Saiko koronatauko lentotaidot ruostumaan? Näin viisi simulaattoria takoo yötä päivää oppia lentäjille – katso MTV:n harvinainen vierailu Finnairin koulutuskeskuksesta

Simulaattorilentojen tarkoituksena on harjoitella lentämistä tauon jälkeen – Finnair lisää lentoja matkustamisen lisääntyessä 6:38
MTV pääsi harvinaiselle vierailulle Finnairin koulutuksen uumeniin. Katso videolta, miltä 10 miljoonan harjoituskoneessa näyttää!

MTV Uutiset tutustui Finnairin lentosimulaattoriin Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä sijaitsevalla Finnair Flight Academy -koulutuskeskuksessa.

Koronaviruspandemian vähentämän lentomatkustamisen vuoksi suurin osa lentokalustosta ja -henkilökunnasta on ollut maassa kuukausikaupalla. Finnair valmistautuu lisäämään lentojaan lähikuukausina, jonka vuoksi myös lentäjiä on kutsuttu simulaattorilentotunneille.

Simulaattorilentojen tarkoituksena on harjoitella lentämistä pitkän tauon jälkeen. Simulaattoriharjoituksen lisäksi lentäjät käyvät läpi muun muassa tietotekniikkaan liittyviä oppeja.

– Osa paluukoulutuksesta on reitillä tapahtuvaa harjoittelua. Kun simulaattorissa on saavutettu riittävä taso, kouluttaja voi olla tukena lentokoneessa ensimmäisten muutamien lentojen aikana, kertoo Finnairin koulutuspäällikkö Juho Sinkkonen.

Finnairin on tarkoitus palauttaa heinäkuussa liikenne 25 prosenttiin siitä, mitä se oli ennen koronakriisiä. Puolestaan joulukuussa olisi tarkoitus, että 70 prosenttia liikenteestä on palautettu. Sinkkonen muistuttaa, että tilanne elää koko ajan, koska koronakriisin etenemistä on vaikea ennustaa.

– Tilanne on sinänsä aika uusi, vastaavanlaista pitkäkestoista kaluston maadoittamista ei ole tapahtunut lainkaan, toteaa Sinkkonen.

Tällainen on lentosimulaattori

Finnairin omassa koulutuskeskuksessa on yhteensä viisi Airbus-koneen lentosimulaattoria: kaksi A320-, yksi A330- ja kaksi A350 -mallin simulaattoria. Yhden simulaattorin hinta on noin 10 miljoonaa euroa. Simulaattorit ovat käytössä yötä päivää, jotta jokainen lentotunti voidaan hyödyntää.

Lentosimulaattori on sisältä täysin identtinen oikean lentokoneen kanssa. Simulaattori on myös varustettu sähköisellä liikejärjestelmällä, jonka avulla lennonaikaisia liikkeitä saadaan simuloitua. Esimerkiksi nousu ja laskeutuminen sekä vaikkapa turbulenssi saadaan tuntumaan kuin se olisi aitoa.

– Jos laitetaan turbulenttinen ilma, se (simulaattori) keikkuu niin kuin lentokone keikkuisi. Jos on sivutuulta, sen huomaa, kuin lentokoneella lennettäessä.

Myös vaaratilanteita harjoitellaan

Finnairin laajarunkolentokoneiden pääkouluttaja Jyri Rantanen ottaa ohjaimet käteen ja toimii kapteenina harjoittelulennolla. Rantanen kertoo, että simulaattorissa harjoitellaan erityisesti nyt nousuja ja laskuja, kun lentäjät palaavat taivaalle. Myös erilaisia poikkeustilanteita voidaan harjoitella.

Esimerkiksi tilanteessa, jossa lentokone syöksyisi hallitsemattomasti kohti maata, simulaattori näyttää todellisen tilanteen.

– Se kertoo realistisesti, että ollaan menossa kohti maata. Siinä tilanteessa, jos törmätään maahan, kuuluu kova ääni ja näyttö muuttuu punaiseksi, Rantala kertoo.

Simulaattorilla voidaan harjoitella erilaisia poikkeustiloja, sillä saadaan simuloitua yllättäviä, nopeita ja voimakkaita liikkeitä.

– Motion-järjestelmä (liikejärjestelmä) on yllättävän kehittynyt, sen avulla pystytään kaikki demonstroimaan. Lentäjä pääsee täysin sisälle, kuin olisi oikeassa koneessa.

Korjattu simulaattorien määrä otsikossa kolmesta viideksi ja kirjoitusvirhe tekstistä kello 14.31.

MTV Uutiset Live tutustui simulaattorilentämiseen. Tunnelma simulaattorissa oli kuin aidossa lentokoneen ohjaamossa, ja toimittaja Carlos Sunila joutui välillä pitämään penkistä kiinni koneen kallistuessa "taivaalla". Katso yllä olevalta videolta, miltä lentäminen näyttää lentäjien silmin.

Lue myös:

    Uusimmat