Mainos
Mainos

Ex-työntekijät paljastavat: 7 asiaa, joita ei koskaan saisi tehdä pikaruokaravintolassa – ethän sorru näihin?

Insider-uutissivusto kysyi pikaruokaravintoloiden työntekijöiltä, millainen asiakkaan käytös saa henkilökunnan pinnan kireälle.

Pikaruokaravintoloiden tarkoitus on saada asiakkaalle tuote mahdollisimman nopeasti. Osittain sen johdosta ravintolat voivat olla todella ruuhkaisia ja työntekijät joutuvat painamaan pitkiä työvuoroja kiireisessä ympäristössä.

Joskus asiakkaat käyttäyvät törkeästi niin työntekijöitä kuin ravintolaa kohtaan, koska oma kiire menee muiden etusijalle.

Insider-uutissivusto selvitti entisiltä pikaruokaravintoloiden työntekijöiltä millaiset tavat ärsyttävät henkilökuntaa kaikista eniten.

Lue alhaalta mitä nämä asiat oikein ovat: 

1. Työntekijöille huutaminen ja raivoaminen

Usein ei ole pelkästään henkilökunnan vika, että tilauksissa kestää. On hyvien käytöstapojen mukaista kunnioittaa minkä tahansa työpaikan, jopa pikaruokaravintoloiden, työntekijöitä.

Steve Stewart on entinen pikaruokaravintolan työntekijä. Steven mukaan töykeä käyttäytyminen työntekijöitä kohtaan on takuuvarma keino saada heidät vihaamaan asiakasta.

– Kaikista hirvein virhe on, että olet malttamaton ja töykeä työntekijöille. Jotkut ihmiset käyttäytyvät niin kuin pikaruokaloiden työntekijät olisivat roskaa. Sitä he eivät ole, sanoo Steve. 

Pikaruokaravintoloissa työskentely on usein kiireistä ja raskasta. Ei ole pelkästään työntekijöiden vastuulla, jos jono jatkuu ulos asti jo toista tuntia, eikä kassalla ole kuin kaksi ihmistä töissä. Huutavat asiakkaat eivät aina paranna henkilökunnan työtahtia, vaan päinvastoin huono käytös saattaa jopa laskea työmotivaatiota. 

Jos siis alat huutamaan kassalle siitä, kuinka hidasta palvelu on, yritä myös muistaa, että hekin ovat vain ihmisiä tekemässä työtään.

2. Kun viimein ruuhkassa pääsee kassalle eikä tiedä mitä haluaa syödä

Rodney Aeria, entinen kassatyöntekijä suuressa pikaruokaketjussa, sanoo yhdeksi ärsyttäväksi asiaksi sen, kun asiakas odottaa kassalle asti miettiäkseen mitä voisi tilata.

Toki ymmärrettävää on laajan valikoiman valinnanvaikeus, mutta jos ravintola on ihan tupaten täynnä, työntekijät toivoisivat homman sujuvan mutkattomasti.

– Asiakkaat, jotka eivät osaa päättää mitä he haluavat ennen heidän vuoroaan, ärsyttävät kassaa. Kyse ei ole siitä, että se ärsyttäisi ainoastaan työntekijöitä, mutta selvästi myös muita jonottavia asiakkaita ärsyttää pitkä empiminen kassalla, Rodney sanoo. 

3. Vaatimusten esittäminen ja erikoisten ruokien tilaaminen, jotka selkeästi hidastavat koko keittiötä

Pienet muutokset, kuten vaikka suolakurkun poistaminen hampurilaisesta, eivät ole iso asia.

Mutta kun asiakas tilaa kasan hampurilaisia, joista yksi on ilman pihviä ja sinappia, toinen ilman salaattia tai tomaattia mutta extramajoneesilla, ja kolmas tahdotaan tuplapekonilla sämpylät kevyesti paahdettuna, se saattaa kiireisessä ravintolassa hidastaa keittiön työskentelyä.

– Kaikista ärsyttävin asia pikaruokaravintola-alalla on ehdottomasti asiakkaat, jotka tekevät outoja pyyntöjä ruokiinsa, sanoo Rodney. Rodneyn mukaan tietyt lisäykset tai täytteet, jotka joudutaan valmistamaan tietyllä tavalla, saa henkilökunnan ärsyyntymään.

Kaiken kukkuraksi, jos tilaus vielä menee jostain syystä väärin, joudutaan kaikki aloittamaan alusta ja työntekijöille tulee lisää turhaa työtä.

4. Mauste- ja ketsuppipussien kysyminen myyjältä selvästi omaan käyttöön

Ei todellakaan ole rikos kysyä muutamaa ylimääräistä ketsuppipussia ranskalaisille, mutta siinä on veteen piirretty viiva haluaako täydentää omaa ateriaa vai viedä ilmaistavaraa omaan keittiöön.

– Välineet ja mausteet ovat aina yhtä ateriakertaa varten. Meillä kävi aina asiakkaat kysymässä kerralla kuutta pussia ketsuppia. Joskus selkeästi kotiin on lähtenyt mukaan lautasliinoja, aterimia, suolaa ja pippuria, Beverly kertoo.

Beverly sanoo, että ei ole mitään ärsyttävämpää kuin se, että asiakas täyttää laukkunsa ravintolan tarvikkeilla ja mausteilla. On kuitenkin työntekijöiden vastuulla, että yrityksen varastoluvut täsmäävät todellisuuden kanssa. Yritykselle voi tulla yllättävää tappiota sadoista kadonneista ketsuppikupeista.

5. Kun kaikki tarjottimet jätetään pöytään syömisen jälkeen

On kohteliasta siivota omat jälkensä, myös pikaruokaravintolassa. Vaikka pikaruokalat eivät ole sama asia kuin huippuravintolat, niin se ei tarkoita, että peruskäytöstavat täytyisi unohtaa kotiin.

– On niin raivostuttavaa, kun asiakkaat eivät siivoa jälkiään, jättävät tarjottimet ympäriinsä ja puoliksi syödyt ruoat lojumaan pöydälle, Rodney sanoo.

Rodneyn mukaan asiakkaat eivät ole usein tietoisia siitä, että heidän kuuluisi itse viedä tarjottimet pois. On kuitenkin ilmiselvää, että työntekijöille jää enemmän aikaa huolehtia salin kokonaissiisteydestä, kuten lattioiden harjaamisesta tai pöytien pyyhkimisestä, jos asiakkaat ojentaisivat hieman auttavaa kättään.

6. Vessojen käyttäminen ilman, että ostaa mitään

Moni asiakkaista on varmasti sortunut tähän kovassa hädässä. Kuitenkin jos asiakas säännöllisesti käy samassa ravintolassa vain käyttämässä vessaa, henkilökunta kyllä huomaa sen.

– On eri asia käyttää sitä oikeassa hädässä, mutta on eri asia käyttää vessoja jatkuvasti ostamatta mitään, kun maksavat asiakkaat taas joutuvat jonottamaan vuoroaan sen takia kauemmin, sanoo Beverly Friedmann. Beverly on myös entinen pikaruokaravintolan työntekijä.

– Tämä myös luo ylimääräistä työtä henkilökunnalle sekä pääsärkyä.

Beverly sanoo, että jos löydät itsesi jatkuvasti käyttämästä saman ravintolan vessaa ilman ostoksia, niin työntekijät arvostaisivat, jos edes joskus ostaisi jotain pientä sen takia.

7. Hämmentyneet lapset tilaamassa hämmentäviä annoksia

Usein on melko sympaattista, jos vanhemmat antavat lasten itse tilata ruokansa ja samalla harjoitella itsenäisyyttä. Mutta joskus lapsi voi olla niin hukassa päättämisen kanssa, että jo muutkin ihmiset jonossa turhautuvat odotteluun.

– Ymmärrän, että vanhemmat haluavat lasten itse tilaavan ruoan ja saavan juuri sitä mitä haluavat. Mutta jos lapsi on selkeästi liian ujo tai ei yhtään tiedä mitä haluaa, älä pidättele jonoa vaan tilaa lastesi puolesta, sanoo entinen kassatyöntekijä Carlee Linden.

Carleen mukaan lounas- tai päivällisruuhkassa vanhempien kannattaa käskeä lasta päättämään jo ennen kassalle menoa mitä he haluavat ja vanhempien itse pitäisi tehdä tilaus. Ja jos ei ole jonoa, lapset voivat silloin tehdä itse tilauksensa.

Lähteet: Insider

 ***

Hurmaava video! Päiväkodinlapset testaavat ravintolaruokaa: 


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja