Suomessa kuolee liikenneonnettomuuksissa vuosittain 200 ihmistä. Onnettomuuksien torjumiseksi on tärkeää selvittää niiden taustatekijät mahdollisimman tarkasti, ja siksi jokainen kuolemaan johtanut tieliikenneonnettomuus tutkitaan.
Aina, kun Suomessa joku kuolee tieliikenneonnettomuudessa, hälytetään paikalle liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunta. Hälytys ei katso kelloa tai kalenteria, vaan matkaan lähdetään niin yöllä kuin juhlapyhinäkin.
Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 300 jäsentä. He ovat vapaaehtoisia, jotka tutkivat onnettomuuksia oman työnsä ohella. Heillä on oikeus suorittaa tutkimuksia ja tarkastaa ajoneuvoja onnettomuuspaikalla sekä saada tietoja viranomaisilta onnettomuuden taustojen selvittämiseksi.
Lautakuntien työtä koordinoi Onnettomuustietoinstituutti OTI, joka myös hallinnoi onnettomuustilastoja.
Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonna
Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tapahtui 148 vuonna 2020, kun vastaava luku vuotta aiemmin oli 154. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 163 henkilöä. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä menehtyi 40, kun vuonna 2019 menehtyneitä oli 31.
Näin onnettomuustutkinta etenee
Mikkeliläinen insinööri Harri Hyytiäinen kuuluu Etelä-Savon tutkintalautakuntaan ajoneuvoteknisenä jäsenenä. Hänellä on kokemusta lautakuntatyöstä peräti 40 vuoden ajalta. Vuosikymmenten varrelle on kertynyt kuutisensataa tutkittua onnettomuutta.
Harri kertoo OTI:n tiedotteessa, että tutkinta onnettomuuspaikalla pyritään aloittamaan aina niin nopeasti kuin mahdollista. Tutkinnassa ovat niin onnettomuuden kulku, olosuhteet, seuraukset kuin onnettomuuteen vaikuttaneet riskitekijätkin.
Hän kertoo, että onnettomuuspaikalla lautakuntaan kuuluva poliisijäsen antaa ensin yleiskuvauksen tapahtumista. Hänen tehtävänään on kuvata onnettomuudessa osallisena olleet ajoneuvot ja niihin tulleet jäljet mahdollisimman tarkasti.
