Ukrainassa ainakin 298 ihmisen hengen vaatinut Malaysian Airlinesin matkustajakoneen onnettomuus on tilanteessa, jossa epävarmoja tietoja ja huhuja liikkuu paljon. Mitä turmasta tiedetään tällä hetkellä varmasti?

1. Ammuttiinko lentokone alas?

Täysin varmaa tietoa asiasta ei ole. Monet tiedot kuitenkin viittaavat vahvasti siihen, että kone on ammuttu alas.

– Koneen osia on hajallaan laajalla alueella, mikä kertoo, että kone on hajonnut ilmassa, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Yhdysvaltain tiedustelun tutkajärjestelmä havaitsi CNN:n mukaan ohjusjärjestelmän kytkeytyneen päälle ja jäljittäneen lentokoneen juuri ennen kuin se putosi. Toinen järjestelmä havaitsi lämpöjäljen samaan aikaan, kun koneeseen osui.

Malesian pääministeri taas kertoi, että lentokoneesta ei lähetetty hätämerkkiä.

2. Kuka konetta ampui ja millä aseella?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaiset ja varapresidentti Joe Biden vahvistivat eilen illalla tiedon, että kone on ammuttu alas maasta ilmaan -ohjuksella.

Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen pääopettajan, majuri Tommi Lappalaisen mukaan epäilty ohjusjärjestelmä on venäläinen BUK M1-ilmatorjuntajärjestelmä. Lappalainen pitää mahdollisena, että järjestelmä on varastettu Ukrainan asevoimien varastosta.

Ampujasta ei ole varmuutta. Yhdysvallat selvittää CNN:n mukaan ohjuksen lentoreittiä ja sen perusteella sitä, kuka konetta ampui.

Itä-Ukrainan separatistit ovat kuitenkin twiitanneet kuvia Buk-ohjusjärjestelmästä. Uutistoimisto Itar-Tass kertoi kesäkuun lopulla, että kapinalliset olisivat saaneet Buk-ohjuksia käsiinsä.

Ukrainan armeija ja kapinalliset ovat syytelleet turmasta toisiaan.

3. Kuka onnettomuuspaikkaa pääsee tutkimaan?

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyj on ilmoittanut, että itäukrainalaiset separatistit ovat luvanneet sulkea putoamispaikan ulkopuolisilta ja tehdä yhteistyötä Ukrainan viranomaisten kanssa. Toistaiseksi onnettomuuspaikalla on Ylen kirjeenvaihtajan mukaan Ukrainan hätätilaviranomaisia muttei ketään tutkinnoista vastuullista.

Onnettomuustutkintakeskuksen Aaltosen ja Ulkopoliittisen instituutin johtajan Teija Tiilikaisen mukaan on tärkeää, että onnettomuuspaikalle pääsee riippumaton, kansainvälinen tutkimusryhmä.

Aaltonen sanoo, että hylkyä pitäisi saada tutkimaan kyseisen konetyypin tuntevia ilmailualan asiantuntijoita.

4. Kun tutkimukset pääsevät alkuun turmapaikalla, mitä onnettomuuden jäljistä voidaan päätellä?

– Koneen osien perusteella räjähdeasiantuntijat voivat arvioida mahdollisten ammusten lähdettä räjähdejäämistä, Onnettomuustutkimuskeskuksen Ismo Aaltonen sanoo.

Esimerkiksi koneen lentokorkeuden ennen onnettomuutta voi laskea matemaattisesti sen perusteella, miten laajalle turmakoneen osat ovat levinneet.

5. Mitä koneen mustille laatikoille on tapahtunut?

Uutistoimisto Reutersin mukaan pelastustyöntekijät Itä-Ukrainassa ovat löytäneet toisen pudonneen malesialaiskoneen tallennuslaitteista. Venäläisen uutistoimiston Interfaxin mukaan separatistit ovat lähettämässä mustan laatikon Moskovaan tutkittavaksi.

Tutkinnassa mustat laatikot paljastavat lisää tietoa onnettomuudesta.

– Tiedetään ainakin lentokorkeus ja onko kone hajonnut heti siellä korkealla, Ismo Aaltonen Onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo.

6. Oliko alueella turmahetkellä lentorajoituksia, entä nyt?

Ukraina on sulkenut ilmatilansa kokonaan itäisellä Donetskin ja Luhanskin alueilla, Ukrainan infrastruktuuriministeriö kertoi tänään aamupäivällä. Myös Euroopan ilmatilaa valvova Eurocontrol kielsi myöhään torstaina lennot Itä-Ukrainan yllä.

Vielä eilen illalla ilmatilaa ei ollut suljettu kokonaan, vaan Ukrainan viranomaiset olivat sulkeneet sen kymmeneen kilometriin asti, minkä yläpuolella Malaysian Airlinesin kone lensi. Voimassa oli myös Eurocontrolin suositus välttää aluetta. Ennen turmaa osa lentoyhtiöistä kiersi alueen mutta osa lensi sen yli.

7. Kuinka pahasti turma kärjistää Ukrainan kriisiä?

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen arvioi, että epäselvä tilanne lisää jännitteitä ja vastakkainasettelua osapuolten välillä.

– Kun sadoista sivullisista ihmisuhreista on kyse, tämä on uusi vakava ulottuvuus tässä ennestään hankalassa konfliktissa.

Tiilikaisen mukaan pahinta on, ettei tiedetä, kuka kantaa vastuun ja oliko kyseessä erehdys.

– Tässä on nyt niin paljon epäselviä kysymyksiä separatistien toimintaan: missä määrin he ottaa ohjeita Venäjältä ja missä määrin Venäjä aktiivisesti avustaa heitä esimerkiksi aseiden kanssa? Ei tällainen epäselvä tilanne missään mielessä helpota tätä.

8. Kuinka monta ja minkä maan kansalaisia turmassa on menehtynyt?

Turmakoneen matkustajien ja henkilökunnan joukossa uhreja on 298. Malesian liikenneministerin mukaan uhreista 173 on hollantilaisia.

Uhreista 44 on malesialaisia, 27 australialaisia, 12 indonesialaisia ja yhdeksän brittiä. BBC:n mukaan uhrien joukossa on myös neljä saksalaista, neljä belgialaista, kolme filippiiniläistä, yksi kanadalainen ja yksi uusiseelantilainen. Kahdenkymmenen matkustajan kansallisuutta ei ole vielä varmistettu.

Ukrainan sisäministeriön mukaan myös maassa on mahdollisesti kuollut ihmisiä, sillä kone putosi asutun alueen päälle. 

Lue myös:

    Uusimmat