Joudutko huutamaan tilauksesi tarjoilijalle tai kassalle? Etkö kuule, mistä pöydässä keskustellaan aterian äärellä? Ravintolat voivat olla meluisia, mutta sille löytyy myös syynsä.
Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin kokin ja tarjoilijan työstä nykypäivänä.
Kova melutaso ravintoloissa ei ole ainoastaan harmin aihe, mutta myös terveysriski – varsinkin ravintoloissa työskenteleville. Pitkäaikainen altistuminen yli 70 tai jopa 80 desibelin melulle huonontaa kuuloa ajan myötä.
Ravintoloiden meluisuus johtuu osittain trendeistä ravintoloiden sisustuksissa ja palvelusuunnittelussa. Yksikään ravintolan omistaja tuskin haluaa vaarantaa työntekijöidensä tai asiakkaidensa kuuloa, mutta hälyisyyden syiden nostaminen esille on yksi tapa edistää keskustelua.
Yritä näitä kikkoja, jos ravintolan meluisuus häiritsee
- Kaikki pöydät eivät ole tasaveroisia ravintolassa. Pyydä mahdollisuutta vaihtaa hiljaisempaan pöytään, jos koet melun häiritsevän. Voit myös yrittää varata pöydän valmiiksi rauhallisemmasta kohdasta salia.
- Jos musiikki soi liian kovalla, pyydä henkilökuntaa laittamaan sitä hiljemmalle. Et välttämättä ole ainoa asiakas, jonka korvat ovat kovilla.
- Valita melusta. Jos ravintoloitsija tai ravintolapäällikkö saa tarpeeksi valituksia liian kovasta melusta ravintolassaan, saattavat he tajuta tehdä ongelmalle jotain.
- Jos huomaat toisten ravintoloiden olevan aina selvästi hälyisempiä kuin toiset, suosi omille korvillesi sopivia paikkoja.
1. Kukaan ei halua ravintolaa, jossa on hiljaista kuin haudassa
Meluisuus ravintoloissa on osittain harkittua. Ravintolan julkisuuskuvaan sopivan musiikin soittaminen kovalla saa paikan tuntumaan eloisalta ja trendikkäältä.

