Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

71-vuotias Mauri tekee laivojen turmapaikoilla äärimmäisen vaativaa työtä, jossa hermot täytyy hallita: "Jos tulee äitiä ikävä, ei kannata edes aloittaa"

Julkaistu 26.09.2020 17:14
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

Kun laivaonnettomuuksia tutkitaan, tekevät sukeltajat veden alla äärimmäisen vaativaa työtä.

71-vuotias Mauri Kalliomäki tietää mitä tapahtuu, kun Amorellan kokoinen risteilyalas ajaa karille.

Kalliomäki on sukeltanut ammatikseen yli 40 vuotta. Laivaonnettomuuksien sukellustöitä hän tehnyt jo 33 vuoden ajan. Viking Line Amorellaa hän on ollut pelastamassa uransa aikana kolme kertaa.

Viimeksi tällä viikolla.

– Meille kyseessä oli jälleen hyvin tavallinen työkeikka. Sukeltajat menevät paikalle, kartoitamme tilanteen ja katsomme pääseekö laivaan sisälle. Tämän jälkeen tehdään pelastusyhtiön kanssa päätökset, mihin toimenpiteisiin ryhdytään, Kalliomäki kertoo.

Lue myös: "Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon" – Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja näyttää, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille

Veden alla täytyy hallita hermot

Onnettomuuslaivojen kanssa työskentely ja niihin sisälle sukeltaminen on äärimmäisen haastavaa. Sukeltaessa vaara on koko ajan läsnä ja se on Kalliomäen mukaan tiedostettava.

Ylimielinen ei saa olla.

– Veden alla täytyy hallita hermot ja terve järki pitää pitää koko ajan mukana. Kun laivaan mennään sisälle, pitää tiedostaa, että sun pitää päästä sieltä myös pois. Jos tulee helposti äitiä ikävä, ei kannata edes aloittaa.

Mauri hitsaa
"Veden alla täytyy hallita hermot". Kuvassa sukeltaja suorittaa hitsaustoimenpidettä veden alla.

Laivan sisällä pudotellaan kontteja ja avataan luukkuja

Kun laivan sisälle sukelletaan, joutuu Kalliomäki tekemään sisällä tiettyjä toimenpiteitä, jotka voivat heikompia hirvittää.

Sukeltajien vastuulle jää muun muassa raskaiden konttien tiputtelu, erilaisten luukkujen sekä venttiilien sulkeminen, jotta onnettomuustyöt voivat jatkua.

– Yksikin onnettomuus vaati sen, että laivan sisältä piti pudotella ja irrottaa 40 tonnia painavia kontteja pois 38 kappaletta. Kyllä minä ne sieltä yksin jouduin tiputtelemaan.

– Kyllähän se on vaarallista ja tarkkaa hommaa. Kukaan ei ole työsuojeluihminen ei ole katsomassa kun niitä irrotellaan.

Maukka uiSukeltajat joutuvat tekemään vaativaa työtä välillä hyytävän kylmässä.

Olosuhteet ovat ahtaita

Työskentelytilat ovat ahtaita ja laivan sisällä on pidettävä huoli siitä, että oma varustus pysyy mukana edetessä.

– Kun mennään kerroksia ylöspäin, mukana kulkee yleisesti ottaen aina toinen sukeltaja, joka siirtää ja vahtii letkuja, että päästään etenemään.

Osa tiimistä seuraa kameran avulla reaaliajassa, mitä laivassa tapahtuu ja tarvitaanko veden alle lisäapua.

Sukeltajat voidaan määrätä myös pelastustehtäviin, jos esimerkiksi laivan sisälle on jäänyt ihmisiä jumiin ilmataskuihin.

Kalliomäen mukaan ilmastaskuissa on kaiken kaikkiaan erikoinen tunnelma.

– Vaikka ollaan syvällä, paine-eroja siellä ei juurikaan ole. Mutta ilma on hyvin sumuista ja se tekee näkemisestä vaikeampaa.

Mauri Kalliomäki sukeltajaYli 40 vuotta sukeltanut Kalliomäki kertoo viettäneensä elämästään yli kolme vuotta veden alla.

71-vuotiaana kunnosta pidettävä huolta

Kalliomäki kuvailee ammattisukeltajan työtä fyysisesti äärimmäisen raskaaksi. Mies kertoo pitävänsä hyvin huolta kunnostaan, muuten 71-vuotiaana työn tekeminen ei onnistuisi.

– Meillä on töissä kuntopyörät ja voimailuvälineet. Niiden lisäksi harrastan sauvakävelyä useita kertoja viikossa. Työ on sen verran raskasta, että sukeltamaan lähteminen on jo urheilusuoritus itsessään ja kunto säilyy siinä myös hyvin.

Mauri 3Kalliomäki on pyörittänyt DG-Diving Group -yritystään poikansa Jarnon kanssa jo vuosia.

Kalliomäki kertoi lisää haastavasta työstään MTV Uutiset Liven lähetyksessä. Katso miehen haastattelu yläpuolelta löytyvältä videolta.

Lisää aiheesta:

Näin Olli pelastaa henkiä jäistä ja metsästä – katso vaikuttava video pintapelastajan työstäMyös tutussa rannassa tulee varoa – ammattisukeltaja Nino varoittaa juhannuksen viettäjiä pahimmasta vaarasta: "Kun keuhkoihin hörppää vettä, elämä on enää sekunneista kiinni"Huoltotöitä tehnyt sukeltaja kuoli Taivalkoskella – ammattisukeltaja Kari tietää riskit, on joutunut itsekin vaaraan: "Jos olisin joutunut imuun, mitään ei olisi ollut tehtävissä"Nämä suomalaiset ammattilaiset ovat nähneet, mitä koronavirus tekee potilaalle ja sairaanhoidolle – "Ei hyvältä näytä näin eturintamalta katsottuna"Nyt puhuu Ylöjärven pelastusoperaatioon osallistunut Lauri – näin kaivokseen kadonnutta sukeltajaa autettiin: "Kaveri on kunnossa"Kaivossukeltajat puolustautuvat turmakohussa: ”Turvallisuus viety pisimmälle Pohjoismaissa”
LaivaonnettomuudetSukellusViking Line KotimaaVesi

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet
  • 24.10.10:13
    Estonian onnettomuus

    Epäily: Venäjä käyttänyt Estonian hylkyä vakoiluun, mediat kertovat

  • 12.10.14:25
    Historia

    Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915

  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 13.8.14:14
    Japani

    Huvialus ja rahtilaiva törmäsivät Japanin edustalla – yksi kuollut, useita kateissa

  • 6.7.17:49
    Venäjä

    Laukaansuun satamassa vaarallisen aineen vuoto: Liikenneministeriö hätäkokoukseen