Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi arvioi, että Suomessa keskitytään liiaksi ylinopeuksien valvontaan ajoterveyden valvonnan kustannuksella. Hänen mukaansa ajoterveysongelmat ovat vaarallisempia kuin lievät ylinopeudet. Suuret ylinopeudet ovat asia erikseen.
– Automaattivalvonnalla, johon on panostettu kovasti, ei päästä kiinni ajoterveyskysymyksiin, Nurmi painottaa.
Alkoholin ja huumeiden lisäksi ajoterveyteen vaikuttavat kuljettajien sairaudet ja lääkkeet. Otkes raportoi huhtikuun lopulla, että kuljettajan terveydentilalla oli ratkaiseva merkitys Kuopion viime kesän bussiturmassa.
– Olen sitä mieltä, että kuljettajan ajoterveyskysymyksessä olisi paljon parannettavaa, Nurmi muistuttaa.
Nurmen mukaan sairaus ei välttämättä vaikuta ajokykyyn, jos lääkitys on kunnossa. Sen sijaan kuljettaja voi olla liikenteessä täysin sekaisin, jos hän on ottanut väärin esimerkiksi sydänlääkettä.
Uusia keinoja ajoterveyden valvontaan
Poliisitarkastaja Timo Ajaste kertoo, että poliisissa pohditaan myös teknisiä keinoja ajoterveyden valvomiseksi. Hän korostaa, että pohdinnat ovat hyvin alustavia. Tekniset keinot perustuisivat reaktioaikojen valvontaan. Laitteitakaan ei ole vielä olemassa.
Jos reaktioaika pitenee esimerkiksi 0,5–0,7 sekunnista 2–3 sekuntiin, auto ehtii kulkea pitkän matkan.
Ajasteen mukaan sekä ylinopeudet että ajoterveys ovat tärkeitä liikenneturvallisuuden kannalta. Hänen mukaansa kyse on kokonaisuudesta.
– Korostan molempia asioita, nopeusrajoitusten noudattamista ja sitä että kuljettajalla on kyky terveyden puolesta kuljettaa autoa, Ajaste sanoo.
Hän kertoo, että poliisilla on tien päällä mahdollisuus puuttua tilanteeseen, jos kuljettajan kyky ajaa on heikentynyt. Vakavissa tapauksissa kuljettaja voidaan asettaa heti ajokieltoon.
Lääkäreiden rooli korostuu
Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen sanoo, että poliisin liikennevalvonnan pitää olla kattavaa. Nopeusrajoitusten noudattamisen ohella pitää valvoa kuljettajien tilaa ja ajoneuvojen kuntoa.
– Toivomme toki enemmän resursseja näkyvään poliisivalvontaan, ettei se keskity liiaksi automaattiseen kameravalvontaan, Tarvainen esittää.
Hän korostaa lääkäreiden roolia ajoterveyden valvonnassa. Lääkäreillä on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa poliisille, jos kuljettajan terveys ei täytä ajokortin edellytyksiä.
