Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

10 miljoonan euron simulaattori vie taivaalle kuin oikea lentokone – Finnair tyyppikouluttaa kokeneita lentäjiään

1:33Tällainen on 10 miljoonan euron lentosimulaattori
Julkaistu 31.03.2017 22:53
Toimittajan kuva
Sari Korpela

sari.korpela@mtv.fi

Finnairilla on käynnissä historiansa suurin lentäjien koulutusohjelma. Tänä vuonna Finnair on rekrytoimassa 150 uutta lentäjää. Viime vuonna rekrytoitiin saman verran.

Koulutusruljanssia helpottaa huomenna käyttöön otettava simulaattori, joka on täydellinen kopio Airbus 350 -ohjaamosta. Simulaattorilla tyyppikoulutuksen saavat ensimmäisenä virkaiältään korkeimmat A330- ja A320-koneiden lentäjät.

– Jos on kokenut A330-lentäjä, joka on lentänyt lähes samanlaista konetyyppiä aikaisemmin, koulutus kestää kahdeksan päivää ja sen jälkeen vielä reittiharjoitteluna neljä päivää, sanoo Finnairin päälentokouluttaja Tapani Toppari ja A350-kouluttaja.

Koulutus on siis Airbus-perhettä lentäneille hyvin nopea.

– Viranomainen on katsonut, että tämä on lento-ominaisuuksiltaan niin lähellä vanhempaa 330-kalustoa, että oikeastaan lentäjille ei tarvitse enää opettaa lentämään konetta vaan enemmänkin käyttämään näitä uusia järjestelmiä, sanoo Toppari.

Simulaattorilla lennetään 5 000 tuntia vuodessa

Finnair on Euroopassa kolmas taho, jolle simulaattori on toimitettu. Ensimmäinen löytyy koneen valmistaneelta Airbusilta ja toinen Lufthansalta. 10 miljoonaa euroa maksaneelle simulaattorille on jo kaavailtu tehokasta käyttöä.

– Tämä tulee vuosittaiseen käyttöön. On arvioitu, että meidän oma koulutusmäärä on noin 5 000 tuntia tällä koulutuslaitteella, sanoo Finnairin lentokapteeni ja A350-kouluttaja Tommi Vänskä.

Eikä ole ihan mahdotonta, että koulutusta järjestettäisiin myös muille kuin Finnairin omille lentäjille.


Sekä Toppari että Vänskä ovat sitä mieltä, että simulaattori käyttäytyy kuin oikea lentokone, eikä poikkea ominaisuuksiltaan. Lentämisen tunne simulaattorissa on todella vaikuttava.

– Tätä on ihan samanlaista lentää kuin oikeaa konetta, eroa on mahdoton havaita. Tässä tulee oikea tunne liikkeestä ja maisema liikkuu ihan oikeaan tahtiin. Kone liikkuu ja vastaa ihan oikeaa konetta, sanoo Toppari.

Vaaratilanteita harjoitellaan turvallisesti

Ja simulaattorilla voidaan harjoitella myös muuttuvia olosuhteita turvallisesti.

– Pystymme ohjelmoimaan tähän vaikka minkälaisia häiriötilanteita. Sään muutoksia, voimakkaita ukkosia, tuulen muutoksia, sivutuulia ja kovaa turbulenssia. Sen lisäksi voidaan ohjelmoida laitehäiriöitä yksinkertaisimmista vioista vakaviin sähkövikoihin, moottoripaloihin ja lastiruumapaloihin. Vain mielikuvitus on rajana. Suurin osa sellaisista tilanteista on niitä, joita ei voida tehdä oikealla koneella.

Lentäjille, kuten muulle henkilökunnalle on nyt käyttöä, sillä Finnair on kasvamassa voimakkaasti. Tänä kesänä on luvassa ennätysmäärä lentoja Aasiaan, lähes 90 vuoroa viikossa. Uusia reittejä avataan kaukolennoille muuallekin päin maailmaa kuten Dominikaaniseen tasavaltaan, Intiaan ja Kuubaan.

Lisää aiheesta:

Voisiko tavallinen pulliainen lentää lentokonetta toimintaelokuvien tapaan?Uhkaako koronan tuoma joutilaana olo jo pilottien lentotaitoa? Näillä keinoin lomautettujen ammattitaito yritetään varmistaa – "Turvallisuuden kanssa ei tehdä kompromisseja"Saiko koronatauko lentotaidot ruostumaan? Näin viisi simulaattoria takoo yötä päivää oppia lentäjille – katso MTV:n harvinainen vierailu Finnairin koulutuskeskuksestaPasi huolehtii satojen lentomatkustajien turvallisuudesta, mutta ihastui lennonjohtajan työhön pienien paperilappujen takia – MTV Uutiset vieraili lennonjohdossa selvittämässä, mitä ilmailun kulisseissa tapahtuuNorwegian oli pahassa talousahdingossa jo ennen kohua, joutunut perumaan tänään 48 lentoa: "Jos tasapainoon ei päästä omin avuin, uskon, että kaupat isomman yhtiön kanssa alkavat kiinnostaa"Finnairilla huutava pula lentäjistä – 80 000 euron pikakoulutuksen saaville varma työpaikka
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:19
    Finlandia-palkinto

    Monika Fagerholmille kaunokirjallisuuden Finlandia

  • 20:15
    Veijo Baltzar

    MTV:n tiedot: Veijo Baltzar on menettämässä arvonimensä – Alexander Stubb päättää

  • 20:03
    Finlandia-palkinto

    Tomi Kontiolle lasten- ja nuortenkirjojen Finlandia – Näätä on puliukko, jolla on lukijoille tärkeä viesti

  • 19:55
    Turku

    Iso vesijohto meni poikki vilkkaassa risteyksessä Turussa

  • 19:48
    Finlandia-palkinto

    Ihmiskaupasta kertova Pitkä vuoro toi tietokirjallisuuden Finlandian Paavo Teittiselle – "Vi****s on voimakas moottori"