Lentomatkustajien turvallisuuteen vaikutetaan yllättävän paljon maasta käsin. MTV Uutiset pääsi tutustumaan lennonjohtajien työhön Helsinki-Vantaalla konkarilennonjohtajan johdolla.
Aika on pyyhkinyt paperilappuvuoret pois Helsinki-Vantaan lentoasemalla työskentelevien lennonjohtajien pöydiltä. Yli 20-vuotisen uran lennonjohtajana tehnyt Pasi Nikama kertoo, että juuri paperivuoret olivat se asia, mikä sai syttymään työhön vuonna 1995.
– Kun aloitin, niin oli mielenkiintoista, että lennonjohtajien pöydällä oli kasoittain paperia täynnä lentojen tietoja. Niitä siinä tulkittiin ja tutkittiin.
Nyt paperivuoret on korvattu tietotekniikalla. Jokaisella lennonjohtajalla on edessään useita näyttöjä.
Nikama on toiminut lennonjohdon erilaisissa tehtävissä ympäri Suomen. Nyt hän toimii lennonjohtajana ja lennonjohdon vuoroesimiehenä aluelennonjohdossa Helsinki-Vantaalla. Aluelennonjohto käsittelee vuorokaudessa yli 700 lentoa. Vuodessa lentoja kertyy arviolta 280 000. ANS Finland vastaa lennonvarmistuspalveluista Suomessa.
Kun Nikama tulee aamulla töihin, niin hän avaa tietokoneet. Päänäytöllä näkyy tutkakuvaa ja lentojen tietoja. Sivunäytölle sen sijaan on auki tietoja ilmatilavarauksista, säästä sekä kenttien lähestymismenetelmistä.
Mikrofonin avulla lennonjohtaja välittää tarpeelliset tiedot lentäjille.
Paperikasoista lentoreittien yksilölliseen suunnitteluun
Ilmailu on kehittynyt huimasti sen yli 100 vuotisen historian aikana. Ensiksi lennot lennettiin myötäillen teitä ja jokia. Sen jälkeen suunnistettiin majakalta majakalle.
