Mainos

Suurin osa suomalaisista kinkunostajista valitsee tällaisen joulukinkun – kuulutko joukkoon?

Kotimainen kinkku on joulun kunkku, kertoo Lihatiedotus ry.

Marraskuussa uutisoitiin luomukinkkujen suosiosta Suomessa. Pro Luomu ry:n mukaan yhä useampi suomalainen haluaa joulupöytäänsä luomukinkun. Pro Luomun arvion mukaan markkinoille tulee tänä jouluna noin 125 000 kiloa kotimaista luomukinkkua. Viime vuonna luomukinkkuja oli tarjolla 90 000 kiloa, mikä johtui suurelta osin saatavuusongelmista.

Päivittäistavarakaupan ketjujen mukaan luomukinkut todennäköisesti myydään siitä huolimatta tänäkin vuonna loppuun. Kaikilla kaupparyhmillä on keskusliikkeiden kautta tarjolla tänä vuonna vain kotimaisia luomukinkkuja.

Valta osa kinkun ostajista valitsee kotimaisen kinkun

Nyt Lihatiedotus ry kertoo suomalaisten suosikkikinkuista. Yhdistyksestä kerrotaan, että kotimainen kinkku on joulun. kunkku. Lihatiedotuksen teettämän joulukinkun ostoaikomuksia selvittäneen tutkimuksen mukaan 75 prosenttia suomalaisista kotitalouksista ostaa joulukinkun. Kinkun kotimaisuus on tärkeää. Kotimaisen kinkun valitsee 87 prosenttia kinkun hankkivista talouksista. Kahdeksalle prosentille alkuperällä ei ole väliä. Ulkomainen kinkku hankitaan yhteen prosenttiin talouksista ja kuusi prosenttia on vielä epävarma kinkkuhankinnoissaan. Kolmannes kinkun hankkivista talouksista ostaisi luomukinkun, jos se olisi mahdollista.

Jos kinkkua ei hankita, 39 prosenttia talouksista korvaa sen jollakin muulla ruualla. Kinkun sijaan syödään useimmiten kalkkunaa, kalaa, riistaa, seitankinkkua, kasviksia, tofua tai muuta lihaa. Reilu puolet talouksista ei aio korvata kinkkua mitenkään.

Miljoonia kinkkukiloja vuosittain

Myös lihavalmistaja HK Scanin jouluruokatutkimuksessa kinkku nousee edelleen ylivoimaiseksi ykköseksi joulupöydän ruoista. Jopa 83 prosenttia HK:n kyselyyn vastanneista kertoi valinneensa suomalaisen kinkun.

– On odotettavissa, että tänä jouluna suomalaisen kinkun valitsee vieläkin useampi, totesi HKScanin Suomen markkinointijohtaja Ursula Halonen.

Suomessa myydään 6–7 miljoonaa kiloa kinkkua vuosittain, joista yli puolet, eli noin 54 prosenttia on luuttomia pieniä, 2–8 kilon juhlakinkkuja. Perinteisen 10–12 kilon joulukinkun osuus myynneistä on enää vain 12 prosenttia. Pakastekinkkujen osuus myynnistä on 55 prosenttia ja niiden suosio on pysynyt aika lailla ennallaan. Tuoresuolattujen kinkkujen kysyntä on sen sijaan kasvussa ja valmiiksi kypsennettyjen laskussa.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja