"Näkee, että nöyrempi taipuu", kertoo kokenut ammattisukeltaja MTV Uutisille.
33 vuotta ammatikseen laivaonnettomuuksien sukellustöitä tehnyt Mauri Kalliomäki on ollut pelastamassa Viking Linen Amorella-risteilyalusta uransa aikana kolme kertaa.
Vuonna 1993 Amorella ajoi Tukholmaan mennessä karille, jolloin vauriot alukselle olivat mittavat.
– Vuonna 1993 Amorella ajoi isosti kiveen, keula oli vaipunut syvälle. Hyvä ettei tullut autokannelle vesi. Kyseessä oli suuri onnettomuus, Kalliomäki kertoo.
Tukholman onnettomuudessa Amorella saatiin siihen kuntoon, että se voitiin kuljettaa Naantalin korjaustelakalle korjattavaksi.
Vuonna 2013 Kalliomäki oli jälleen tekemisissä Amorellan kanssa, kun risteilyalas ajoi karille uudelleen lähellä vuoden 2020 onnettomuuspaikkaa. Tällöin laivan ankkurointi epäonnistui ja suuntana oli kivikko.
– Silloin siellä tuli sellainen "blackout". Ei oltu ehditty saada konetta käyntiin, ankkuri ei pitänyt ja laiva luisui keula edellä kivikkoiseen pohjaan. Pohjakosketus oli kuitenkin tällöin pieni, hän kertoo.

