Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ravintoloiden työntekijät paljastavat: Näin sinun pitäisi oikeasti käyttäytyä ravintolassa

Hallitsetko sinä ravintolakäyttäytymisen kirjoittamattomat säännöt?
Hallitsetko sinä ravintolakäyttäytymisen kirjoittamattomat säännöt?Shutterstock
Julkaistu 08.04.2016 19:55

MTV LIFESTYLE

Ravintola-ammattilaisten neuvoilla teet ravintolaillastasi onnistuneemman.

Ravintolaillallinen on monille tapaus, johon ladataan paljon odotuksia. Ulkona syömiseen ei kuitenkaan kannata suhtautua liian tiukkapipoisesti.

Washington Post kokosi Redditistä ravintola-ammattilaisten kokemuksia siitä, miten asiakkaat voivat vaikuttaa illallisen onnistumiseen myös omalla käytöksellään.

Huomioi seuralaisesi

Älypuhelinten aikakaudella kännykkä on monilla jatkuvasti hyppysissään. Annoksesta voi halutessaan ottaa kuvan sosiaaliseen mediaan, mutta kännykkää ei ole soveliasta hypistellä koko ajan. Parasta olisi, jos malttaisit pitää näppisi erossa elektroniikasta koko illallisen ajan.

Läppärin nostaminen ravintolapöydälle ei todellakaan ole soveliasta. Illallisella päähuomion tulisi olla pöytäseuralaisissa, ei elektroniikassa.

Joskus asiakkaat keskittyvät toisiinsa vähän liikaakin, kertoo ravintolapäällikkö Joseph Cerione. Jos ravintolapöydän tunnelma menee liian intiimiksi, se on kiusallista sekä henkilökunnalle että muille asiakkaille.

Myös G.W. Sundmansissa asiakkaiden keskinäinen kanssakäyminen yltyi aikanaan turhan tiiviiksi. Ravintoloitsija kertoi Makuja.fille, että henkilökunta joutui hämmentävän usein puuttumaan asiakkaiden seksipuuhiin ravintolan vessassa.

Hans Välimäki
helmikuussa

Huomioi tarjoilija

Ravintolapöydässä keskustelu tulisi osata keskeyttää siksi aikaa, kun tarjoilija tulee ottamaan tilausta tai kertomaan annoksista. Tarjoilijan kannalta on kiusallista, jos hän ei pysty ottamaan tilausta vastaan, kun asiakkailla on juttu kesken.

Asiakkaiden ei kuitenkaan pidä tehdä tarjoilijan työtä. Vaikka tuntuisi kohteliaalta kasata ja ojentaa tarjoilijalle tyhjiä lautasia, on parempi antaa hänen tehdä se itse. Tarjoilijat ovat ammattilaisia, ja tietävät kyllä mitä tekevät.

Älä keksi ruoka-annoksia uudelleen

Ravintoloissa osataan ottaa allergiat ja erikoisruokavaliot tarvittaessa huomioon. Annoksista voidaan myös jättää jokin ainesosa pois vain siksi, ettet yksinkertaisesti pidä siitä, mutta älä yritä naamioida makumieltymyksiäsi allergiaksi.

Ole kuitenkin kohtuullinen toiveissasi. Kokit ovat miettineet annoskokonaisuudet tarkkaan, eikä ole soveliasta vaatia heitä toteuttamaan annosta täysin uusista lähtökohdista.

Allergioista ja erikoisruokavalioista olisi hyvä kertoa jo pöytävarausta tehtäessä, jotta keittiössä osataan varautua tekemään sinulle sopiva annos.

Anna palaute paikan päällä

Jos annoksessa on jotain vikaa, tai olet muuten vain tyytymätön saamaasi palveluun, kerro siitä heti. Henkilökunta haluaa sinun olevan tyytyväinen, ja jos jokin on pielessä, sitä on hankalampi korjata jälkikäteen.

– Siitä olisin todella kiitollinen, että annat palautteen ennen kuin olet syönyt, heti kun huomaat, että annoksessa on jotain vikaa. Ei siinä tarvitse olla edes virhettä, mutta jos et vain pidä mausta. Ilmoita se heti, ja vaihdetaan se mahdollisimman nopeasti, niin kaikilla on hyvä mieli, ravintoloitsija Henri Alén kommentoi Makuja.fille maaliskuussa.

Kun ravintolalle annetaan mahdollisuus korjata virhe samantien, kaikki ovat tyytyväisempiä.

Ole joustava

Kaikki eivät voi saada pöytävarausta parhaaseen illallisaikaan. Ravintola pystyy palvelemaan asiakkaitaan paremmin, jos osa asiakkaista on valmis aloittamaan illallisen hieman aikaisemmin tai myöhemmin.

Kun pöytävaraus on tehty, koko seurueen tulisi saapua paikalle hyvissä ajoin. Pahinta on jättää pöytävaraus käyttämättä kokonaan peruuttamatta varausta etukäteen.

Ota rennosti

Älä ota ravintolakäyntiä liian vakavasti. Myös Hans Välimäki kehottaa jättämään tiukkapipoisuuden kotiin.

– Minun mielestäni tiukkapipoisuuden voisi jättää ravintolaan mennessä kotiin ja muistaa sen, että ruoka on muiden ihmisten tekemää, ja että he tekevät sitä elääkseen ja ammattimaisella asenteella, Välimäki kommentoi Makuja.fille helmikuussa

Positiivisella asenteella pääsee pitkälle. Syö, juo ja nauti!

Osittainen lähde: Washington Post

Lisää aiheesta:

Pahimmat ja törkeimmät asiat, joita asiakkaat tekevät ravintoloissa – ethän ikinä toimi näin?Viisi tyypillistä, mutta ärsyttävää tapaa! Älä sorru näihin ravintolassa – ja saat parempaa palveluaEntinen tarjoilija paljastaa: Näistä merkeistä tunnistat huonon ravintolan"Painukaa h****ttiin ja syökää tavallista ruokaa" – 5 painajaismaista asiakasta ravintoloistaÄlä koskaan sano näitä asioita tarjoilijalle Tällaista käytöstä ravintoloiden henkilökunta vihaa
RavintolatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • Eilen18:26
    Ruoka

    Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2025: Tässä ovat uudet Suomen mestarit!

  • to10:15
    Ruoka

    Suomalainen donitsiketju vakavissa vaikeuksissa

  • 17.10.07:55
    Ruoka

    Jesse odotti Foodoran tilausta lähes kaksi tuntia – taustalta paljastui erikoinen toimintatapa: "Kusevat ravintoloiden muroihin"

  • 9.10.17:04
    Espoo

    IL: Alaston nuori nainen tuli espoolaisravintolaan kesken lounaan ja alkoi huutaa

  • 9.10.16:19
    Ruoka

    Taas yksi tunnettu ravintolayhtiö ongelmissa