Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

40 tasoristeyskuolemaa tutkittiin – syy jokaiseen löytyi auton ratin ja penkin välistä

1:04Älä kuole tasoristeyksessä – muista nämä asiatÄlä kuole tasoristeyksessä – muista nämä asiat!
Julkaistu 31.08.2022 06:31

Ville Järveläinen

Valtaosa kuolemaan johtaneista tasoristeysonnettomuuksista tapahtuu varoituslaitteettomissa risteyksissä.

Vuosina 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, jossa menehtyi yhteensä 40 henkilöä. Onnettomuustietoinstituutti OTI:n tekemä selvitys paljastaa, että valtaosa onnettomuuksista sattui tasoristeyksissä, joissa ei ollut varoituslaitteita, kuten puomia tai varoitusvaloa.

OTI:n selvityksen mukaan ajoneuvon kuljettaja oli syypää jokaiseen onnettomuuteen. Kohtalokasta törmäystä edelsi useimmiten havaintovirhe, joiden taustalla osassa tapauksissa vaikuttivat ympäristön näkemäesteet, kuten puut ja pensaat. Huomionarvoista on myös se, että useimmiten onnettomuus tapahtui tutussa paikassa.

– Onnettomuuspaikka oli suurimmalle osalle kuljettajista tuttu. Tutkijalautakuntien mukaan tämä heikensi havainnointia onnettomuustilanteessa, sillä tutkijalautakunnat arvioivat osan kuljettajista ajaneen rutiininomaisesti vähäliikenteiseen risteykseen luottaen siihen, ettei junaa ole tulossa, kertoo tiedotteessa OTI:n erityisasiantuntija Salla Salenius.

Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin

Varoituslaitteita vain harvassa onnettomuusristeyksessä

Suurin osa moottoriajoneuvojen tasoristeysonnettomuuksista tapahtui varoituslaitteettomissa junaradan ja yksityistien risteyksissä. Kaikista 33 onnettomuustasoristeyksestä neljässä oli varoituslaitteet, ja kaikissa näissä tapauksissa kuljettaja ajoi päin alhaalla ollutta puomia ja päätyi raiteille.

Tutkijalautakuntien mukaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi tasoristeykset tulisi poistaa kokonaan, tai jos se ei ole mahdollista, tulisi turvallisuutta parantaa asentamalla tasoristeyksiin valo- ja äänivaroituslaitteet sekä puomit.

Lue myös: Harri on tehnyt vapaaehtoistyötä liikenneonnettomuuspaikoilla jo 40 vuotta – jos hän saisi päättää, asennettaisiin kaikkiin autoihin yksi varuste

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Lisää aiheesta:

Kuolemaan johtavissa traktorimönkijöiden turmissa menehtyy yleisimmin päihtynyt työikäinenHengenvaarallinen liikenneratkaisu on yleisempi kuin suomalaiset luulevat – keskimäärin neljä kuolemaa vuosittainYli puolet hirvikolareissa kuolleista moottoripyöräilijöitä – tältä näyttää, kun motoristin henki on senteistä kiinniTasoristeyksien kuolemantapaukset tulleet pääosin risteyksistä, joissa ei ole varoituslaitteitaLiian moni suomalainen väheksyy tämän liikennemerkin viestiä ja menettää henkensä – vaara vaanii jopa 2 000 risteyksessäRaportti Kemijärven tasoristeysonnettomuudesta on synkkää luettavaa: Paikalliset tiesivät risteyksen vaarallisuuden – suunnitelmaa riskien poistamiseksi ei ollut
LiikenneLiikenneturvallisuusTasoristeysonnettomuudetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen05:03
    Vahingonteot

    Kuparivarkaat aiheuttivat 12 tunnin junasulun Lempäälässä – järjetön teko tallentui valvontakameraan

  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti21:05
    Lentokoneet

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ti17:49
    Liikenneonnettomuudet

    Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään kovalla vauhdilla traktoriin Mikkelissä