Hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita on syöty Suomessa jo 30 vuotta.
Kariniemen hunajamarinoidut broilerin fileesuikaleet ovat pitäneet pintansa jo 30 vuotta. Laman aikana, vuonna 1992 lanseerattuja suikaleita myydään yhä liki 4 miljoonaa pakkausta vuodessa, eli lähes 11 000 pakkausta päivässä. Sittemmin omat hunajamarinoidut broilerinsa ovat lanseeranneet muutkin valmistajat ja brändit, kuten Atria, Pirkka ja Kotimaista.
Fileesuikaleista alkanut menestystaival on poikinut tähän päivään jopa 12 erilaista hunajamarinoitua tuotetta.
Hunajamarinadin isä ja Kariniemen tuotekehityksen "grand old man" Vesa Saarenmaa kertoi keskiviikkona lehdistötilaisuudessa, miten tuote syntyi ja mikä siinä vetoaa suomalaisiin kuluttajiin yhä vuosikymmenten jälkeen.
Pakastekanasta tuorelihaan ja mullistavaan uutuuteen
Hunajamarinoidut broilerisuikaleet mullistivat arkikokkauksemme 90-luvun alussa, mutta vasta 1980-luvun puolen välin jälkeen suomalaisilla oli ylipäätään mahdollisuus ostaa tuoretta broilerin lihaa. Siihen asti jouduimme tyytymään lähinnä kokonaisiin pakastettuihin broilereihin.
– Se oli sellainen kolmen päivän homma: perjantaina ostettiin ja sunnuntaina syötiin, Saarenmaa vitsailee pakastetuotteen sulatusprosessista.
Tuoretuotteet yleistyivät nopeasti kun teollisuudessa ryhdyttiin investoimaan paloittelu- ja pakkauskoneisiin.
Broilerin lihaa ei kuitenkaan juuri syöty ja jos syötiin, sitä valmistettiin uunissa ja lopputulos oli Saarenmaan mukaan lähes aina samanlaista. Tuotekehitystiimi alkoi pohtimaan, miten suomalaiset saataisiin syömään siipikarjaa useammin ja mikä olisi sellainen raaka-aine, josta voitaisiin kokata ruokaa helposti arjessa.

