Joulukinkku on edelleen Suomen suosituin jouluruoka. Erityisesti kotimaiset luomukinkut kasvattavat vuosi vuodelta suosiotaan ja ne myydään loppuun jo hyvissä ajoin ennen joulua.
Marraskuussa uutisoitiin Lejoksen tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan enemmistö suomalaisista on mieleltään jouluihmisiä. Kyselytutkimukseen vastasi 1055 18–75-vuotiasta suomalaista, joista jopa kaksi kolmesta (67 prosenttia) pitää joulua erittäin tai melko merkittävänä juhlana.
Tutkimuksesta selvisi myös, että Suomessa kinkku on yhä joulupöydän kuningas, ja kaksi kolmesta valitsee sen juhlapyhien ykkösruoaksi. Kinkku on tärkein 55–64-vuotiaiden ikäryhmässä. Kinkun merkitys putoaa kuitenkin nuoremmissa ikäryhmissä, ja esimerkiksi 18–24-vuotiaiden joukossa enää puolet ikäryhmästä piti kinkkua tärkeimpänä joulupöydän ruoista.
LUE LISÄÄ: Tutkimus paljasti: Jouluruoka on suomalaisille jopa perheen kanssa vietettyä aikaa tärkeämpää – tässä ovat joulupöydän ehdottomat ykköset
– Kinkun suosio joulupöydässä on edelleen vahva. Tämä voi korostua korona-aikana, kun tutuista ruoista haetaan turvaa epävarmaan tilanteeseen. Kinkun merkityksen väheneminen nuorten aikuisten keskuudessa kertoo osaltaan kasvissyönti- ja fleksaustrendistä, jota tämä ikäryhmä ajaa muita vahvemmin eteenpäin. Herkullisia kasvisvaihtoehtoja on jo noussut joulupöytään tarjolle, ja niiden kysyntä kasvanee entisestään, ennustaa Lejoksen markkinointijohtaja Katri Heinonen.
