunnustaa väsymystään. 

Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä

  • Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisi pitää tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
  • Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
  • Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely, hiuksien harominen tai rummuttaminen (polviin, reisiin tai auton sisäosiin, kuten penkkiin, oveen tai ohjauspyörään).
  • Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
  • Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita. 
  • Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Kuljettaja siis jo torkahtelee lyhyitä hetkiä. 

Väsymystä voi myös torjua

  • Ajorupeamat on syytä suunnitella järkevästi eli myös matka kohteeseen tulisi ottaa loman kannalta.
  • Paras tapa torjua väsymystä, on nukkua riittävästi ennen ajoon lähtöä. 
  • Tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä tulisi välttää ennen ajoon lähtöä ja kesken matkan.
  • Matkalla tulisi pitää riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä. 
  • Lyhyelläkin tauolla voi nukkua hetken - vaikkapa autossa. Kuljettajan kannattaa juoda kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun hän herää ja jatkaa ajamista. Kofeiinin piristävään vaikutukseen ei saa kuitenkaan luottaa liikaa.
  • Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.

Ajoneuvotekniikka auttaa

Nykyaikaisissa autoissa on paljon taustalla toimivaa tekniikkaa. Myös nukahtamisonnettomuuksien ehkäisyyn on pyritty löytämään erilaisia ratkaisuja:

  • Kuljettajan vireystilan valvonta luo kuljettajasta ajoprofiilin ja ilmoittaa, mikäli huomaa kuljettajan toiminnassa poikkeavuuksia, jotka kielivät väsymyksestä.
  • Kaistavahti varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pientareelle tai vastaantulevien kaistalle.
  • Kaistallapysymisjärjestelmä pyrkii pitämään auton keski- ja reunaviivan välissä eli ohjaa tarvittaessa autoa kuljettajan puolesta.

Jos joku näistä järjestelmistä joutuu toimimaan, on kuljettaja jo ehdottomasti liian väsynyt ajamaan. Tällöin on etsittävä mahdollisimman nopeasti turvallinen pysähdyspaikka ja pidettävä tauko. 

Jotta ajoneuvotekniikasta saataisiin suunniteltu hyöty irti, on tärkeää, ettei järjestelmiä kytketä pois toiminnasta. Ne auttavat vain päälle kytkettyinä. 

Turvallista matkaa!

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja