Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljasti suosituimmat Kotimaista-tuotteensa – yhden ruoan myynti jopa tuplaantui vuonna 2020

Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi 2:04 Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi

S-ryhmän kaupoista ostettiin koronavuonna 2020 entistä enemmän kotimaista ruokaa. Nyt kauppaketju paljasta, mitkä Kotimaista-sarjan tuotteet olivat suurimpia hittejä. Selvitimme myös, mitkä K-ryhmän Pirkka-tuotteet ovat suosituimpia. 

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan ja lihan myynti kasvoi viime vuonna.

Tuoreiden kalojen myynti tuplaantui

Laajempi kotimaisuustrendi näkyy myös S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteiden kysynnän kasvuna: vuonna 2020 kasvua oli erityisesti sarjan tuoreissa kaloissa, joiden myynti yli kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Toiseksi eniten kasvoi Kotimaista-sarjan lihojen sekä hedelmien ja vihannesten myynti. S-ryhmän marketkaupan myyntijohtaja Antti Oksan mukaan kotimaisuus on monille yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein valintakriteeri ruokaostoksilla.

Kotimaisuuden merkitys on kasvanut entisestään viime kevään jälkeen, kun koronatilanteen aiheuttama epävarmuus havahdutti monet ymmärtämään huoltovarmuuden ja kotimaisen ruoantuotannon turvaamisen tärkeyden.

– Myynnin kasvuun on osaltaan vaikuttanut myös se, että koronatilanteen vuoksi vietimme viime vuonna paljon aikaa kotona, ja moni innostui laittamaan tavallista enemmän ruokaa itse. Myös korona-ajan leivontabuumi näkyy myynneissä, Antti Oksa toteaa.

Suosituimmat tuotteet Kotimaista-sarjassa

S-ryhmä lanseerasi oman Kotimaista-tuotesarjansa vuonna 2014. Sarjan tuotteet tulevat suomalaisilta elintarviketoimittajilta ja niiden kriteerinä on kolminkertainen kotimaisuus: ne valmistetaan Suomessa, raaka-aineet ovat kotimaisia ja tuotteet myydään suomalaisten omistamassa kaupassa. Lisäksi tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta- tai Sirkkalehti-merkkien kriteerit. Tuotteita on tällä hetkellä noin 500 ja viimeisimpiä lisäyksiä sarjaan ovat muun muassa tonnikalan kotimainen haastaja, Leppäsavukala rypsiöljyssä.

S-ryhmästä paljastettiin myös sarjan suosituimmat tuotteet vuonna 2020:

  1. Laktoositon kevytmaitojuoma
  2. Kevytmaito
  3. Vaalea lager
  4. Sika-nautajauheliha 23 %
  5. Naudan jauheliha 17 %
  6. Isot kananmunat L15
  7. Naudan jauheliha 10 %
  8. Rasvaton maito
  9. Jääsalaatti pakattu
  10. Kanan fileesuikale maustamaton

K-ryhmän Pirkka-sarja jo yli 30-vuotias

K-ryhmä sen sijaan lanseerasi omat Pirkka-tuotteensa vuonna 1986, joten brändi on jo yli 30-vuotias. Tänä päivänä Pirkka-sarjaan kuuluu jo yli 2800 tuotetta. Keskolta kerrottiin MTV:lle vuonna 2016, miten Pirkka-tuotteet ovat vuosien varrella vaikuttaneet osaltaan suomalaiseen ruokakulttuuriin. 

– Kun Thai Sweet Chili -kastikkeelle valittiin 800 millilitran pullo, mietimme, että eihän kukaan noin isoa pulloa halua, mutta kohta ei yhtään reseptiä voinut tehdä ilman kyseisä soosia. Nykyään Pirkan Thai Sweet Chili -kastike on jo ihan arkipäivää esimerkiksi ketsupin tilalla ja osa on jo kyllästynytkin siihen, kertoi Pirkka-koekeittiöstä vastaava Leena Korkalainen MTV:lle vuonna 2016.

Myydyimpien Pirkka-tuotteiden joukkoon lukeutuvat muun muassa sarjan oluet ja siiderit, maidot, jauheliha ja kahvi. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!