Kun laivaonnettomuuksia tutkitaan, tekevät sukeltajat veden alla äärimmäisen vaativaa työtä.
71-vuotias Mauri Kalliomäki tietää mitä tapahtuu, kun Amorellan kokoinen risteilyalas ajaa karille.
Kalliomäki on sukeltanut ammatikseen yli 40 vuotta. Laivaonnettomuuksien sukellustöitä hän tehnyt jo 33 vuoden ajan. Viking Line Amorellaa hän on ollut pelastamassa uransa aikana kolme kertaa.
Viimeksi tällä viikolla.
– Meille kyseessä oli jälleen hyvin tavallinen työkeikka. Sukeltajat menevät paikalle, kartoitamme tilanteen ja katsomme pääseekö laivaan sisälle. Tämän jälkeen tehdään pelastusyhtiön kanssa päätökset, mihin toimenpiteisiin ryhdytään, Kalliomäki kertoo.
Lue myös: "Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon" – Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja näyttää, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille
Veden alla täytyy hallita hermot
Onnettomuuslaivojen kanssa työskentely ja niihin sisälle sukeltaminen on äärimmäisen haastavaa. Sukeltaessa vaara on koko ajan läsnä ja se on Kalliomäen mukaan tiedostettava.
Ylimielinen ei saa olla.
– Veden alla täytyy hallita hermot ja terve järki pitää pitää koko ajan mukana. Kun laivaan mennään sisälle, pitää tiedostaa, että sun pitää päästä sieltä myös pois. Jos tulee helposti äitiä ikävä, ei kannata edes aloittaa.




