Mainos

3G-puhelinten kytkykauppa alkaa ristiriitaisin odotuksin

Kolmivuotinen määräaikainen laki sallii kolmannen sukupolven matkapuhelimen ja puhelinliittymän myymisen samassa paketissa.

Kolmannen sukupolven matkapuhelinten ja liittymien kytkykauppa alkaa lauantaina ristiriitaisin odotuksin. Jopa teleoperaattorit ovat keskenään erimielisiä siitä, miten paljon kytkykauppa markkinoita muuttaa.

Teleoperaattorit ovat viime viikkoina kilvan julkistaneet uusia 3G-pakettejaan. Kolmivuotinen määräaikainen laki antaa luvan myydä samassa paketissa kehittyneen kolmannen sukupolven matkapuhelimen ja puhelinliittymän.

- Ihan hyvä liikkeellelähtö näyttää olevan, sillä kaikki operaattorit korostavat uusia palveluja. Sehän meitä on huolestuttanut, että matkapuhelinalan innovatiivisuus olisi loppunut, arvioi viestintäneuvos Antti Kohtala liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Kytkykaupalla odotetaan laajimmillaan uutta nousua hintakilpailun kutistamalle matkapuhelinalalle. Lain perusteluissa listattiin käytännöllisiäkin tavoitteita.

- Tavoitellaan 3G-markkinan aktivoimista, uusia palveluja ja helpompia puhelimia. Ja puhelinkannan uusiutumista, kun on sanottu, että suomalaisilla on käytössään vanhakantaiset puhelimet, jatkaa Kohtala.

Massoille tai ei

Elisassa kytkykaupan uskotaan toden teolla avittavan kehittyneiden päätelaitteiden läpimurtoa ja johtavan laajempiinkin muutoksiin operaattoritoiminnassa. Henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Matti Vilkkula povaa 3G-tuotteiden saavuttavan massamarkkinat jopa kahdessa kolmessa vuodessa.

TeliaSoneran tuotekehityspäällikkö Pasi Mehtonen puolestaan uskoo hieman maltillisempaan kehitykseen, sillä kolmannen sukupolven palvelujenkin kysyntä on kiinni päätelaitteiden yleistymisestä.

- Vielä päätelaitteet ovat kalliita, joskin niiden hintojen uskotaan jo vuoden aikana tulevan selvästi alaspäin.

Vaimeimmin odotuksin vaikuttaa olevan liikkeellä DNA. Yhtiön myynti- ja markkinointijohtaja Pekka Väisänen suorastaan epäilee, kiinnostaako valtaosaa kuluttajista maksaa uusista palveluista isompaa puhelinlaskua.

- Toinen ongelma on, että kytkykaupassa edellytetään kahden vuoden sopimusta. Ne ihmiset, jotka ovat kehittyneistä laitteista kiinnostuneita tuskin viitsivät käyttää kahta vuotta samaa kännykkää, Väisänen sanoo.

Harkintaa tarvitaan

Kuluttajavirastossakin ollaan oltu huolissaan siitä, että operaattorit ovat sitoneet kalliit 3G-puhelimet vuoden tai kahden vuoden sopimuksiin. Asiakas kun ei pääse määräaikaisesta sopimuksesta eroon kesken kaiken.

- Lisäksi kyse on monimutkaisia palvelukokonaisuuksista. Kuluttajan tarvitsee todella käyttää harkintaa, jotta voi tehdä järkeviä ratkaisuja, arvioi apulaisjohtaja Päivi Seppälä Kuluttajavirastosta.

Kuluttajavirastossa on myös havaittu, että eri operaattoreiden tarjoamat kytkypaketit ovat vaikeasti vertailtavissa. Kuluttajan ei kannata pysähtyä kokonaishintojen vertailuun, vaan yrittää eritellä myös puhelimen ja palvelujen hintaeroja.

- Lähtökohdaksi on hyvä ottaa se, miten on tottunut puhelinta käyttämään ja mitä uusia palveluja mahdollisesti haluaa, Seppälä jatkaa.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.