Syksyinen elokuu vaikutti suomalaisten viinivalintoihin, Alkon myyntitilastot paljastavat. Myös koronarajoitusten purku näkyy juomakaupoilla.
Viileä ja epävakainen elokuu näkyi suomalaisten juomavalinnoissa. Kevyistä ja raikkaista vaihtoehdoista siirryttiin syksyisempiin, täyteläisempiin juomiin. Erityisesti makutyypiltään rotevat ja voimakkaat punaviinit kiinnostivat kuluttajia elokuussa, Alko kertoo tiedotteessaan.
Kuohuviinien myynnissä laskua oli 13,7 prosenttia, valkoviinien myynnissä 9,3 prosenttia ja roseeviinien myynnissä 8,6 prosenttia. Punaviineissäkin myynti laski 3,0 prosenttia. Myös väkevien alkoholijuomien kysyntä väheni yleisesti, mutta tietyissä viskeissä ja likööreissä myynti kasvoi.
Elokuussa Alkon litramyynti laski noin kuudella prosentilla verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.
Lue myös: Mistä tahansa halvasta viinistä "kalliin makuista" 30 sekunnissa – suomalaisasiantuntija kertoo, toimiiko temppu oikeasti
Alkoholittomat juomat ja verkkokauppa kiinnostavat
Alkoholittomien juomien myynti on ollut jatkuvassa kasvussa, eikä tuoreissa myyntitilastoissa näy trendin taittumista. Alkoholittomia juomia myytiin Alkossa hieman viime elokuuta enemmän.