Ääripäät edustettuina yrityspikkujouluissa: "Osa on pannut selkeän stopin päälle"

Yritykset kiristävät yhä vyötään, kun puheeksi tulevat pikkujoulut. Moni yritys nipistää kustannuksista, ja esimerkiksi nyyttikestit ovatkin kasvattaneet suosiotaan. 

Pikkujoulut eivät ole järjestäjien näppituntuman mukaan kuitenkaan määrällisesti vähentyneet. 

Helsingin Areenassa järjestettävään suureen Isotjuhlat-pikkujoulutilaisuuteen on vielä lippuja myymättä. Niitä on kuitenkin käynyt kaupaksi järjestäjän mukaan 900 kappaletta, ja ilta vetänee väkeä saman verran kuin viime vuonnakin.

Suhdanne erottuu myös Helsingissä Aitio- ja Salmi-salien pikkujoulutilaisuuksien varauksissa. Ne yritykset, joilla on varaa juhlia, juhlivat samalla tavalla kuin ennenkin, mutta pienet- ja keskisuuret yritykset näyttäisivät kiristävän kukkaronnyörejään.

– On isoja pikkujouluja, joissa mennään ihan hyvän hintaisilla menuilla ja niin edelleen. Mutta sitten on tietty osa yrityksiä, jotka ovat selkeästi panneet stopin päälle. Toisaalta on aivan älyttömän isoja tilaisuuksia ja sitten pieniä kymmenen hengen tilaisuuksia, mutta siitä keskeltä on lähtenyt pois, kertoo Jouko Pirttimaa Manteli Oy:stä ja Annin juhlapalvelusta.

Ravintola-alalla nähdään, että pikkujoulumyynti on jämähtänyt viime vuosikymmenen iloisia rilluvuosia alemmalle tasolle pysyvämmin, ehkä jopa muutamaksi vuodeksi.

– Pikkujoulukauppahan on mitä suurimmissa määrin yrityskauppaa ja yritykset säästävät nyt kaikesta. Sama homma oli viime vuonna, sanoo Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan ekonomisti Jouni Vihmo.

Isku on alalle kova, sillä pikkujoulut ovat ravintoloille ja hotelleille vuoden suurin yksittäinen sesonki. Esimerkiksi alkoholin myynti kasvaa sesongin aikana normaaliin kuukauteen verrattuna jopa 15-kertaiseksi.

MaRan toteuttaman kyselyn mukaan ravintoloiden pikkujoulumyynnissä jäädään edellisen vuoden tasolle.

Etujärjestön mukaan enemmän tai vähemmän alavireiset ajat ovat jatkuneet alalla nousukauden lopusta, eli vuodesta 2008 saakka.

Lue myös:

    Uusimmat