Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915

Jukka Tuhkurin tutkimus oikaisi väärää tietoa Endurance -aluksen kohtalosta.
Jukka Tuhkurin tutkimus oikaisi väärää tietoa Endurance -aluksen kohtalosta.Lehtikuva / Science History Images / Alamy Stock Photo
Julkaistu 12.10.2025 14:25

MTV UUTISET – STT

Jukka Tuhkurin mukaan naparetkeilijä Ernest Shackletonin laivan kohtalon selviäminen on "kaunis tarina tieteen merkityksestä". Endurancen rusentuminen Etelämantereen jäihin saattoi olla lopulta onni onnettomuudessa.

Aalto-yliopiston professori Jukka Tuhkuri tutkii ilmastonmuutoksen vaikutusta merijäähän ja sen seurauksia laivaliikenteelle pohjoisessa. Se ei kuitenkaan ollut syy, miksi New York Timesista soitettiin eräänä iltana Tuhkurin kesämökille ja pyydettiin haastattelua.

Vuonna 1915 sattui nimittäin niin, että brittiläisen naparetkeilijän Ernest Shackletonin haave ylittää Etelämanner ei päässyt juuri alkua pidemmälle, kun puinen Endurance-laiva rusentui jäihin Weddellinmerellä. 

Alusta oli pidetty kokonaisuudessaan riittävän lujana kestämään jäiden painetta, ja onnettomuuden syyksi nostettiin heikoimman lenkin eli peräsimen hajoaminen.

Jostain syystä kukaan ei varsinaisesti tutkinut asiaa ennen kuin suomalainen jäätutkija Tuhkuri päätti perehtyä siihen. Hän luki Shackletonin vaimolleen lähettämästä kirjeestä tämän elämäkerrasta, ettei Endurance ollut toivotun kaltainen.

– Minä sitten matkustin Cambridgeen, koska halusin itse lukea sen kirjeen ja pitää sitä kädessäni, Tuhkuri kertoo.

Hänen mukaansa Shackleton oli havainnut jo satamassa Etelä-Amerikassa, että Endurancen rakenne joustaa.

– Vaihtaisin tämän koska tahansa Nimrodiin (Shackletonin edellinen laiva), Tuhkuri siteeraa Shackletonin kirjettä.

Käsitys vahvasta aluksesta eli pitkään

Shackleton oli jopa antanut aiemmin toiselle löytöretkeilijälle, saksalaiselle Wilhelm Filchnerille, neuvon lisätä tämän laivaan vinotuet, jollaiset puuttuivat Endurancesta. 

Saksalaisen Deutschland-alus sittemmin kesti jäihin juuttumisen samaisella Weddellinmerellä.

Edellä mainitut tiedot olivat julkisesti saatavilla, mutta Tuhkurin ihmetykseksi kukaan ei ollut niihin aiemmin tarttunut. Sen sijaan elämään jäi käsitys, että ehkä peräsintä lukuun ottamatta Endurance oli aikansa vahvin jäihin tarkoitettu laiva.

Mainittu käsitys saattoi johtua siitä, että Endurance oli ensimmäinen alus, joka oli saanut vakuutuksen matkalleen Etelämantereelle. 

Endurance -aluksen matkaa yritettiin auttaa käsivoimin vuonna 1915.

Brittiläisen The Times -lehden vuonna 1915 julkaistun jutun mukaan tämä ei ollut yllätys, koska Endurance (suomeksi kestävyys) oli suunniteltu nimenomaan kestämään jäiden kovaa painetta.

Tuhkurin arkistolähteisiin ja rakennepiirustusten analyysiin pohjautuvan tutkimuksen tultua lokakuussa julki myös The Times teki siitä jutun. Samalla lehti otti asiakseen oikaista yli sata vuotta sitten tekemänsä virheen.

– Jutun lopussa todetaan korjauksena, että ei Endurancea sitten ollutkaan suunniteltu niihin olosuhteisiin, Tuhkuri kertoo.

Mukana Endurancea löytämässä vuonna 2022

Shackleton itse ei nostanut tiedossaan olleita puutteita julkisuuteen esimerkiksi kirjassaan epäonnisesta löytöretkestä. 

Syynä saattoi olla sota-aika mutta myös se, että koko Endurancen miehistön pelastuminen hengissä nousi ansaitusti sankaritarinaksi vailla vertaa. 

Shackleton muun muassa seilasi pienellä pelastusveneellä yli 1 200 kilometrin matkan Etelä-Georgian saarelle hakemaan apua.

Aalto-yliopiston professori, jäätutkija Jukka Tuhkuri Espoossa 9. lokakuuta 2025.

Tuhkuri oli itse mukana tutkimusretkikunnassa, joka lopulta löysi Endurancen hylyn Etelämantereen vesiltä vuonna 2022. Päätelmät laivan rakenteen puutteista olisi kuitenkin ollut mahdollista tehdä, vaikka hylkyä ei olisi koskaan löydetty.

– Ehdottomasti. Se ei ollut ollenkaan siitä kiinni, Tuhkuri sanoo.

Muutoin hylyn löytyminen oli toki riemuvoitto ja suuri kansainvälinen uutinen.

– Kun retkikunta tviittasi hylyn löytymisestä, sen tviitin luki 34 miljoonaa ihmistä, Tuhkuri kertoo.

Tätä taustaa vasten ei ole yllättävää, että myös Tuhkurin tieteellinen tutkimus on poikinut hänelle haastattelupyyntöjä eri puolilta maailmaa.

Hylyn löytänyt alus rakennettiin Suomessa

Tuhkurin mukaan Shackleton on hänen sankarinsa, mutta hylkyä etsineeseen retkikuntaan Tuhkuri liittyi jäätutkijana. 

Suomalaisen mukaan pääsyä sujuvoitti huomattavasti se, että matkaan lähtenyt eteläafrikkalainen S.A. Agulhas II -tutkimusalus oli rakennettu Raumalla vuonna 2012 ja että siinä oli Aalto-yliopiston asentamat mittauslaitteet.

– Minähän tietysti hypin seinille työhuoneessani, Tuhkuri muistelee hetkeä, jona kuuli mahdollisuudesta päästä mukaan.

Hän kertoo saaneensa hiljattain yhteydenoton erään Shackletonin retkikunnan jäsenen pojanpojalta, joka oli pohtinut, ettei alkuunsa tyssännyt Etelämantereen ylitys olisi ehkä lopulta kuitenkaan onnistunut. Olihan Shackleton epäonnistunut jo aiemmissa yrityksissään päästä etelänavalle.

– Tästä on kyllä kinasteltu. Sitten on myös näitä nykyisiä tutkimusmatkailijoita, joiden mielestä ylitys olisi kyllä ollut tehtävissä, Tuhkuri kertoo.

Mitä mieltä sitten ylipäänsä on yli sata vuotta vanhan onnettomuuden syyn selvittämisessä? Tuhkurin mukaan kyse on tieteellisen tiedon ja tutkimuksen roolin tekemisestä näkyväksi.

– Joskus se luo uutta ja joskus se korjaa vanhaa, kuten tässä tapauksessa. Kun The Times vielä korjasi uutistaan, niin minusta se on kaunis tarina tieteen merkityksestä.

Lisää aiheesta:

Etelämantereen jäihin yli sata vuotta sitten vajonnut alus löytyi lähes ehjänä, tältä se näyttää nyt – miehistö pelastui aikoinaan uskomattomien käänteiden jälkeenTitanicin löytäjä avautuu pysäyttävistä tapahtumista, kun 73 vuotta kateissa ollut alus vihdoin löytyi – "Se oli ’voi herrajumala’ -hetki"Katso video: Suomenlahdelta löytyi todella harvinainen 400 vuotta vanha hylky – konkarisukeltajakin äimistyi: "Heittämällä elämäni top viitoseen!"Jääkö Amelia Earhartin kohtalo ikuiseksi mysteeriksi? Maailmanympärilennolla sattunutta katoamista on yritetty selvittää jo 83 vuottaErikoisartikkeli: Hyiselle merelle kadonneen "Kuoleman laivan" 170 vuoden takainen mysteeri ratkesi – hätä ajoi merimiehet kannibalismiinRatkeaako keskiajan suuri merimysteeri? Museovirasto tutkii mahdollisen aarrelaivan hylkyä
HistoriaTiedeLaivaonnettomuudetVeneet ja laivatUlkomaat
Endurance -aluksen matkaa yritettiin auttaa käsivoimin vuonna 1915.AOP / Alamy
Aalto-yliopiston professori, jäätutkija Jukka Tuhkuri Espoossa 9. lokakuuta.Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Tuoreimmat aiheesta

Historia
  • Eilen19:20
    Pohjois-Korea

    Suomalaisdiplomaateilta suorat sanat Pohjois-Korealle – nämä kommentit Suuresta johtajasta leimattiin syystäkin salaisiksi

  • 5.10.16:45
    Kirja-arviot

    Kaksi kiloa ja 100 vuotta Yleä: Kirjajärkäle avaa aikaa, jolloin yhtenäiskulttuuri kukoisti

  • 28.9.11:21
    Kirja-arviot

    Kirja: Näin kolonialismin synkkä historia koskettaa Suomea

  • 27.9.06:03
    Tiedustelupalvelut

    Sotilastiedustelu teki talvisodassa kriittisen virheen – vaiennettiin myöhemmin oikeista havainnoista

  • 26.9.21:13
    Kulttuuri

    Itävallan tunnetuimman taidemaalarin teoksia ensimmäisen kerran näytillä Suomessa