Somersby-siideri on saavuttanut odottamattoman suosion maailmalla.
Sinebrychoffin Somersby-siideri on noussut hittijuomaksi sekä Suomessa että maailmalla nopeimmin kasvavana eurooppalaisena siideribrändinä. Se on myös nopeimmin kasvava siideri isojen panimokonsernien valikoimista.
TIESITKÖ? Suomalaiset juovat siideriä kolmanneksi eniten maailmassa Irlannin ja Iso-Britannian jälkeen – vuodessa peräti yhdeksän litraa per asukas. Somersby lanseerattiin Suomessa vuonna 2010 – kolme vuotta alkuperäisen Tanskan lanseerauksen jälkeen.
– Vaikka brändin omistaja on Carlsberg-konserni, Sinebrychoffin pitkäaikainen siideriosaaminen oli tärkeässä roolissa, kun Somersbyä kehitettiin. Nykyisin Sinebrychoff toimiikin konsernin siiderien ja muiden valmiiden juomasekoitusten Centre of Excellence -roolissa ja kaikki uudet Somersby-reseptit ovat suomalaisten käsialaa, tuotekehityksessä pitkään mukana ollut ja uusia makuja kehittävä Sinebrychoffin tutkimus- ja kehityspäällikkö Saara Pöyri kertoo.
Suomalaista siideriosaamista arvostetaan maailmalla
Globaalisti Somersbyä myydään jo yli 40 maassa ja suomalaisille tutun siiderin myynti on kasvanut vuoden 2015 aikana jopa 22 prosenttia. Esimerkiksi Australiassa 2012 lanseerattu Somersby nousi kahdessa vuodessa maan ykkössiideriksi.
Suomessakin siideri on noussut hittijuomaksi, ja sen kasvu on ollut kaksinumeroista. Tämä on erittäin kova lukema Suomen laskevalla panimojuoma- ja siiderimarkkinalla, jossa panimojen litroista on hävinnyt viime vuosina kymmeniä miljoonia Viron tuontiin.

