Jouluruoka, joka viedään käsistä ja myydään loppuun joka vuosi: Kannattaa toimia jo, jos haluat omasi

Kaksi tapaa tehdä perinteisiä tähtitorttuja – kummalla tavalla teet? 1:02 Kaksi tapaa tehdä perinteisiä tähtitorttuja – kummalla tavalla teet?

Joulukinkku on edelleen Suomen suosituin jouluruoka. Erityisesti kotimaiset luomukinkut kasvattavat vuosi vuodelta suosiotaan ja ne myydään loppuun jo hyvissä ajoin ennen joulua. 

Marraskuussa uutisoitiin Lejoksen tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan enemmistö suomalaisista on mieleltään jouluihmisiä. Kyselytutkimukseen vastasi 1055 18–75-vuotiasta suomalaista, joista jopa kaksi kolmesta (67 prosenttia) pitää joulua erittäin tai melko merkittävänä juhlana.

Tutkimuksesta selvisi myös, että Suomessa kinkku on yhä joulupöydän kuningas, ja kaksi kolmesta valitsee sen juhlapyhien ykkösruoaksi. Kinkku on tärkein 55–64-vuotiaiden ikäryhmässä. Kinkun merkitys putoaa kuitenkin nuoremmissa ikäryhmissä, ja esimerkiksi 18–24-vuotiaiden joukossa enää puolet ikäryhmästä piti kinkkua tärkeimpänä joulupöydän ruoista.

 – Kinkun suosio joulupöydässä on edelleen vahva. Tämä voi korostua korona-aikana, kun tutuista ruoista haetaan turvaa epävarmaan tilanteeseen. Kinkun merkityksen väheneminen nuorten aikuisten keskuudessa kertoo osaltaan kasvissyönti- ja fleksaustrendistä, jota tämä ikäryhmä ajaa muita vahvemmin eteenpäin. Herkullisia kasvisvaihtoehtoja on jo noussut joulupöytään tarjolle, ja niiden kysyntä kasvanee entisestään, ennustaa Lejoksen markkinointijohtaja Katri Heinonen.

"On odotettavissa, että tänä jouluna suomalaisen kinkun valitsee vieläkin useampi"

Myös lihavalmistaja HK Scanin jouluruokatutkimuksessa kinkku nousee edelleen ylivoimaiseksi ykköseksi joulupöydän ruoista. Jopa 83 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi valinneensa suomalaisen kinkun.

– On odotettavissa, että tänä jouluna suomalaisen kinkun valitsee vieläkin useampi, toteaa HKScanin Suomen markkinointijohtaja Ursula Halonen

 Suomessa myydään 6–7 miljoonaa kiloa kinkkua vuosittain, joista yli puolet, eli noin 54 prosenttia on luuttomia pieniä, 2–8 kilon juhlakinkkuja. Perinteisen 10–12 kilon joulukinkun osuus myynneistä on enää vain 12 prosenttia. Pakastekinkkujen osuus myynnistä on 55 prosenttia ja niiden suosio on pysynyt aika lailla ennallaan. Tuoresuolattujen kinkkujen kysyntä on sen sijaan kasvussa ja valmiiksi kypsennettyjen laskussa.

Vuosi vuodelta suosiotaan ovat kasvattaneet myös luomujoulukinkut. Lihatukku Harri Tamminen Oy:ssä uskotaan kahteen asiaan: joulukinkku tulee kotitalouksiin tänä vuonna monenlaisissa paketeissa ja luomukinkun suosio jatkuu entistäkin vahvempana. 

– Tilanne on kieltämättä aika poikkeuksellinen ja elää jatkuvasti. Koko ala miettii kuumeisesti, mitä ihmiset tekevät joulun aikaan. Vaikka tänä vuonna vietettäisiinkin enemmän aikaa kotona, en usko että palaamme entisaikojen jättikinkkuihin ja saman perinneruokapaletin syömiseen koko viikoksi. Kinkkua nautitaan joulunpyhinä, ja siinä panostetaan määrän sijasta laatuun. Suurin osa talouksista siirtyy todennäköisesti viimeistään tapanina muihin ruokalajeihin, oli se sitten huolella haudutettua karjalanpaistia tai ulkomailla vietetyistä jouluista muistuttavia tapaksia, sushia tai tacoja, sanoo Tamminen Oy:n toimitusjohtajaPasi Tamminen.

Kotimainen luomukinkku myydään loppuun joka joulu

Tammisella  kotimaisia joulukinkkuja tuotetaan tänä vuonna reilu 250 000 kiloa. Noin neljäsosa tuotannosta koostuu luomukinkuista. Luomukinkkujen kysyntä on kasvanut viime vuosina tasaisesti, samoin kuin luomutuotteiden yleisemminkin. Luomun kuluttajabarometrin 2019 mukaan luomua käyttää säännöllisesti jo 2,2 miljoonaa suomalaista.

Suomen ylivoimaisesti suurin luomukinkkujen toimittaja ja jalostaja Tamminen uskoo luomukinkkujen jatkavan suosiotaan tänäkin vuonna. Valveutuneet kuluttajat arvostavat hyvän maun ohella puhdasta ja eettistä kasvatustapaa, joka mahdollistaa elämille laadukkaan ravinnon, lajityypillisen kasvatuksen ja vapaan porsimisen.

–Luomun käyttö on laajentunut viime vuosina eri väestöryhmiin, ja jo useamman vuoden peräkkäin olemme myyneet viimeistä myöden kaikki tuottamamme luomulaatuiset joulukinkut. Uskomme luomun kiinnostavan asiakkaita tänäkin vuonna, joten kotimaista luomukinkkua halajavien kannattaa hankkia omansa ajoissa, sanoo Tammisen myynti- ja markkinointijohtaja Tero Oinonen.

Pro Luomu arvioi viime vuonna Suomen markkinoille tulevan jouluksi noin 90 000 kiloa kotimaisia luomukinkkuja. Kaikista maassa myytävistä joulukinkuista luomua on alle 2 prosenttia. Pro Luomun mukaan suomalaisia luomujoulukinkkuja myydään kaikissa suurimmissa kauppaketjuissa eli S- ja K-ryhmien myymälöissä sekä Lidleissä. S- ja K-ryhmä myyvät Tapolan ja Tammisen luomukinkkuja, ja K-ryhmä myös Reinin Lihan luomukinkkuja. Lidlissä luomukinkut myydään kaupan omalla Deluxe-tuotemerkillä. Ulkomaisia luomukinkkuja ei kaupan keskusliikkeiden valikoimissa ole.

Lähteet: Lejos, Tamminen, HK, Pro Luomu

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!