Indonesian lokakuisen lentoturman ja Etiopian lentoturman yhdistävä tekijä, Boeing 737 MAX on saanut useat lentoyhtiöt lopettamaan turmakoneen käytön toistaiseksi. Myös Euroopan ilmailuviranomainen EASA päätti eilen asettaa lentokieltoon Euroopan ilmatilassa kaikki Boeing 737 MAX -lentokoneet. Nyt lentoyhtiö Norwegian Air Shuttle vaatii korvauksia konevalmistajalta kustannuksista, joita koneen seisottaminen aiheuttaa.
Norwegian on joutunut perumaan pelkästään tänään 48 lentoa, joista viiden lähtöpaikka tai määränpää on ollut Helsinki. Talousvaikeuksissa kamppaileva Norwegian vaatii korvauksia Boeingilta kustannuksista, joita Boeing 737 MAX lentokoneelle asetettu lentokielto aiheuttaa.
– Odotamme, että Boeing maksaa tilanteesta aiheutuvat kustannukset, mutta emme ajattele tällä hetkellä kustannuksia. Tärkein asia on, että voimme auttaa kaikkia matkustajia, joita tilanne koskee, viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson kertoo MTV Uutisille.
Norwegianilla on käytössään noin 160 lentokonetta, joista 18 on nyt kiellettyä konemallia. Yhtiö pyrkii hoitamaan lentoliikenteen järjestelmällä jo olemassa olevalla kalustoaan.
Talousahdinko syvenee
Liikennetekniikan professori Jorma Mäntynen sanoo, että koneen lentokielto syventää jo ennestään talousvaikeuksien kanssa kamppailevan Norwegianin ahdinkoa.
– Tällaista ylimääräistä harmia ei Norwegianille olisi tarvinnut tulla. Kustannuksia aiheutuu, kun lentoja joudutaan perumaan ja etsimään korvaavaa konekalustoa.
Lentoyhtiö Norwegian on pahasti velkaantunut ennen kaikkea aggressiivisen laajentumisen vuoksi. Euroopan markkinoilla toiminut lentoyhtiö on laajentanut toimintaansa Yhdysvaltoihin, Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan.
– Heillä on todella uusi kalusto, jota he ovat ostaneet runsain määrin viime vuosina. Koneiden seisottaminen maksaa yhtiölle.
Mäntynen ei kuitenkaan usko, että yhden konemallin lentokiellolla on romahduttava vaikutus lentoyhtiöön.
– En usko, että se katkaisee kamelin selkää.
Mäntynen muistuttaa, että International Airlines Group on tehnyt useitakin ostostarjouksia lentoyhtiöstä, mutta toistaiseksi kauppoja ei ole syntynyt. Se antaa vihiä, että yhtiö uskoo selviytyvänsä talousvaikeuksista. Yhtiö on toistaiseksi hakenut tasapainoa supistamalla toimintaansa.
