Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat hermostuttaa ravintolan henkilökuntaa pienillä teoilla – huomaamattasi asiaa ollenkaan.
Moni saattaa tietämättään käydä ravintolan henkilökunnan hermoille. Ravintolan henkilökunta tekee toki työtään tiettyyn pisteeseen saakka, mutta on hyvä tiedostaa, millainen käytös voi tuntua henkilökunnan mielestä ikävältä.
Pöytävarauksen puuttuminen
Asiakas tömistelee sisään täpötäyteen ravintolaan ilman pöytävarausta, ja olettaa silti saavansa ravintolan parhaan pöydän. Joutuessaan ainoaan vapaaseen pöytään hämärään nurkkaukseen asiakas alkaa kovaäänisesti marisemaan huonosta pöydästä.
Epäselvä tilaus
Tämä on tyypillistä varsinkin ranskalaisissa ja italialaisissa ravintoloissa. Tarjoilija näyttää hämmentyneeltä, kun asiakas yrittää lausua vieraskielistä sanaa vailla mitään havaintoa kielen lausumissäännöistä. Vinkki: Jos et tiedä, miten joku sana lausutaan, tilaa annoksesi numerolla, joka on annoksen edessä.
Hovimestarin sivuuttaminen
Tämä on ravintolan henkilökunnan kannalta kaikkein raivostuttavin tapa. Siihen on syynsä, miksi ravintolaan on palkattu erikseen hovimestari. Odota ihan rauhassa ovella, että sinut ohjataan pöytään. Aikaa kuluu tuplasti enemmän, jos kuvittelet voivasi nopeuttaa tilannetta valitsemalla itse pöydän.
Kaiken pyytäminen kypsänä
On ihan ok pyytää pihvi kypsänä, mutta kaikkea ei silti ole tarkoitettu läpiasti kypsennettäväksi. Esimerkiksi sushia, tartaria, parmankinkkua tai carpacciota ei ole mahdollista saada kypsänä, koska ne on tarkoitettu syötäväksi raakana. Jos haluat välttämättä syödä kypsää ruokaa, niin älä tilaa raakana syötäväksi tarkoitettua annosta. Kysy mieluummin tarjoilijalta annossuositusta. Hän osaa varmasti neuvoa sinulle annoksen, joka maistuu hyvältä kypsänä.
Ruokalistan huolimaton tarkastelu
Tyypillistä on, että asiakas valitsee annoksen sokkona ja valittaa sitten jälkikäteen, ettei oikeastaan edes pidä sienistä, eikä olisi halunnut annokseensa sieniä. Jos menussa on selvästi mainittu, että annoksessa on sieniä, niin syy pettymykseen on kyllä ihan asiakkaan itsensä.
