Uhkaako koronan tuoma joutilaana olo jo pilottien lentotaitoa? Näillä keinoin lomautettujen ammattitaito yritetään varmistaa – "Turvallisuuden kanssa ei tehdä kompromisseja"

Simulaattorilentojen tarkoituksena on harjoitella lentämistä tauon jälkeen – Finnair lisää lentoja matkustamisen lisääntyessä 6:38
Pitkältä tauolta palaava lentäjä harjoittelee aina simulaattorilla ennen varsinaisia lentoja. MTV Uutiset kävi testaamassa, miltä simulaattorilla lentäminen tuntuu. Katso video!

Siinä, missä Finnairin lentäjät tekevät osan vuoroista tuplamiehityksellä, lennonjohdossa työpisteitä on harvennettu. 

Pitkältä tauolta palaava lentäjä harjoittelee aina simulaattorilla ennen varsinaisia lentoja. MTV Uutiset kävi testaamassa, miltä simulaattorilla lentäminen tuntuu. Katso video!

Finnairin viestinnästä kerrotaan sähköpostitse, että Finnairin noin 950 lentäjää on ollut kiertävästi vuorollaan lomautettuina.

– Näin on ylläpidetty lentäjien osaamista ja lentorutiineja, Finnair kertoo.

Suurin osa Finnairin järjestämistä koulutuksista on kertauskoulutuksia, joita lentäjät käyvät läpi kuuden kuukauden välein kahden päivän ajan. 

– Viranomaismääräysten mukaan jokaisella lentäjällä tulee 90 päivän sisällä olla tehtynä tietty määrä lentoonlähtöjä ja laskeutumisia vähintään joko koneessa tai lentosimulaattorissa, jotta voi lentää lentokonetta, Finnairilta kerrotaan.

– Niiden lentäjien osalta, joille ei ole voitu järjestää riittävää määrää lentoja on suunniteltu erillinen perehdyttävä paluukoulutus.

Työvuoroja pidennetty

Osa työvuoroista joudutaan tällä hetkellä tekemään normaalia pidempinä. Tällaiset lennot lennetään niin sanotusti vahvennetulla miehistöllä, eli tuplatulla lentäjämäärällä.

– Kaikille taataan riittävä lepo muun muassa vapaapäivillä. Lisäksi lentäjillämme on mahdollisuus jatkuvaan tukeen joko esimiesten tai työterveyshuollon kautta.

Suomen lentäjäliiton puheenjohtaja Akseli Meskanen on luottavainen siihen, että lentoliikenteen turvallisuudesta pidetään huolta koronakriisin aikana. 

– Lentoturvallisuuden kanssa ei tehdä kompromisseja, Meskanen sanoo.

Lentäjän on kuitenkin huolehdittava omasta ammattitaidostaan eikä vastuu siitä kasaudu pelkästään viranomaisten taikka työnantajan harteille.

Siispä lentäjä voi huolehtia osaamisestaan myös kotoa käsin.

– Lomautuksen tai työttömyyden iskiessä lentäjä voi pitää työkelpoisuudesta huolta esimerkiksi opetusohjelmien, -videoiden ja -kirjojen avulla, Meskanen täydentää.

Lennonjohdossa normaalia itsenäisempää työskentelyä

ANS Finlandin operatiivinen johtaja Karri Hannula kertoo MTV Uutisille, että ANS Finlandin lennonjohtajia on lomautettu sen mukaisesti, miten työtehtävät ovat kussakin toimipaikassa vähentyneet. 

– Meillä on kaksi sotilaskenttää ja yhteistoimintakenttiä, joissa työmäärä ei ole juurikaan vähentynyt. Sitten on kenttiä, joissa on jouduttu turvautumaan lomautuksiin liikenteen vähenemisen mukaisesti, Hannula listaa. 

Hannulan omalla vastuualueella Helsinki-Vantaan lentokentällä ja aluelennonjohdossa työntekijöitä on lomautettu "tehtäväkuvan mukaisesti".

– Pisimmät yhtäjaksoiset lomautukset ovat olleet neljä viikkoa. Yhtäjaksoista kuukausien mittaista lomautusta ei siis ole ollut.

Samoin kuin lentäjille, myös lennonjohtajille on järjestetty erilaista koulutus- ja tukitoimintaa.

– Kaikille annetaan kategorisesti työaikaa itseopiskeluun ja perehtymiseen. Pätevyyksien hallinnan mukaan tarjolla on joko koulutus- tai tarkastusvuoroja. 

Lennonjohtajille on tehty kertauskoulutussuunnitelma simulaattoria ja muita opetusmetodeja käyttäen. Ensimmäiset ryhmät ovat Hannulan mukaan aloittaneet koulutuksen tämän viikon aikana.

– Nyt, kun näimme uudet liikenneohjelmat, näyttää siltä, että jäädään alle puoleen normaalista lentoliikenteestä tämän vuoden aikana. Lennonjohtajan työskentelyn kannalta se on erilaista, Hannula sanoo. 

– Kun ennen on ollut useita sektoreita tai työpisteitä auki yhtä aikaa, niin nyt työskennellään enemmän yksin.

Lue myös:

    Uusimmat