Harri on työskennellyt vapaaehtoisena 600 onnettomuuspaikalla – jos hän saisi päättää, tulisi autoihin mullistava varuste
Suomessa kuolee liikenneonnettomuuksissa vuosittain 200 ihmistä. Onnettomuuksien torjumiseksi on tärkeää selvittää niiden taustatekijät mahdollisimman tarkasti, ja siksi jokainen kuolemaan johtanut tieliikenneonnettomuus tutkitaan.
Aina, kun Suomessa joku kuolee tieliikenneonnettomuudessa, hälytetään paikalle liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunta. Hälytys ei katso kelloa tai kalenteria, vaan matkaan lähdetään niin yöllä kuin juhlapyhinäkin.
Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 300 jäsentä. He ovat vapaaehtoisia, jotka tutkivat onnettomuuksia oman työnsä ohella. Heillä on oikeus suorittaa tutkimuksia ja tarkastaa ajoneuvoja onnettomuuspaikalla sekä saada tietoja viranomaisilta onnettomuuden taustojen selvittämiseksi.
Lautakuntien työtä koordinoi Onnettomuustietoinstituutti OTI, joka myös hallinnoi onnettomuustilastoja.
Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tapahtui 148 vuonna 2020, kun vastaava luku vuotta aiemmin oli 154. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 163 henkilöä. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä menehtyi 40, kun vuonna 2019 menehtyneitä oli 31.
Näin onnettomuustutkinta etenee
Mikkeliläinen insinööri Harri Hyytiäinen kuuluu Etelä-Savon tutkintalautakuntaan ajoneuvoteknisenä jäsenenä. Hänellä on kokemusta lautakuntatyöstä peräti 40 vuoden ajalta. Vuosikymmenten varrelle on kertynyt kuutisensataa tutkittua onnettomuutta.
Harri kertoo OTI:n tiedotteessa, että tutkinta onnettomuuspaikalla pyritään aloittamaan aina niin nopeasti kuin mahdollista. Tutkinnassa ovat niin onnettomuuden kulku, olosuhteet, seuraukset kuin onnettomuuteen vaikuttaneet riskitekijätkin.
Hän kertoo, että onnettomuuspaikalla lautakuntaan kuuluva poliisijäsen antaa ensin yleiskuvauksen tapahtumista. Hänen tehtävänään on kuvata onnettomuudessa osallisena olleet ajoneuvot ja niihin tulleet jäljet mahdollisimman tarkasti.
– Kirjaan muistiin ajoneuvon tiedot ja vauriot sekä sen, toimivatko laitteet vielä. Lisäksi arvioin ja mittaan ajoneuvossa olevia onnettomuusjälkiä ja tutkin esimerkiksi valot, jarrut, renkaat ja hallintalaitteet. Ylipäätään yritän saada selville, onko ajoneuvossa joku seikka tai vika, joka johti onnettomuuteen. Raskaassa kalustossa tutkin ajoneuvon ajopiirturin eli digipiirturin tai piirturikiekon.
Tutkinta etenee Harrin mukaan usein poissulkemalla eri asioita. Työ jatkuu usein vielä korjaamolla tai varikolla, jonne ajoneuvo kolarin jälkeen viedään. Tutkinta ei kuitenkaan pääty siihen, kun ajoneuvo on tarkastettu.
– Ajoneuvon tutkinta kestää yleensä muutaman tunnin, mutta kerätyn datan tallentamiseen menee tuplasti aikaa. Tiedot talletetaan aina samassa muodossa, mahdollisimman tarkasti ja yksiselitteisesti. Nykyään tutkittavia asioita on enemmän kuin aiemmin, mikä parantaa liikenneturvallisuustyön tasoa, Harri kertoo.
Tutkinnan pohjalta tehtävässä selostuksessa lautakunta antaa liikenneturvallisuutta parantavia ehdotuksia. Tutkinnasta kertynyttä dataa hyödynnetään liikenneturvallisuustyössä sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Syyllisyys- tai korvauskysymyksiin sen sijaan ei oteta kantaa.
Nykyteknologiassa sekä hyviä että vähemmän hyviä puolia
Vaikka ajoneuvot eivät olleet aiemmin niin turvallisia kuin nyt, ja kolarissa auton kori saattoi mennä hyvinkin pahasti kasaan, aiheuttaa uusi teknologia myös päänvaivaa tutkijoille.
Esimerkiksi laukeamaton turvatyyny täytyy ottaa huomioon, ettei se laukea tutkintaa tehdessä. Lisäksi sähkö- ja hybridiautot on tehtävä virrattomiksi ja jännitteettömiksi ennen tutkinnan aloittamista.
– Ajoneuvoissa on nykyään paljon kaikenlaisia teknisiä järjestelmiä, joiden tuottamaa tietoa voidaan joistakin ajoneuvoista onnettomuustutkintaan lukea ja hyödyntää. Valmistajilla voi olla onnettomuudessa olleista autoista kuitenkin enemmän tietoa kuin meillä, hän arvelee.
Liikenneonnettomuuksissa kuolee Suomessa yli 200 ihmistä joka vuosi. Liikenneturvallisuustyön nollavision mukaisena tavoitteena on, että liikenteessä ei sattuisi yhtään kohtalokasta onnettomuutta. Harri peräänkuuluttaa malttia ja laittaa toivonsa kehittyvään teknologiaan.
– Toivoisin, että ihmisten asenteet paranisivat liikenteessä – että maltettaisi pitää turvavälit ja ottaa toiset huomioon. Jos voisin toteuttaa yhden konkreettisen asian, jolla turvallisuutta voisi parantaa, niin lisäisin kaikkiin autoihin sensorit, jotka estävät ajamisen liian lähellä edeltävää ajoneuvoa, Harri miettii.
Lue myös: Tämä varuste on ollut autoissa pakollinen jo 50 vuotta – herätti alkuun suurta vastustusta
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Uusimmat
-
23:37
Kemianteollisuuden ja Teollisuusliiton työehtosopimuksista neuvottelutulos
-
23:30
Sääpalvelu havaitsi Kiinan "vakoilupallon" Kansasissa: Julkaisi kuvat tviitissä
-
23:07
Reid Gardiner otti maalipörssin haltuunsa, Henrik Haapala avasi umpitukossa olleet hanat – katso SM-liigakierroksen kaikki osumat
-
22:38
Metsäpalot riehuvat Chilessä – useille alueille julistettu hätätila
-
22:26
Anton Levtchi heti pisteille paluuottelussaan – Tappara-faneilta lämmin ele
-
22:20
Tässä ovat vuoden 2022 Emma Gaalan voittajat!
-
22:17
JYPille kohtalokas kömmähdys SM-liigassa – Jukka Rautakorpi ei voinut kuin manata
-
22:08
TPS-päävalmentaja Jussi Ahokas pettyi rajusti
-
22:02
Ilves sai vihdoin hanat auki – Antti Pennanen joutui toteamaan: "Tulos on iso pettymys"
-
21:55
Tässäkö 60-vuotias mies? Kehonrakennuslegenda sai testistä mykistävän tuloksen
-
21:51
Kärppien ja Jukurien tiet vievät eri suuntiin – Teemu Turunen vahvassa pistevireessä
-
21:35
Päihtynyt kuljettaja kaahasi poliisia pakoon vaarallisesti Turussa: Osui sivullisten autoihin ja ajoi kolarin sillalla
-
21:33
Aleksandr Bolshunov yritettiin saada mukaan MM-kisoihin – tällainen oli FIS:n vastaus
-
21:24
Yhdysvallat toimittaa Ukrainalle pommeja, jotka ulottuvat tuplasti Himarseja pidemmälle – MTV seuraa sotaa
-
21:12
Ilvekselle yllätystappio ja nihkeä seuraennätys, jumbo-SaiPalle ruma selkäsauna – näin SM-liigassa pelattiin perjantaina
-
20:55
Cristiano Ronaldo iski ensimmäisen maalinsa Saudi-Arabiassa – jalkapallofanit riemastuivat mediajätin julkaisusta
-
20:46
EU-maat sopuun venäläisen dieselin hintakatosta
-
20:44
Tutkijat asensivat rotalle ihmisen "miniaivot" – vaikutus oli mielenkiintoinen
-
20:17
Ihminen jäänyt junan alle Joensuussa – junaliikenne viivästyi
-
20:17
Vanhemmat ihmettelivät, kun pihalle kiikutettiin ruokalähetyksiä toisensa perään – eräs oivallus paljasti syyllisen: "Silloin hoksasin"
-
Lataa lisää