Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:50Millaista on ilmailualan kulisseissa? MTV Uutiset tutustui lennonjohtajan työhönMTV Uutiset pääsi tutustumaan Helsinki-Vantaalla sijaitsevaan aluelennonjohtoon.
Julkaistu 28.05.2019 21:45
Toimittajan kuva
Terhi Romo

terhi.romo@mtv.fi

Lentomatkustajien turvallisuuteen vaikutetaan yllättävän paljon maasta käsin. MTV Uutiset pääsi tutustumaan lennonjohtajien työhön Helsinki-Vantaalla konkarilennonjohtajan johdolla. 

Aika on pyyhkinyt paperilappuvuoret pois Helsinki-Vantaan lentoasemalla työskentelevien lennonjohtajien pöydiltä. Yli 20-vuotisen uran lennonjohtajana tehnyt Pasi Nikama kertoo, että juuri paperivuoret olivat se asia, mikä sai syttymään työhön vuonna 1995.

– Kun aloitin, niin oli mielenkiintoista, että lennonjohtajien pöydällä oli kasoittain paperia täynnä lentojen tietoja. Niitä siinä tulkittiin ja tutkittiin.

Nyt paperivuoret on korvattu tietotekniikalla. Jokaisella lennonjohtajalla on edessään useita näyttöjä.

Nikama on toiminut lennonjohdon erilaisissa tehtävissä ympäri Suomen. Nyt hän toimii lennonjohtajana ja lennonjohdon vuoroesimiehenä aluelennonjohdossa Helsinki-Vantaalla. Aluelennonjohto käsittelee vuorokaudessa yli 700 lentoa. Vuodessa lentoja kertyy arviolta 280 000. ANS Finland vastaa lennonvarmistuspalveluista Suomessa.

Kun Nikama tulee aamulla töihin, niin hän avaa tietokoneet. Päänäytöllä näkyy tutkakuvaa ja lentojen tietoja. Sivunäytölle sen sijaan on auki tietoja ilmatilavarauksista, säästä sekä kenttien lähestymismenetelmistä.

Mikrofonin avulla lennonjohtaja välittää tarpeelliset tiedot lentäjille.

Paperikasoista lentoreittien yksilölliseen suunnitteluun

Ilmailu on kehittynyt huimasti sen yli 100 vuotisen historian aikana. Ensiksi lennot lennettiin myötäillen teitä ja jokia. Sen jälkeen suunnistettiin majakalta majakalle.

Pasi huolehtii satojen lentomatkustajien turvallisuudesta, mutta ihastui lennonjohtajan työhön pienien paperilappujen takia – MTV Uutiset vieraili lennonjohdossa selvittämässä, mitä ilmailun kulisseissa tapahtuu


Nykyään kartalle hahmotelluista luotisuorista lentorenteistä ollaan pyristelemässä eroon ja jokaisen lennon reitti on mahdollista suunnitella yksilöllisesti käyttäen hyväksi tuulien suuntia.

Lue myös: Näin lentokoneiden reitit suunnitellaan – Suomi on reitityksen suvereeni edelläkävijä

Nikama kertoo, että Suomen ilmatila jaetaan 14 aluelennonjohdon sektoriin. Liikennevirtojen perusteella määritellään, kuinka moneen sektoriin kunakin aikana ilmatila on tarpeellista jakaa.

– Mitä enemmän lentoja, sitä useampaan osa ilmatilaan jaetaan. Yöllä, kun on vähemmän lentoja, niin koko Suomi voi olla yhdessä ilmatilaosiossa, jota yksi lennonjohtaja hoitaa. 

Vaarat vältetään huolellisella suunnittelulla

Ulkopuolisen silmistä työ vaikuttaa stressaavalta. Nikaman käsien läpi menee päivittäin kymmeniä lentoja. Väärillä tiedoilla sadat lentomatkustajat voivat joutua hengenvaaraan. Nikama kuitenkin kumoaa ennakko-oletukseni. 

– Ei tämä työ ole muuta työtä stressaavampaa. Tarkkuutta se toki vaatii ja ennakkosuunnittelua. 

Nikama korostaa monessa kohtaa, kuinka tärkeässä asemassa ennakkosuunnittelu on.  

– Itsekin sytyn eniten suunnittelusta. Saa tutkia risteäviä lentoratoja ja ottaa selvää ilmatilan osista, joita pitää välttää.

Lue myös: Turun lentokentällä tapahtui syksyllä 2017 vaaratilanne, joka sai viranomaiset reagoimaan – "Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi"

Suomen ilmailu hyvissä käsissä

Nikaman uran aikana vaarallisia ilmatilanteita ei ole ollut. Sää aiheuttaa eniten muutoksia reiteissä. Hankalissa ja äkillisesti muuttuvissa olosuhteissa lennonjohtaja on lentäjän paras kaveri. 

– Me välitämme tietoa säästä ja muiden koneiden muuttuvista reiteistä, mutta lentäjä loppujen lopuksi päättää, millaisen sääilmiön läpi lentää. 

Ongelmissa ollaan silloin kun lentokone ei jostain syystä noudata annettua reittiä.

– Näitä kuitenkin tapahtuu todella harvoin. Ei edes viikoittain. 

Lue myös: Katso animaatio: Näin tapahtui yksi Suomen ilmailualan vakavimmista läheltä piti -tilanteista – kone lähti sivuluisuun kylki edellä, osui kiitotien reunavaloihin

Lisää aiheesta:

Voisiko tavallinen pulliainen lentää lentokonetta toimintaelokuvien tapaan?Pelikaani turbiinissa, ufoja ja revontulia – mitä kaikkea voi nähdä lentokoneen ohjaamosta?Missä lentäjät käyvät vessassa ja saako lennolla nukkua? Lentokapteeni Akseli kertooMiksi lentokoneet eivät vain kaahaa kiinni myöhästymistä? Lentokapteeni Akseli paljastaa syynUhkaako koronan tuoma joutilaana olo jo pilottien lentotaitoa? Näillä keinoin lomautettujen ammattitaito yritetään varmistaa – "Turvallisuuden kanssa ei tehdä kompromisseja"Jopa 3 kilometrin korkeudessa vappupäivänä lentäneet dronet aiheuttivat Helsinki-Vantaalla vaaratilanteita: ”Pahimmillaan seuraukset olisivat voineet olla hyvin vakavat”
LentokoneetFinnairIlmailualaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 15:07
    Liettua

    Liettuassa lentokenttä suljettu – kone suistui tieltä

  • ma05:38
    Lentokentät

    Nämä asiat vaikuttavat siihen, minne suomalaisia lennätetään: Kymmeniä vaihtoehtoja pöydällä

  • 22.11.17:30
    Asekaupat

    USA:ssa F-35-pelko – näin Suomi kommentoi "epätoivottua riskiä"

  • 18.11.05:39
    Yhdysvallat

    Trump: F-35-hävittäjiä Saudi-Arabialle – Israel huolestui

  • 17.11.23:24
    Hävittäjät

    Trump: Yhdysvallat aikoo myydä F-35-hävittäjiä Saudi-Arabialle