Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tällaista käytöstä ravintoloiden henkilökunta vihaa

Ravintoloiden henkilökunta saattaa kokea tietyt käytösmallit ärsyttävinä.
Ravintoloiden henkilökunta saattaa kokea tietyt käytösmallit ärsyttävinä.Shutterstock
Julkaistu 30.06.2016 19:58

MTV LIFESTYLE

Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat hermostuttaa ravintolan henkilökuntaa pienillä teoilla – huomaamattasi asiaa ollenkaan.

Moni saattaa tietämättään käydä ravintolan henkilökunnan hermoille. Ravintolan henkilökunta tekee toki työtään tiettyyn pisteeseen saakka, mutta on hyvä tiedostaa, millainen käytös voi tuntua henkilökunnan mielestä ikävältä.

Pöytävarauksen puuttuminen

Asiakas tömistelee sisään täpötäyteen ravintolaan ilman pöytävarausta, ja olettaa silti saavansa ravintolan parhaan pöydän. Joutuessaan ainoaan vapaaseen pöytään hämärään nurkkaukseen asiakas alkaa kovaäänisesti marisemaan huonosta pöydästä.

Epäselvä tilaus

Tämä on tyypillistä varsinkin ranskalaisissa ja italialaisissa ravintoloissa. Tarjoilija näyttää hämmentyneeltä, kun asiakas yrittää lausua vieraskielistä sanaa vailla mitään havaintoa kielen lausumissäännöistä. Vinkki: Jos et tiedä, miten joku sana lausutaan, tilaa annoksesi numerolla, joka on annoksen edessä. 

Hovimestarin sivuuttaminen

Tämä on ravintolan henkilökunnan kannalta kaikkein raivostuttavin tapa. Siihen on syynsä, miksi ravintolaan on palkattu erikseen hovimestari. Odota ihan rauhassa ovella, että sinut ohjataan pöytään. Aikaa kuluu tuplasti enemmän, jos kuvittelet voivasi nopeuttaa tilannetta valitsemalla itse pöydän. 

Kaiken pyytäminen kypsänä

On ihan ok pyytää pihvi kypsänä, mutta kaikkea ei silti ole tarkoitettu läpiasti kypsennettäväksi. Esimerkiksi sushia, tartaria, parmankinkkua tai carpacciota ei ole mahdollista saada kypsänä, koska ne on tarkoitettu syötäväksi raakana. Jos haluat välttämättä syödä kypsää ruokaa, niin älä tilaa raakana syötäväksi tarkoitettua annosta. Kysy mieluummin tarjoilijalta annossuositusta. Hän osaa varmasti neuvoa sinulle annoksen, joka maistuu hyvältä kypsänä. 

Ruokalistan huolimaton tarkastelu

Tyypillistä on, että asiakas valitsee annoksen sokkona ja valittaa sitten jälkikäteen, ettei oikeastaan edes pidä sienistä, eikä olisi halunnut annokseensa sieniä. Jos menussa on selvästi mainittu, että annoksessa on sieniä, niin syy pettymykseen on kyllä ihan asiakkaan itsensä. 

Melusta valittaminen

Jos ravintola on viimeistä paikkaa myöten täynnä, on typerää valittaa tarjoilijalle, että melutaso on liian korkea. On selvää, että henkilökunta ei mahda mitään volyymin tasolle. Jos haluat hiljaisuutta, valitse hiljainen ja pieni ravintola. 

Pöydän vaihtaminen ilmoittamatta

Huomaat, että ikkunan vieressä on sittenkin vapaa pöytä, ja päätät muuttaa annoksesi, drinkkisi ja muiden tavaroidesi kanssa vapaaseen pöytään lupia kyselemättä. Aiheutat muuttotoimenpiteelläsi häiriötä muille asiakkaille ja saat takuuvarmasti henkilökunnan vihaisen katseen niskaasi koko loppuillaksi.

Se mukavan näköinen ikkunapöytä on ehkä varattu jollekin toiselle asiakkaalle, ja henkilökunta joutuu luultavasti pulaan sinun pöytävarkautesi takia. Lisäksi aiheutat loputtomasti muutakin vaivaa. Ruokatilauksesi yhteydessä keittiöön on ilmoitettu pöytänumerosi, jotta ruoan tuova tarjoilija tietää tulla oikeaan pöytään. Jos vaihdat pöytää kesken illan, pöytänumerot menevät sekaisin. Älä siis ihmettele, jos tarjoilija ei ymmärräkään tuoda tilaamiasi ranskanperunoita oikeaan pöytään. 

Keittiössä vierailu

Jos annoksesi ei ole mieleisesi, kerro se tarjoilijalle. Hän varmasti mielellään vie annoksen takaisin keittiöön, ja tuo sinulle uuden tilalle. Älä missään nimessä painele vihaisena keittiöön valittaaksesi suoraan kokille. Keittiö on alue, joka on tarkoitettu vain henkilökunnalle. 

Valitus vasta ruoan jälkeen

Jos ruoassasi on vikaa, niin nosta kissa pöydälle saman tien maistettuasi sitä. Jos syöt annoksen viimeistä murua myöten loppuun asti ennen valittamista, niin et ole oikeutettu saamaan annoksestasi mitään alennusta tai muuta korvausta. Tämä on ihan sama asia, kuin jos ostaisit vaatekaupasta farkut, käyttäisit niitä vuoden päivät ja yrittäisit sitten palauttaa ne ”vian” takia. 

Allergioiden piilottelu

Jos olet allerginen mille tahansa ruoka-aineelle, ilmoita se tarjoilijalle heti kun mahdollista. Älä vain oleta, että annoksessasi ei varmaankaan ole sitä. Ruokalistassa ei välttämättä mainita kaikkia ainesosia, mitä ruoan kokkaamisessa on käytetty. Älä siis nolostele allergioiden ilmoittamista henkilökunnalle. Hyvälle ravintolalle on kunnia-asia pitää huolta, että asiakas saa juuri hänelle sopivan ruoka-annoksen ilman tukehtumisriskiä.   

Lasten meluaminen

Lapset ovat tottakai tervetulleita ravintolaan. Ole kuitenkin ystävällinen, ja opeta lapsillesi, mitä ravintolassa saa ja mitä ei saa tehdä. Ei esimerkiksi ole suotavaa antaa lasten mönkiä toisten asiakkaiden pöytien alla tai heitellä ruokaa seinille. 

Aikuisten meluaminen

Liian humalassa oleva aikuinen on vielä pahempi ongelma, kuin mekastavat lapset. 

Lähde: The Daily Meal

Lisää aiheesta:

Pahimmat ja törkeimmät asiat, joita asiakkaat tekevät ravintoloissa – ethän ikinä toimi näin?Ex-työntekijät paljastavat: 7 asiaa, joita ei koskaan saisi tehdä pikaruokaravintolassa – ethän sorru näihin? Viisi tyypillistä, mutta ärsyttävää tapaa! Älä sorru näihin ravintolassa – ja saat parempaa palveluaÄlä koskaan sano näitä asioita tarjoilijalle Ravintoloiden työntekijät paljastavat: Näin sinun pitäisi oikeasti käyttäytyä ravintolassaTOP 10: Ravintoloiden ärsyttävimmät asiakkaat – et kai ole yksi heistä?
RavintolatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • Eilen17:43
    Ruoka

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • pe15:05
    Huijaukset

    Poliisi: Tampereen feikkiravintolaa operoitiin Afrikasta

  • to13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja

  • to11:26
    Ruoka

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin

  • ke12:37
    Ruoka

    Michelin-tähtiin kohumuutos täysin puskista: "Uskon, että on voitu saada huijaamalla"