Norwegian oli pahassa talousahdingossa jo ennen kohua, joutunut perumaan tänään 48 lentoa: "Jos tasapainoon ei päästä omin avuin, uskon, että kaupat isomman yhtiön kanssa alkavat kiinnostaa"

Indonesian lokakuisen lentoturman ja Etiopian lentoturman yhdistävä tekijä, Boeing 737 MAX on saanut useat lentoyhtiöt lopettamaan turmakoneen käytön toistaiseksi. Myös Euroopan ilmailuviranomainen EASA päätti eilen asettaa lentokieltoon Euroopan ilmatilassa kaikki Boeing 737 MAX -lentokoneet. Nyt lentoyhtiö Norwegian Air Shuttle vaatii korvauksia konevalmistajalta kustannuksista, joita koneen seisottaminen aiheuttaa.

Norwegian on joutunut perumaan pelkästään tänään 48 lentoa, joista viiden lähtöpaikka tai määränpää on ollut Helsinki. Talousvaikeuksissa kamppaileva Norwegian vaatii korvauksia Boeingilta kustannuksista, joita Boeing 737 MAX lentokoneelle asetettu lentokielto aiheuttaa.

– Odotamme, että Boeing maksaa tilanteesta aiheutuvat kustannukset, mutta emme ajattele tällä hetkellä kustannuksia. Tärkein asia on, että voimme auttaa kaikkia matkustajia, joita tilanne koskee, viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson kertoo MTV Uutisille.

Norwegianilla on käytössään noin 160 lentokonetta, joista 18 on nyt kiellettyä konemallia. Yhtiö pyrkii hoitamaan lentoliikenteen järjestelmällä jo olemassa olevalla kalustoaan.

Talousahdinko syvenee

Liikennetekniikan professori Jorma Mäntynen sanoo, että koneen lentokielto syventää jo ennestään talousvaikeuksien kanssa kamppailevan Norwegianin ahdinkoa.

– Tällaista ylimääräistä harmia ei Norwegianille olisi tarvinnut tulla. Kustannuksia aiheutuu, kun lentoja joudutaan perumaan ja etsimään korvaavaa konekalustoa.

Lentoyhtiö Norwegian on pahasti velkaantunut ennen kaikkea aggressiivisen laajentumisen vuoksi. Euroopan markkinoilla toiminut lentoyhtiö on laajentanut toimintaansa Yhdysvaltoihin, Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan.

– Heillä on todella uusi kalusto, jota he ovat ostaneet runsain määrin viime vuosina. Koneiden seisottaminen maksaa yhtiölle.

Mäntynen ei kuitenkaan usko, että yhden konemallin lentokiellolla on romahduttava vaikutus lentoyhtiöön.

– En usko, että se katkaisee kamelin selkää.

Mäntynen muistuttaa, että International Airlines Group on tehnyt useitakin ostostarjouksia lentoyhtiöstä, mutta toistaiseksi kauppoja ei ole syntynyt. Se antaa vihiä, että yhtiö uskoo selviytyvänsä talousvaikeuksista. Yhtiö on toistaiseksi hakenut tasapainoa supistamalla toimintaansa.

– Jos tasapainoon ei päästä omin avuin, uskon, että kaupat isomman yhtiön kanssa alkavat kiinnostaa. Konkurssit ovat yleisiä lentoalalla, mutta en heitä tällä mitään Norwegianin päälle. Uskon, että he itse katsovat sen, kuinka talous saadaan kuntoon.

Sekä Norwegianin että Boeingin pörssikurssit ovat olleet laskussa lentoturman jälkeen.

Lentokielto varotoimenpide

Euroopan ilmailuviranomaisen EASA:n tekemä päätös on harvinainen, mutta ei täysin poikkeuksellinen. Boeingin konemalli 787 Dreamliner asetettiin aikoinaan lentokieltoon litiumakussa havaitun ongelman vuoksi, joka aiheutti koneeseen paloturvallisuusriskin.

– EASA:n päätös on varotoimenpide, sillä ilmailuliikenteessä turvallisuutta pidetään ensisijaisen tärkeänä. Yhdysvaltojen viranomainen FAA ei ole kieltänyt koneilla lentämistä, vaan Boeing on vaadittu päivittämään korkeudensäädön ohjelmistoa ja ohjeistamaan lentäjiään huhtikuun loppuun mennessä.

FAA:n päätös perustuu siihen, että toistaiseksi ei tiedetä, miksi Boeingin kone tippui Etiopiassa. Sama konemalli putosi kuitenkin lokakuussa Indonesiassa ja yhtäläisyydet onnettomuuksien välillä ovat nostaneet esiin epäilyksen, että koneen korkeudensäätöön liittyvässä ohjelmistossa on jokin vika.

– Jos koneen nokka nousee liian korkeaan kulmaan ylöspäin, niin automatiikka ohjaa sitä alas. Jos kone alkaa vetää nokkaa alaspäin tilanteessa, kun se on vaarallista, käy huonosti. Nyt on evidenssiä, että koneessa voi olla tämän tyyppinen vika, mutta tutkimustulokset ovat vielä kovasti kesken.

Lopullisen lentoturmatutkinnan valmistumisessa tulee viemään vielä kuukausia. Mäntynen sanoo, että Norwegian ei välttämättä saa korvauksia, joita se nyt Boeingilta vaatii.

– Jos FAA toteaa, ettei koneessa ole mitään systeemistä vikaa, niin silloin Boeing todennäköisesti vetoaa siihen, että koneen ohjelmistoa on päivitetty ja lentäjiä on ohjeistettu paremmin. Kun Yhdysvalloissa ollaan, tuskin kukaan rahojaan helpolla saa.  

Lue myös:

    Uusimmat