Lautasen koko ja eri ruokalajien määrä vaikuttavat pois heitettävän ruoan määrään lounasravintoloissa. Mitä enemmän tarjolla on vaihtoehtoja, sitä enemmän ruokaa lapataan lautaselle ja siitä biojäteastiaan.
Hotelliasiakkaiden aiheuttama ruokahävikki nousi keskusteluun viime viikolla, kun teknologia- ja palveluyhtiö Rauten toimitusjohtaja Tapani Kiiski latasi Twitteriin kuvan neljän naisen jättämästä aamiaissotkusta. Lautaset olivat täynnä syömättä jätettyä ja jopa koskematonta ruokaa.
Hotelliaamiaisten lisäksi hävikkiä syntyy myös lounas- ja buffetravintoloissa, joissa asiakkaat annostelevat itse ruoan lautasilleen.
Rax-ravintoloiden ketjupäällikkö Kari Pietilä sanoo, ettei asiakkaiden aiheuttamaa hävikinmäärää ole tarkasti laskettu.
– Keittiöpuolella hävikin määrää pystytään aika hyvin hallitsemaan oikeilla valmistusmäärillä, mutta asiakkaiden aiheuttamaa hävikkiä emme ole koskaan laskeneet. Toki myyntikatteissamme on tietty oletus, ja saamme joka kuukausi tietoa siitä, mitä ainekäyttö per asiakas on, mutta emme tiedä, kuinka paljon siitä ruokamäärästä päätyy vatsalaukkuun.
– Olemme havainneet, että toiset syövät lautasen hernettä myöten tyhjäksi, ja toiset taas jättävät esimerkiksi pizzanreunat tavan vuoksi syömättä, koska he ovat sitä mieltä, että reunoja ei kuulu syödä.
