Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:20"Tältä se näyttää, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon"– Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja havainnollistaa, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karilleKatso videolta: Näin rajua jälkeä laiva saa, kun se täräyttää suomalaiseen peruskallioon.
Julkaistu 25.09.2020 14:43
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

"Näkee, että nöyrempi taipuu", kertoo kokenut ammattisukeltaja MTV Uutisille.

33 vuotta ammatikseen laivaonnettomuuksien sukellustöitä tehnyt Mauri Kalliomäki on ollut pelastamassa Viking Linen Amorella-risteilyalusta uransa aikana kolme kertaa.

Vuonna 1993 Amorella ajoi Tukholmaan mennessä karille, jolloin vauriot alukselle olivat mittavat. 

– Vuonna 1993 Amorella ajoi isosti kiveen, keula oli vaipunut syvälle. Hyvä ettei tullut autokannelle vesi. Kyseessä oli suuri onnettomuus, Kalliomäki kertoo.

Tukholman onnettomuudessa Amorella saatiin siihen kuntoon, että se voitiin kuljettaa Naantalin korjaustelakalle korjattavaksi.

Vuonna 2013 Kalliomäki oli jälleen tekemisissä Amorellan kanssa, kun risteilyalas ajoi karille uudelleen lähellä vuoden 2020 onnettomuuspaikkaa. Tällöin laivan ankkurointi epäonnistui ja suuntana oli kivikko.

– Silloin siellä tuli sellainen "blackout". Ei oltu ehditty saada konetta käyntiin, ankkuri ei pitänyt ja laiva luisui keula edellä kivikkoiseen pohjaan. Pohjakosketus oli kuitenkin tällöin pieni, hän kertoo.

"Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon" – Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja näyttää, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille

vikingline
Mauri Kalliomäki kohtasi töiden merkeissä tällä viikolla Viking Linen Amorellan urallaan jo kolmannen kerran.

"Tämäkään karilleajo ei ollut niin mittava, mitä voisi kuvitella"

Mutta kuinka mittavia ovat Amorellan uusimman karilleajon vauriot?

Viime päivät Amorellaa sukeltamalla tutkinut Kalliomäki ei voi paljastaa yksityiskohtia mutta hän arvioi, että vauriot ovat isommat kuin vuonna 2013. Vuoden 1993 tasolle tämä onnettomuus ei kuitenkaan yllä.

– Jälkiä kyllä löytyy mutta tämäkään karilleajo ei ollut niin mittava, mitä voisi kuvitella. 

"Näkee, että nöyrempi taipuu"

Kalliomäen tehtävä sukeltajana on tehdä onnettomuuspaikalla arviointia sekä tarvittaessa myös pelastustehtäviä laivan sisältä.

Vuosien ajan sukellustöitä tehnyt Kalliomäki lähetti MTV Uutisille kuvasarjan vuoden 2004 syksyllä tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa Global Freighter -niminen rahtialus ajoi karille Nauvossa.

Tällöin onnettomuudessa kapteeni ohjasi laivan saaren rantaan, jolloin uppoaminen saatiin estettyä. Laivalta jouduttiin purkamaan myös rekka-autot, jotta laiva saatiin kellumaan.

Nauvon onnettomuuden kuvista käy ilmi, minkälaista jälkeä karilleajo todellisuudessa tekee laivan pohjalle.

– Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon. Näkee, että nöyrempi taipuu, Kalliomäki tiivistää.

Katso Kalliomäen jakamat kuvat laivan pohjasta yläpuolelta löytyvältä videolta.

Lisää aiheesta:

Estonia-sarjan tuottaja sai turmayönä 1994 hämmentävän yhteydenoton Italiasta: "Ei pystynyt ajattelemaankaan"Harri kuvasi äärimmäisen vaaratilanteen: Saaristolautan ja Viking Gracen törmäys oli 15 metristä kiinni – "Tulee jumankauta aivan kohti"Jaana ja Kjell repäistiin kesken Tukholman-risteilyn mukaan Estonian pelastustöihin – näin pariskunta kertoo taistelusta elämästä ja kuolemastaAmorellan turmareitiltä tehty mielenkiintoinen löytö – "Alustavan käsityksen mukaan siellä ei pitäisi olla tuollaista"71-vuotias Mauri tekee laivojen turmapaikoilla äärimmäisen vaativaa työtä, jossa hermot täytyy hallita: "Jos tulee äitiä ikävä, ei kannata edes aloittaa"Amorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetään
SukellusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sukellus
  • 02.09.202310:37
    Itämeri

    Sukeltajat upottivat vessanpyttyjä mereen – tästä on kyse

  • 15.05.202306:29
    Ennätykset

    Mies viettänyt veden alla jo yli kaksi kuukautta Floridassa – uusi maailmanennätys

  • 15.02.202320:32
    Thaimaan luolapelastus

    Yksi thaimaalaisluolaan loukkuun jääneistä pikkujalkapalloilijoista on kuollut Britanniassa – pelastusoperaatiota seurattiin henkeä pidättäen vuonna 2018

  • 28.12.202214:01
    Luonto ja eläimet

    Sukeltajat uivat väärälle tontille – "tekohammaskala" hyökkäsi kimppuun

  • 21.11.202208:33
    Takaisinvedot

    Sukeltaja, älä käytä tätä tuotetta – takaisinveto!