Mainos

Yhden aikakauden loppu: McDonald'sin Happy Meal -aterioihin perusteellinen muutos

McDonald’sin Happy Meal -lelut uudistuvat, kertoo muun muassa uutistoimisto AP.

Videolla: Tiesitkö tämän Happy Meal -kikan?

Pikaruokajätti McDonald’s aikoo omien sanojensa mukaan "vähentää radikaalisti" muovin määrää Happy Meal -leluissaan vuoteen 2025 mennessä. Päätös koskee ketjun ravintoloita koko maailmassa.

Pikaruokaketju työskentelee nyt lelufirmojen kanssa kehitelläkseen uusia, ympäristöystävällisempiä leluja. Suunnitelmissa ovat muun muassa kolmiulotteiset pahviset supersankarit, joita lapset voisivat rakentaa sekä kasvipohjaisilla tai kierrätetyillä osilla varustetut lautapelit.

– Alkaen nyt ja vaiheittain ympäri maailman, vuoteen 2025 mennessä tavoitteenamme on, että jokainen myyty Happy Meal -lelu on kestävän kehityksen mukainen ja valmistettu uudistuvista, kierrätetyistä tai sertifioiduista materiaaleista, McDonald’sin omassa tiedotteessa todetaan.

Ensimmäiset Happy Meal -lastenateriat tulivat ravintoloihin Yhdysvalloissa vuonna 1979. McDonald’sin lastenateria ponkaisi kansainvälisille markkinoille, kun ateria rantautui Australiaan, Hong Kongiin ja Uuteen-Seelantiin vuonna 1982.

McDonald’s selvittää myös, voisiko vanhat muovilelut kierrättää ja tehdä niistä ravintolalle uusia tarjottimia.

McDonald’s myy vuosittain yli miljardi lelua. Ketjun tavoitteena on vähentää uuden muovin käyttöä jopa 90 prosenttia verrattuna vuoden 2018 käyttömäärään. Tällä hetkellä jo esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Irlannissa McDonald’sin Happy Meal -ateriasta saa ainoastaan pehmolelun, paperipohjaisen lelun tai kirjan. Burger King puolestaan luopui muovileluista Briteissä vuonna 2019. Suomessa lelun tilalle on voinut valita kirjan vuodesta 2019 lähtien.

Näin Happy Meal -ateriaa on uudistettu aiemmin Suomessa

McDonald'sin lastenateriaa on uudistettu muutenkin vuosien varrella ahkerasti. Kerroimme lokakuussa 2019 Suomen McDonald'sin Happy Meal -aterioihin tulevista vegaanisista vaihtoehdoista. 

Lisäksi lastenaterian tuotekuvista on vuodesta 2013 lähtien jätetty pois virvoitusjuoma, koska on haluttu kannustaa asiakkaita valitsemaan juomavaihtoehdoksi maito, tuoremehu tai vesi.

Suomen McDonald’sin viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoi vuonna 2019 MTV:lle myös kaikkien aikojen suosituimmasta Happy Meal -lelukampanjasta.

– Yli 15 vuoden kokemuksella voin kertoa, että yksi kampanja on ollut kaikkien aikojen potinräjäyttäjä, Ryhänen kertoi tuolloin.

Lähteet: AP, McDonald's

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja