90-vuotias sekosi polkimissa, ajoi Tokion keskustassa satasta päin punaisia tappaen pikkulapsen ja äidin – iäkkäät autoilijat kasvava huoli Japanissa

Helsinkiläisautoilijat eivät välitä suojatien eteen hajonneesta bussista 1:01
Helsinkiläisen Kauri Tervashongan video osoittaa, miten välinpitämättömästi moni autoilija suhtautuu suojatieturvallisuuteen.

Iäkkäiden autoilijoiden ajokunto puhuttaa niin meillä kuin maailmallakin. Japanissa 90-vuotias mies tuomittiin pitkään vankeuteen onnettomuudesta, jossa kuoli kaksi ja yhdeksän loukkaantui.

Japanin väestö ikääntyy vauhdilla. Peräti joka viides japanilainen on yli 70-vuotias, eikä tilannetta helpota sekään, että syntyvyys on ollut laskussa jo pitkään.

Väestön nopea ikääntyminen on nostanut esiin huolen myös iäkkäiden autoilijoiden ajokunnosta ja sen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

Eilen torstaina tokiolainen oikeus tuomitsi 90-vuotiaan japanilaismiehen viiden vuoden vankeuteen kahdesta kuolemantuottamuksesta.

Huhtikuussa 2019 Kozo Iizuka, entinen kauppa- ja teollisuusministeriön virkamies, ajoi kovalla vauhdilla punaisia päin ja törmäsi roska-autoon sillä seurauksella, että tietä ylittämässä olleet 3-vuotias lapsi ja tämän 31-vuotias äiti kuolivat. Yhdeksän loukkaantuneen joukossa oli myös Iizukan vaimo, joka matkusti hänen kyydissään.

Iizuka vetosi oikeudessa syyttömyyteensä ja sanoi autoonsa tulleen vikaa, minkä vuoksi hän ei kyennyt pysäyttämään autoa. Autosta ei kuitenkaan tutkimuksissa löydetty minkäänlaista teknistä ongelmaa, vaan tutkijoiden mukaan Iizuka oli yksinkertaisesti sekoittanut kaasu- ja jarrupolkimen.

Onnettomuus sattui Tokion keskustassa. Iizuka ei ollut tutkijoiden mukaan jarruttanut lainkaan ajaessaan päin punaisia ja törmätessään roska-autoon noin 100 kilometrin tuntinopeudella.

Syyttäjä vaati Iizukalle seitsemän vuoden vankeustuomiota, mutta oikeus päätyi lopulta viiteen.

Onnettomuudessa menehtyneen lapsen isä ja 31-vuotiaan naisen aviomies Takuya Matsunaga, 35, kertoi ennen torstaista tuomiota, että riippumatta tuomion pituudesta, hän ei tule saamaan perhettään takaisin.

– Jos hän [Iizuka] kantaisi vastuunsa ja olisi avoin tekemistään virheistä, voisi se auttaa välttämään tällaisia onnettomuuksia tulevaisuudessa, Matsunaga kertoi Japan Timesin mukaan.

Traaginen onnettomuus nosti ikäihmisten ajokunnon yleiseksi puheenaiheeksi, koska fakta on se, että väestön ikääntyessä myös ikäautoilijoiden määrä kasvaa. Japanin poliisin tietojen mukaan 17 prosenttia Tokiossa viime vuonna sattuneista liikenneonnettomuuksista oli ikäihmisten aiheuttamia.

Vuonna 2019 noin 350 000 yli 75-vuotiasta japanilaista luopui ajokortistaan vapaaehtoisesti. Se oli lähes 60 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

"Automaattivalvonnalla ei päästä kiinni ajoterveyskysymyksiin"

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi arvioi STT:n haastattelussa vuonna 2019, että Suomessa keskitytään liiaksi ylinopeuksien valvontaan ajoterveyden valvonnan kustannuksella. Hänen mukaansa ajoterveysongelmat ovat vaarallisempia kuin lievät ylinopeudet.

– Automaattivalvonnalla, johon on panostettu kovasti, ei päästä kiinni ajoterveyskysymyksiin, Nurmi painottaa.

Myös Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen on korostanut lääkäreiden roolia ajoterveyden valvonnassa. Hän muistutti STT:n haastattelussa 2019, että lääkäreillä on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa poliisille, jos kuljettajan terveys ei täytä ajokortin edellytyksiä.

Liikenneturvan mukaan läheiset ovat hyvä peili siihen, miten oma ajaminen sujuu. Vaikka ajokokemusta olisikin satojen tuhansien kilometrien edestä, vaikuttaa ikä ennen pitkää ihmisen toimintakykyyn ja sitä myöten ajamiseen.

– Ajokunnon tarkkailu on itse asiassa kaikenikäisten asia, sillä eihän kenenkään pitäisi ajaa sairaana, väsyneenä tai muuten huonovointisena, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen kertoi viime vuonna.

Apua myös autovalinnasta

Osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnalla.

Oma kunto, ikä ja elämäntilanne kannattaa huomioida autoa ja sen lisävarusteita valittaessa.

– Automaattivaihteinen katumaasturi, yksinkertaisin hallintalaittein, täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen totesi kesällä 2020.

Lähteet: Japan Times 1, Japan Times 2, STT, Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat