Suomessakin myytävä kiinalaismaasturi oli yllätysykkönen sähköautojen vaativassa akkutestissä.
Sähköauton suhteellisen lyhyestä toimintamatkasta voi tehdä hyveen, ainakin jos akku pitää sen minkä lupaa.
Esimerkiksi käyköön kiinalainen Maxus Euniq 6 -katumaasturi. Auto sijoittui jopa hieman yllättäen ykköseksi Norjassa järjestetyssä 31 sähköauton vuotuisessa kesätestissä.
Testin ensisijaisena tarkoituksena oli mitata akkujen luotettavuutta. Käytännössä kyse oli virallisen toimintamatkan ja reaalisesti toteutuneen ajomatkan välisestä suhteesta.
Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen
Matkalupaus piti
Maxuksen akku piti parhaiten matkalupauksensa Norjan autoliiton isännöimässä kokeessa. Kiinalaismaasturi taittoi taivalta yhdellä latauksella kaikkiaan 388 kilometriä. Auton viralliseksi toimintamatkaksi kerrotaan 354 kilometriä, joten hyvää kertyi kymmenen prosentin edestä.
Toiseksi sijoittui kahdella sähkömoottorilla varustettu Tesla Model Y -mallin Long Range -versio, jonka akku kantoi kaikkiaan 545 kilometrin edestä. Virallinen 507 kilometrin toimintamatka ylittyi 38 kilometrillä eli kahdeksalla prosentilla.
