"Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon" – Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja näyttää, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille

"Tältä se näyttää, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon"– Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja havainnollistaa, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille 0:20
Katso videolta: Näin rajua jälkeä laiva saa, kun se täräyttää suomalaiseen peruskallioon.

"Näkee, että nöyrempi taipuu", kertoo kokenut ammattisukeltaja MTV Uutisille.

33 vuotta ammatikseen laivaonnettomuuksien sukellustöitä tehnyt Mauri Kalliomäki on ollut pelastamassa Viking Linen Amorella-risteilyalusta uransa aikana kolme kertaa.

Vuonna 1993 Amorella ajoi Tukholmaan mennessä karille, jolloin vauriot alukselle olivat mittavat. 

– Vuonna 1993 Amorella ajoi isosti kiveen, keula oli vaipunut syvälle. Hyvä ettei tullut autokannelle vesi. Kyseessä oli suuri onnettomuus, Kalliomäki kertoo.

Tukholman onnettomuudessa Amorella saatiin siihen kuntoon, että se voitiin kuljettaa Naantalin korjaustelakalle korjattavaksi.

Vuonna 2013 Kalliomäki oli jälleen tekemisissä Amorellan kanssa, kun risteilyalas ajoi karille uudelleen lähellä vuoden 2020 onnettomuuspaikkaa. Tällöin laivan ankkurointi epäonnistui ja suuntana oli kivikko.

– Silloin siellä tuli sellainen "blackout". Ei oltu ehditty saada konetta käyntiin, ankkuri ei pitänyt ja laiva luisui keula edellä kivikkoiseen pohjaan. Pohjakosketus oli kuitenkin tällöin pieni, hän kertoo.

"Tämäkään karilleajo ei ollut niin mittava, mitä voisi kuvitella"

Mutta kuinka mittavia ovat Amorellan uusimman karilleajon vauriot?

Viime päivät Amorellaa sukeltamalla tutkinut Kalliomäki ei voi paljastaa yksityiskohtia mutta hän arvioi, että vauriot ovat isommat kuin vuonna 2013. Vuoden 1993 tasolle tämä onnettomuus ei kuitenkaan yllä.

– Jälkiä kyllä löytyy mutta tämäkään karilleajo ei ollut niin mittava, mitä voisi kuvitella. 

"Näkee, että nöyrempi taipuu"

Kalliomäen tehtävä sukeltajana on tehdä onnettomuuspaikalla arviointia sekä tarvittaessa myös pelastustehtäviä laivan sisältä.

Vuosien ajan sukellustöitä tehnyt Kalliomäki lähetti MTV Uutisille kuvasarjan vuoden 2004 syksyllä tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa Global Freighter -niminen rahtialus ajoi karille Nauvossa.

Tällöin onnettomuudessa kapteeni ohjasi laivan saaren rantaan, jolloin uppoaminen saatiin estettyä. Laivalta jouduttiin purkamaan myös rekka-autot, jotta laiva saatiin kellumaan.

Nauvon onnettomuuden kuvista käy ilmi, minkälaista jälkeä karilleajo todellisuudessa tekee laivan pohjalle.

– Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon. Näkee, että nöyrempi taipuu, Kalliomäki tiivistää.

Katso Kalliomäen jakamat kuvat laivan pohjasta yläpuolelta löytyvältä videolta.

Lue myös:

    Uusimmat