Jukka Tuhkurin mukaan naparetkeilijä Ernest Shackletonin laivan kohtalon selviäminen on "kaunis tarina tieteen merkityksestä". Endurancen rusentuminen Etelämantereen jäihin saattoi olla lopulta onni onnettomuudessa.
Aalto-yliopiston professori Jukka Tuhkuri tutkii ilmastonmuutoksen vaikutusta merijäähän ja sen seurauksia laivaliikenteelle pohjoisessa. Se ei kuitenkaan ollut syy, miksi New York Timesista soitettiin eräänä iltana Tuhkurin kesämökille ja pyydettiin haastattelua.
Vuonna 1915 sattui nimittäin niin, että brittiläisen naparetkeilijän Ernest Shackletonin haave ylittää Etelämanner ei päässyt juuri alkua pidemmälle, kun puinen Endurance-laiva rusentui jäihin Weddellinmerellä.
Alusta oli pidetty kokonaisuudessaan riittävän lujana kestämään jäiden painetta, ja onnettomuuden syyksi nostettiin heikoimman lenkin eli peräsimen hajoaminen.
Jostain syystä kukaan ei varsinaisesti tutkinut asiaa ennen kuin suomalainen jäätutkija Tuhkuri päätti perehtyä siihen. Hän luki Shackletonin vaimolleen lähettämästä kirjeestä tämän elämäkerrasta, ettei Endurance ollut toivotun kaltainen.
– Minä sitten matkustin Cambridgeen, koska halusin itse lukea sen kirjeen ja pitää sitä kädessäni, Tuhkuri kertoo.
Hänen mukaansa Shackleton oli havainnut jo satamassa Etelä-Amerikassa, että Endurancen rakenne joustaa.
– Vaihtaisin tämän koska tahansa Nimrodiin (Shackletonin edellinen laiva), Tuhkuri siteeraa Shackletonin kirjettä.
Käsitys vahvasta aluksesta eli pitkään
Shackleton oli jopa antanut aiemmin toiselle löytöretkeilijälle, saksalaiselle Wilhelm Filchnerille, neuvon lisätä tämän laivaan vinotuet, jollaiset puuttuivat Endurancesta.
Saksalaisen Deutschland-alus sittemmin kesti jäihin juuttumisen samaisella Weddellinmerellä.
Edellä mainitut tiedot olivat julkisesti saatavilla, mutta Tuhkurin ihmetykseksi kukaan ei ollut niihin aiemmin tarttunut. Sen sijaan elämään jäi käsitys, että ehkä peräsintä lukuun ottamatta Endurance oli aikansa vahvin jäihin tarkoitettu laiva.
Mainittu käsitys saattoi johtua siitä, että Endurance oli ensimmäinen alus, joka oli saanut vakuutuksen matkalleen Etelämantereelle.


