Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus"

1:28Älä nuole sormia! Näin saat hedelmäpussin helposti auki
Julkaistu 23.11.2020 09:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaisia kiinnostaa ruokaostoksilla ennen kaikkea tuotteiden hinta, selviää hävikkiruoan verkkokaupan Matsmartin teettämästä tutkimuksesta. Erilaisista hävikkikonsepteista on tullut hittejä monissa kaupoissa ja punalaputetut tuotteet viedään jopa käsistä.

Videolla: Näin saat hevi-osaston hedelmäpussin todella helposti auki, ilman väkivaltaa!

Kantar TNS:n kesällä toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin, miten tärkeää hinta on suomalaisille ruokaostoksilla. Hävikkiruoan verkkokaupan Matsmartin teettämään tutkimukseen osallistui 1020 vastaajaa Suomessa.

Tänään, maanantaina 23.11. vietetään Ruotsista lähtöisin olevaa Circular Mondaytä, kiertotalouden merkkipäivää, jota vietetään aina Black Fridaytä edeltävänä maanantaina. Tavoitteena on tuoda kiertotaloushenkiset tuotteet ja palvelut ihmisten ulottuville ja näyttää, kuinka helppoa kestävämpi kuluttaminen on.

Tutkimuksesta selvisi, että yli puolet suomalaisista kertoo pitävänsä hintaa tärkeimpänä kriteerinä, mutta ottavansa myös huomioon esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden. 

– Edullisen hinnan lisäksi yli puolet suomalaisista arvostaa tuotteen laatua ja ekologista kestävyyttä. Kuluttajille tulisikin tarjota kestäviä ja edullisia vaihtoehtoja. Ympäristön kannalta kestävät vaihtoehdot voivat aidosti menestyä vain silloin, kun ne ovat myös lompakolle sopivasti hinnoiteltuja, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Tätä kysyttiin: Miten tärkeää on hinta, kun ostat ruokaa?

Hinta on kaikkein tärkeintä

18%

Hinta on tärkein tekijä, mutta otan huomioon myös esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden

55%

Hinta on vähemmän tärkeä tekijä kuin esimerkiksi laatu ja ekologinen kestävyys

19%

Tärkeintä on vain ruoan laadun ja ekologisen kestävyyden kaltaiset tekijät

5%

EOS

4%

Punalaputetut tuotteet paraatipaikalle K-kaupassa – Lidlin hävikkilaatikko "tavoiteltu erikoisuus"

K-Citymarket Riihimäki last chance hävikkihyllyHävikkihyllykkö K-Citymarket Riihimäellä ja kauppias Juuso Österman.Kesko/Juuso Österman

Erilaisten hävikkiruokakauppojen lisäksi ruokahävikkiä yritetään kaupoissa vähentää monenlaisin keinoin. Ruokakaupat muun muassa alentavat tuotteiden hintoja, kun niiden viimeinen käyttöpäivä lähenee. Nämä ruoat tunnetaan monissa kaupoissa niin sanottuina punalaputettuina tuotteina.

Kerroimme aiemmin riihimäkeläisestä K-kauppias Juuso Östermanista, joka keksi nostaa aletuotteet paraatipaikalle kaupan keskelle. Hävikkituotteiden hyllykköön on kirjattu isolla "Last chance" eli "Viimenen mahdollisuus".

– Hyllykkö on nyt ollut käytössä viikon, tuotteita on mennyt huomattavasti paremmin kaupaksi ja ollaan saatu hävikin määrää suorastaan järkyttävästi pienemmäksi, kauppias Juuso Österman kuvaili MTV:lle lokakuussa.

Lidl HävikkilaatikkoLidlin hävikkilaatikko.Lidl

Aiemmin on myös kerrottu Lidlin suosituista hävikkilaatikoista, jotka on viety kaupoista käsistä. Monessa myymälässä aamulla myyntiin laitetut hukka-alen hävikkihevilaatikot myydään pois silmänräpäyksessä.

– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrottiin maaliskuussa.

LUE MYÖS: Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"

Lisää aiheesta:

Ostatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaKauppias Erkki keksi sushista uuden nerokkaan punalapputuotteen: "On saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion"Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Kauppias Juuso keksi nerokkaan tavan punalaputettujen tuotteiden myyntiin – viikossa tapahtui dramaattinen muutos: "Yllätti meidätkin"Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"
RuokaRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 08:21
    Juusto

    Mozzarellaa vai burrataa? Tässä juustojen erot

  • Eilen16:07
    Turvallisuus

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä

  • Eilen11:05
    Suklaa

    Tunnettujen liköörikonvehtien valmistus lopetettu yllättäen: "Pitääkö juuri ennen joulua...?"

  • Eilen08:15
    Aamiainen

    Tätä aamupalaa ravitsemusterapeutti suosittelee

  • ti11:14
    Linnan juhlat

    Ravintolayrittäjä Elias ilahtui Linnan juhlien säräuutisesta – "Suurin osa ei tiedä"