Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaiskauppojen siidereille täystyrmäys: ”Bulkkisiiderien myynti on perustunut kuluttajien huijaamiseen”

Saimaan Juomatehtaan mielestä niin sanottujen bulkkisiidereiden myynti on perustunut kuluttajien huijaamiseen.
Saimaan Juomatehtaan mielestä niin sanottujen bulkkisiidereiden myynti on perustunut kuluttajien huijaamiseen.Lehtikuva
Julkaistu 31.03.2016 07:47
Toimittajan kuva
Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Panimoyritys Saimaan Juomatehtaalla ollaan huolissaan siitä, että suomalainen siideri on pudonnut kauas omenapuusta.

”Suomalaisen siiderin tila on hälyttävä. Sen myynti on lähes puolittunut vajaassa 10 vuodessa.”

Panimoyritys Saimaan Juomatehdas kirjoittaa tuoreessa blogissaan, että yhtiö on päättänyt käydä taisteluun kotimaisen siiderin puolesta.

TIESITKÖ? Euroopan perinteisissä valmistusmaissa siiderille ovat hyvin tiukat määritelmät. Englannissa siideri on osittain tai kokonaan käytetty omenoista tuorepuristetusta mehusta. Ranskassa vähintään puolet siiderin raaka-aineesta täytyy olla aitoa tuorepuristettua omenamehua ja enintään puolet omenamehutiivistettä.

"Yhtä kaukana aidosta siideristä kuin omena lantusta"

Juomatehtaan verkkosivuilla julkaistussa blogissa mainitaan, että Suomessa laajasti myyty siideri on yhtä kaukana aidosta siideristä kuin omena lantusta. Viime vuonna kotimaan myynti oli enää 34 miljoonaa litraa, kun se oli vuonna 2007 vielä 60 miljoonaa litraa. Olutta myydäänkin yli 12-kertainen määrä siideriin verrattuna.

siideri
Shutterstock

Syynä siiderin alamäkeen Saimaan Juomatehdas pitää suomalaisten kyllästymistä keinomakeutettuihin ja esansseilla aromatisoituihin siiderijuomiin.

– Meillä bulkkisiiderin myynti on perustunut kuluttajien huijaamiseen sillä, että hyvä siideri syntyy, kun halpaan omenaviiniin lisätään sokeria ja sekoitetaan keinotekoisia aromi- ja väriaineita sekä lisä- ja säilöntäaineita, blogissa kirjoitetaan.

Niin sanottu perinteinen käsityöläissiideri valmistetaan omena- tai päärynämehun käymisprosessilla.

Maailmalla suuri siideribuumi

Yritys onkin päättänyt nyt panostaa käsityöläissiidereihin omassa tuotannossaan.

Suomalaisista pienpanimoista siidereitä valmistavat Saimaan Juomatehtaan lisäksi muun muassa Laitilan wirvoitusjuomatehdas, Malmgårdin panimo, Vakka-Suomen panimo, Nokian panimo sekä Paksuniemen Juomatehdas. Lisäksi siidereitä valmistavat pienet suomalaiset viinitilat. Alkon valikoimissa on tällä hetkellä 14 suomalaista siideriä, joista osa on pienpanimotuotteita.

– Päätimme kääriä hihamme ja ryhtyä tienraivaajaksi kehittämään ja rikastuttamaan suomalaista siiderikulttuuria. Sen nousulle vetoapua antavat käsityöoluiden buumi sekä lähiruokainnostuksen herättämä kuluttajien kiinnostus valmistajia sekä raaka-aineiden alkuperää ja jäljitettävyyttä kohtaan, Saimaan Juomatehtaan toimitusjohtaja Jussi Laukkanen perustelee.

Laukkasen mukaan maailmalla on vauhdissa suurin siideribuumi sitten 1990-luvun. Sen vetureina ovat perinteisten valmistajien rinnalle nousseet uudet yrittäjät. Etenkin Yhdysvalloissa kuluttajien kasvava arvostus aitoa valmistustapaa sekä laadukkaita raaka-aineita kohtaan on ollut valtava.

– USA:ssa siiderin kulutus onkin yli kuusinkertaistunut neljän viime vuoden aikana. Tämän kasvun ovat saaneet aikaan nimenomaan aidot craft-siiderit, jotka ovat syrjäyttäneet teollisesti tehokasta valmistustapaa käyttäneet ja markkinoita aiemmin hallinneet tuotemerkit, Laukkanen kertoo.

Makuja.fi – tykkää meistä Facebookissa!

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Massatuotetun ja aidon siiderin todellinen ero – "Kuluttajillakin on oikeus tietää" Vaihtoehto oluelle! Tämä juomatrendi kasvattamassa kovaa vauhtia suosiotaan Suomessa – "on nyt se juttu" Juoma, joka villitsee nyt maailmalla: Kaukana suomalaismarkettien ”bulkkijuomista” Viideri on suomalainen "siideri" – nimen syynä yllättävä raaka-aine"Suomalaisia kuluttajia on vuosikausia huijattu" – oletko langennut tähän siideriansaan?Nousi hittijuomaksi maailmalla – tiesitkö, että tämä tuttu siideri on lähes suomalainen?
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • Eilen16:59
    Juomat

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • Eilen13:38
    Ruoka

    Täydellisen meheviä broilerinfileitä: "Paras tapa valmistaa"

  • Eilen08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • 2.11.17:44
    Ruoka

    Erikoinen suolakurkku hämmensi suorassa lähetyksessä – mikä on suolakurkun ja maustekurkun ero?

  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä