Tällaista käytöstä ravintoloiden henkilökunta vihaa

ravintola (2)
Ravintoloiden henkilökunta saattaa kokea tietyt käytösmallit ärsyttävinä. Shutterstock

Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat hermostuttaa ravintolan henkilökuntaa pienillä teoilla – huomaamattasi asiaa ollenkaan.

Moni saattaa tietämättään käydä ravintolan henkilökunnan hermoille. Ravintolan henkilökunta tekee toki työtään tiettyyn pisteeseen saakka, mutta on hyvä tiedostaa, millainen käytös voi tuntua henkilökunnan mielestä ikävältä.

Pöytävarauksen puuttuminen

Asiakas tömistelee sisään täpötäyteen ravintolaan ilman pöytävarausta, ja olettaa silti saavansa ravintolan parhaan pöydän. Joutuessaan ainoaan vapaaseen pöytään hämärään nurkkaukseen asiakas alkaa kovaäänisesti marisemaan huonosta pöydästä.

Epäselvä tilaus

Tämä on tyypillistä varsinkin ranskalaisissa ja italialaisissa ravintoloissa. Tarjoilija näyttää hämmentyneeltä, kun asiakas yrittää lausua vieraskielistä sanaa vailla mitään havaintoa kielen lausumissäännöistä. Vinkki: Jos et tiedä, miten joku sana lausutaan, tilaa annoksesi numerolla, joka on annoksen edessä. 

Hovimestarin sivuuttaminen

Tämä on ravintolan henkilökunnan kannalta kaikkein raivostuttavin tapa. Siihen on syynsä, miksi ravintolaan on palkattu erikseen hovimestari. Odota ihan rauhassa ovella, että sinut ohjataan pöytään. Aikaa kuluu tuplasti enemmän, jos kuvittelet voivasi nopeuttaa tilannetta valitsemalla itse pöydän. 

Kaiken pyytäminen kypsänä

On ihan ok pyytää pihvi kypsänä, mutta kaikkea ei silti ole tarkoitettu läpiasti kypsennettäväksi. Esimerkiksi sushia, tartaria, parmankinkkua tai carpacciota ei ole mahdollista saada kypsänä, koska ne on tarkoitettu syötäväksi raakana. Jos haluat välttämättä syödä kypsää ruokaa, niin älä tilaa raakana syötäväksi tarkoitettua annosta. Kysy mieluummin tarjoilijalta annossuositusta. Hän osaa varmasti neuvoa sinulle annoksen, joka maistuu hyvältä kypsänä. 

Ruokalistan huolimaton tarkastelu

Tyypillistä on, että asiakas valitsee annoksen sokkona ja valittaa sitten jälkikäteen, ettei oikeastaan edes pidä sienistä, eikä olisi halunnut annokseensa sieniä. Jos menussa on selvästi mainittu, että annoksessa on sieniä, niin syy pettymykseen on kyllä ihan asiakkaan itsensä. 

Melusta valittaminen

Jos ravintola on viimeistä paikkaa myöten täynnä, on typerää valittaa tarjoilijalle, että melutaso on liian korkea. On selvää, että henkilökunta ei mahda mitään volyymin tasolle. Jos haluat hiljaisuutta, valitse hiljainen ja pieni ravintola. 

Pöydän vaihtaminen ilmoittamatta

Huomaat, että ikkunan vieressä on sittenkin vapaa pöytä, ja päätät muuttaa annoksesi, drinkkisi ja muiden tavaroidesi kanssa vapaaseen pöytään lupia kyselemättä. Aiheutat muuttotoimenpiteelläsi häiriötä muille asiakkaille ja saat takuuvarmasti henkilökunnan vihaisen katseen niskaasi koko loppuillaksi.

Se mukavan näköinen ikkunapöytä on ehkä varattu jollekin toiselle asiakkaalle, ja henkilökunta joutuu luultavasti pulaan sinun pöytävarkautesi takia. Lisäksi aiheutat loputtomasti muutakin vaivaa. Ruokatilauksesi yhteydessä keittiöön on ilmoitettu pöytänumerosi, jotta ruoan tuova tarjoilija tietää tulla oikeaan pöytään. Jos vaihdat pöytää kesken illan, pöytänumerot menevät sekaisin. Älä siis ihmettele, jos tarjoilija ei ymmärräkään tuoda tilaamiasi ranskanperunoita oikeaan pöytään. 

Keittiössä vierailu

Jos annoksesi ei ole mieleisesi, kerro se tarjoilijalle. Hän varmasti mielellään vie annoksen takaisin keittiöön, ja tuo sinulle uuden tilalle. Älä missään nimessä painele vihaisena keittiöön valittaaksesi suoraan kokille. Keittiö on alue, joka on tarkoitettu vain henkilökunnalle. 

Valitus vasta ruoan jälkeen

Jos ruoassasi on vikaa, niin nosta kissa pöydälle saman tien maistettuasi sitä. Jos syöt annoksen viimeistä murua myöten loppuun asti ennen valittamista, niin et ole oikeutettu saamaan annoksestasi mitään alennusta tai muuta korvausta. Tämä on ihan sama asia, kuin jos ostaisit vaatekaupasta farkut, käyttäisit niitä vuoden päivät ja yrittäisit sitten palauttaa ne ”vian” takia. 

Allergioiden piilottelu

Jos olet allerginen mille tahansa ruoka-aineelle, ilmoita se tarjoilijalle heti kun mahdollista. Älä vain oleta, että annoksessasi ei varmaankaan ole sitä. Ruokalistassa ei välttämättä mainita kaikkia ainesosia, mitä ruoan kokkaamisessa on käytetty. Älä siis nolostele allergioiden ilmoittamista henkilökunnalle. Hyvälle ravintolalle on kunnia-asia pitää huolta, että asiakas saa juuri hänelle sopivan ruoka-annoksen ilman tukehtumisriskiä.   

Lasten meluaminen

Lapset ovat tottakai tervetulleita ravintolaan. Ole kuitenkin ystävällinen, ja opeta lapsillesi, mitä ravintolassa saa ja mitä ei saa tehdä. Ei esimerkiksi ole suotavaa antaa lasten mönkiä toisten asiakkaiden pöytien alla tai heitellä ruokaa seinille. 

Aikuisten meluaminen

Liian humalassa oleva aikuinen on vielä pahempi ongelma, kuin mekastavat lapset. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!